Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 504 ggr
engla16
0

Vilken kattras?

Hej jag funderar på att skaffa en katt men vet inte vilken ras. Den ska gå bra ihop med djur och människor, vara lugn, helst korthårig, kunna vara inne och ute och vara snäll.

Stallmima
4

Besök gärna något katthem och bekanta dig med några kissar, finns massor att adoptera  👍

engla16
0

Det är det vi kollar på🙂

engla16
0

Det är det vi kollar på🙂

Dimocarpus
5

Katter är inte en färdig produkt, utan de är individer. Man vet aldrig hur de är och hur de blir. Allt beror på hur du behandlar din katt, vad de har för personlighet, erfarenhet av människor och andra djur. Katter är inte heller som hundra, går att träna fort. Utan de behöver mer tålamod och tid att vänja sig vid en ny miljö, nya människor och djur. 

Jag hoppas att du läser på innan du skaffar katt. Det är ett liv, inte en produkt som sagt. De behöver också tid, tålamod, kärlek förutom de basala så som mat, lådor och klättermöjligheter. Mitt tips är att du går och besöker ett katthem. Där finns det tyvärr väldigt sällan raskatter. De som finns där är oftast övergivna huskatter som ingen vill ha. 

Jag arbetar regelbundet som volontär på ett katthem. De brukar känna sina katter bra… Om du berättar om era behov så brukar de rekommendera de individer som passar just till er familj. Det är därför de vill att man besöker flera gånger innan man får adoptera. 

Raskatter behöver du kolla upp, det är lika där. De är individer men kommer de från en familj där de är vana vid andra djur, barn och säljs kastrerade så kan du säkert hitta den som passar just er familj. Men glöm inte, sånt tar också tid, även om katten är van. De är individer, man vet aldrig. Bara din tid, kärlek och ditt tålamod om visar hur det kan  hjälpa katten mot en bättre förutsättning.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

engla16
2

Vi har 4 katter och jag har en egen så jag vet vad det innebär😊

Dimocarpus
0

Om du har katter, då borde du kanske  ha förstått att det inte finns garantier för hur de blir oavsett de är f.d. hemlösa eller raskatter.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

engla16
0

Men vadå det brutalt ju inte finnas några långe elaka Golden retrievers

[[eskils_]]
3

Du skriver att ni redan har 4 katter, så då vet du kanske hur dyrt det är. Ta med ekonomin i beräkningen innan ni skaffar en till. Att skaffa katt är ett åtagande för 15-20 år framåt.

I sajten Sheltie skriver du att du är 13 år och snart ska få en valp att träna upp.

Jag skulle nog råda dig till att fokusera på ett djur i taget. Annars håller jag med #1 och #4.

engla16
0

Men det är till min farmor som vi kollar åt!! Jag skrev åt henne och ja jag vet hur dyrt det är men vi har bara blandraser hemma

Eremitkräftor?
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det inte du som ville ha en hund? Aja hur som helst! Jag har en norsk skogskatt! Dem är jätte gulliga och har starka personligheter! Fråga frågor om du vill

engla16
0

Jo det är jag men vi kollar åt min farmor