Människonamn på katter
Vad tycker du om att använda människonamn på katter?
Stolt ägare till tre La permer
Helt ok såklart,min ena katt heter Gustav,o en heter Sara :-D

Jag är lite tveksam till det.
Min enda katt i livet hette Pelle, vilket väl var naturligt för det barn jag var att döpa honom till - det var på den tiden när Pelle Svanslös var i ropet bland oss ungar.
Mina nuvarande heter Stina och Sanna. De andra katterna som funnits i mitt liv har också haft människonamn. Ser inget konstigt med det. Vet inte riktigt vad som räknas till "djurnamn", för det är ju väldigt många djur av alla sorter som har människonamn.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Min man insisterade på att döpa vår senaste hittekatt till Greta och jag gillar namnet😉
/Maria
#2: Jag också.
Har inga problem med det. Min ena katt heter Elvira, mammas katt heter Luna(har sett två barn som heter det). Vi har även haft tre hundar som hetat Alice, Cajsa och Hugo.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jag har haft en katt som hette Ny men det var för att hon alltid så my my my
Jag vill nog gärna ha namn som inte är människonamn, men har inga problem med människonamn på katter heller.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Gränsen mellan människo - och djurnamn var tydligare förr. Idag döper man ju också barn till mer annorlunda namn än förr och djuren har fått mer människonamn. Tycker det är helt ok! (vi lever i en föränderlig värld!) 🙂 Min nuvarande katt heter Irma. När jag för 18 år sedan skaffade en kattkille tog jag ett namn från serietidningarnas värld, Tintin fick han heta.
💖🧡💛💚💙💜
Kattnamn på människor är jag isåfall mer tveksam till. "Vad heter dina barn? Jo de heter Missan och Kurre." 😂

#11 Har en kopia som döpt sin dotter till Mimmi.
En forskare som har ett pågående femårigt studieprojekt på vad katter säger har tre egna katter som heter Donna, Turbo och Rocky, och ingen av dem verkar ha protesterat mot sina namn.
https://spraktidningen.se/artiklar/2016/11/missarna-jamar-bara-oss
("Turbo" och "Rocky" kanske kan sägas vara smeknamn, men 31 män och 3 kvinnor i Sverige heter Turbo, och 302 män och 16 kvinnor heter Rocky, enligt sajten Svenska namn.)
#12 Känner ett par personer som heter Mimmi, så det är inte helt ovanligt.
Vanligaste namnen på katter försäkrade i ett stort försäkringsbolag per juni förra året, med Maja och Sigge i topp.
Jag är positivt inställd till människonamn på katter. Jag tycker att det är uttryck för ett förhållningssätt som ger katter ett högre värde. Misse och Missan är två katter, men heter de t.ex. Göran och Barbro istället uppfattas de framför allt som de individer de är och inte som vilka katter som helst. ..tycker jag.
Sajtvärd Katter iFokus
Här kommer lite om vad katterna själva tycker enligt T.S Eliot😉
Om kattnamn
/Maria
Jag är ganska positiv till människonamn på katter. Har 3 katter. Ceasar, Dexter och Gustaf.
Människonamn är helt ok, men även andra namn.
# 17 åh jag älskar den dikten! Särskilt roligt med den inlästa versionen. Första katten hette Josefina Uggleöga, sedan kom lilla Stina,,sedan kom två stiliga faraoner. Skojigt med namn!
Jag har själv haft människonamn på tidigare katter, inga klassiska människonamn som Greta och Bertil till exempel men fortfarande människonamn (Hugo, Lucas, Charlie). Jag bryr mig inte vad folk döper sina katter till så länge det inte är någon hyllning till typ Hitler (bara ett exempel av många), sexistiskt eller rasistiskt.
Tja… Överlag är jag inte så petig när det kommer till människonamn på djur överlag.
Katten heter Elmer. VVi har en hund som heter Jorun och sedan har några av råttorna vi haft fått bära människonamn- Vi har haft Ingrid, Siri, Ranvi, Lucy och Effie (smeknam för Elisabeth )osv.
Men vi har även haft/har djur med icke människonamn. Typ Tesla, Gaia, Tistel, Fauna osv
Jag tror mer på att ge namn man tycker om till djur överlag, för jag tycker ju väldigtg mycket om dem och då ska de såklart ha det finaste namn man kan.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag tycker det är riktigt läckert och sticker ut på ett roligt sätt. Jag har träffat katter som hetat Oscar, Simon, Dexter, Cid och även fler som jag inte kommer på nu. 😃
Om det är okej att nämna djur förutom katter så heter ett av mina marsvin Alice, min vän har en hund som heter Olof och min gamla leopardgecko heter Doris.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Jag har inget emot människonamn på djur. Många av mina katter har dock fått namn eller ord från andra språk från ursprungsbefolkningar m m. En av våra katter fick namn efter staden Cusco,, men det blev till slut att han kallades för Couscous (o ibland Kusken). Kärt barn har många namn… ;)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Mina har hetat Pricken, Grålle och Citrus. Inte människonamn, men skulle inte ha något emot en Knuut och Ruune 🐱
Jag har haft många djur med människonamn inte bara katter. Dotter döpte sin kattunge till Nils o kallas för Nisse. Första hästen hette Albin och fölunge som jag köpte redan som nykläckt fick heta Agust. För mig kvittar det vad man väljer för "namn" uppfödare slänger till tjusiga namn som knappt går att ropa så köpare ger ett tilltalsnamn som passar ägaren att ropa 😁
Namntrender går i vågor. Just nu får många husdjur människonamn medan barn får vad som brukade vara djurnamn, typ Tindra :)