Kokad mört till katten
Pappa har dragit upp någon mört som jag tänkte koka till katten. Men vet att tillagade ben inte är bra att ge. Gäller det fiskben också eller går det bra om hon råkar få något kokt fiskben?
Varför skall du koka den? Katter är gjorda för att äta rå mat. Kokta ben är farliga, men inte råa. Vet du att katten tål fisk? Konstigt nog kan katter var allergiska mot fisk även om det inte är vanligt. De är från början ett ökendjur.
#1 hon har ätit andra typer av fisk som lax och torsk och äter mjaus mat med fisk också. Hon äter inte rå lax därför tänkte jag tillaga fisken då hon hellre äter det så
Men aldrig ge kokta ben!
En katt jag hade älskade kokt fisk, men kunde inte äta den rå. Visste inte vad han skulle göra med den. 🙂
Så jag kokade och benade noga ur alla ben. Även fiskspadet var väldigt gott för kisse.
Man ska inte ge för mycket fisk, men enstaka gånger gör säkert inget när fiskelyckan varit god.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#3 du behöver inte skriva som om du försöker läxa upp någon. Frågade hur det gällde fiskben för jag vet att andra ben inte ska ges tillagade men inte hört specifikt om fisk.
Jag är verkligen inte den som brukar "läxa upp" folk. (Där ser man så svårt det är med skrift ibland)
Jag har passat andras katter och hundar och fått tillsägelse att aldrig ge kokta ben av något slag. Och katter helst inte kokt mat alls.
Ge ej rå fisk. Ska du ge fisk får du koka och bena fisken
Katter kan äta rå fisk, men inte för mycket eftersom det kan hämma upptag av en vitamin (kommer inte ihåg vilken), så en liten mört då och då kan inte skada.
Vilda katter äter ju bara färskfångad mat.
Mörten är tacksam att bena pga stora ben. Koka och bena och frys in det som inte går åt. Gott!
#9 stora ben? Alla säger väl att mörten har 1 miljon små ben och jo det hade den