Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 616 ggr
Nimroda24
1

Hjälp , ta hand om moderslös kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej , . Det är så att vi har hittat en lite kattunge vars mamma är död. Vi handmatar den med kattersättning och är inne på 3dje dagen. Första dagen va den jätte hungrig och åt jättemycket , avföringen var senapsgul och luktade riktigt illa. Under natten till andra dagen vägra den nappflaska så vi försökte med spruta vilket den oxå vägra på va 10 timmar fick vi i den Max 5 ml ersättning. 3 dagen så har vi efter kontakt med djursjukhuset varit mer påstridiga med maten och den får 8 ml ersättning var 3 timme , varje mattning är den helt ointresserad utav maten. Den bajsar väldigt mycket , efter varje matning samt en gång däremellan. Bajset har nu gått från de senapsfärgade illaluktande till ljustgult krämigt och näst intill luktfritt. Men de kommer rätt mycket avföring varje gång . Märker dock inte om det kommer kiss ?!? Min våg krånglar lite men det verkar som om den gått ner i vikt iaf en 10-15 g. Vi försöker hålla den mott kroppsvärme hela tiden förutom på natten då vi själva sover , den spinner högt och gillar att små klättra omkring men sover mesta tiden. Snälla om det finns något vi lan göra annorlunda eller så så hade vi uppskattat den hjälpen att få veta det. Tack på förhand

planetkladd
1

kolla in kitten lady på youtube!

MonicaLagerquist
1

Hur gammal gissar ni att den är? Hur mycket väger den? Har den öppnat ögonen?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[[eskils_]]
3

Har ingen egen erfarenhet av så små kattungar, men vet att kroppsvärme är viktigt. Man kan ha varmvatten i en flaska (eller två) och linda in den i en handduk t ex. och lägga i ungens bädd.

Kontakta ett katthem i närheten, de kanske har en kattmamma som kan adoptera den här lilla.

Vet ni att ungens mamma är död, har ni sett den? Fanns det fler ungar?

annzoo
0

#3 mata aldrig en kall kattunge och se till att det är varmt i bolådan. Min singelkattunge som inte mamman ville ta hand om bodde i en liten plastlåda inbäddad med filt och varmvatten flaska i botten.

Nimroda24
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha pratat med djursjukhuset gissar på 3 veckor för att den öppnat ögonen . Men pratade med en annan som är van vid kattungar och hon sa då den endast väger ca160g så är den nog lite över en vecka gammal . På hennes råda så har vi nu börjat mata 3-4 ml varannan timme samt tilläggs matar med 0,6ml vätskeersättning då hon tyckte den såg uttorkad och utmärglad ut på bild

Nimroda24
2

Har även en vetekudde jag värmer som den ligger på i sin låda men ofta ligger den på min bröstkorg eller i makens händer .

Nimroda24
0

Katten dog nyss

[[eskils_]]
0

😕

MonicaLagerquist
0

🌺💔

Kattutan men stolt Plåtis ägare