Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 751 ggr
[Rightmeow]
2019-12-07 22:17

Kattunge äter inte

Min 13 veckor gamla kattunge har varit här i 1 vecka nu och har ätit Mush vaisto gul, bozita och mjau sen han kom hit, som han ätit utan problem sen dag 1. För 3 dagar sedan dock så har han börjat äta jätte dåligt, det är som att han inte gillar maten längre fast att han ätit jätte mycket av den och verkar ha tyckt om den förut, samt även ätit den hos uppfödaren. Jag ställer fram maten och han bara luktar på den och går iväg, dom senaste 3 dagarna har jag fått blanda i annan blötmat för kattungar som ej är helfoder (Applaws) och då har han ätit det ibland, eller så har han helt plötsligt bestämt sig för att äta maten ändå och allt är som vanligt. Idag har han endast ätit 2/3 mush bulle (fick blanda med applaws) och lite torrfoder nu på kvällen. Jag vill ge honom blötmat/mush men var tvungen att ge honom torrfoder ikväll för att han ska få i sig något. Jag förstår inte vad det var som hände då han ätit den här maten hela veckan utan problem och dessutom ätit mycket av den. Annars mår han jätte bra, jätte aktiv och busig och verkar må jätte bra.

Annons:
[Rightmeow]
2019-12-07 22:20
#1

Jag är orolig och kommer ringa till veterinären på måndag. Han är dessutom en stor ras så han behöver äta mer än en normal stor kattunge. Tacksam för svar

Uppkatten
2019-12-07 22:55
#2

Vid förändrat beteende - sök veterinär. Det viktigaste är ATT katten äter. VAD katten äter får komma i andra hand vid "matvägran".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2019-12-08 13:12
#3

Har du kollat så att han inte har feber.Hur länge sen är det som han vaccinerades?

Stolt ägare till fem La permer

[Rightmeow]
2019-12-08 17:02
#4

Jag har inte kollat det, men han är som sagt helt vanlig i sättet (busig som bara den) och verkar må jätte bra annars. Jag är väldigt säker på att han inte har feber. Han har tagit alla sprutor och veterinär besiktades för ca 2 veckor sedan. Jag ska som sagt ringa veterinären imorgon eftersom dom inte har öppet helger. Idag har han ätit lite till lunch och slickat upp endast såsen från Mjau blötmat till frukost, jag hoppas på att han äter middag.

MonicaLagerquist
2019-12-08 17:05
#5

Har han inte mat framme jämt?

Stolt ägare till fem La permer

[Rightmeow]
2019-12-08 17:47
#6

Han har torrfoder framme hela tiden, och får små portioner Blötmat 4-5 gånger om dagen.. då får han mush, mjau eller bozita, men om han fortfarande är hungrig så ger jag honom alltid mer blötmat

Annons:
[Rightmeow]
2019-12-08 17:52
#7

Har fick precis Mjau kitten, jag provade att mosa köttbitarna med gelen så att det blir som en mousse (då han slickade upp såsen imorse men lämnade bitarna) och nu åt han upp allt! Han kanske tycker att bitarna är för stora? Ska göra det i fortsättningen med Bozita också, det kanske var det han inte gillade? Känns jätte bra att han åt, men kommer fortfarande att ringa veterinären och fråga för säkerhets skull.

MonicaLagerquist
2019-12-08 17:53
#8

Har du vagt honom för att ha koll så att han inte tappar allt för mycket i vikt.

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
2019-12-09 12:53
#9

Är det en nyöponad påse? Tänkte om det var en dålig försändelse eller frysskadad mush?

Upp till toppen
Annons: