Sköldpaddsfärgad - Falsk sköldpadda?
Vår ena "yngling" har jag registrerat (ID-register) som brunspotted och vit.
Men jag blir alltid konfunderad när jag ser att han har så mycket rött i sig.
Jag har förstått att det är väldigt ovanligt att hanar är sköldpaddsfärgade, så jag antar att han inte är sköldpadda över huvud taget, eller…?
Jag resonerar (för mig själv) att han är "falsk sköldpadda"… När han var liten trodde jag att det var en liten flicka, pga allt det röda.
Men, hur ser/avgör man om det är en (äkta) sköldpaddsfärgad katt?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Denna kille är i övrigt brunspotted och vit, men, som sagt, med "röda influenser", främst på undersidan… 
(Han har för övrigt härliga tassar också, både rosa och svarta trampdynor. Näsan är också rosa, med en liten svart fläck på. 🙂)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Det "röda" i det här fallet kallas rufism och är en rödbrun pigmentering som inte är en genetisk färg. Inom färggenetiken är svart och brun samma färg. Graden av rufism avgör om en brunmönstrad/svartmönstrad katt ser svart/grå -mönstrad ut eller om färgen är varmare och med mer bruna /beiga inslag.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Tack för förklaringen! Det är alltid kul att lära sig något nytt.
Men, betyder det att en sköldpaddsfärgad katt har "rödare rött" än den röda (rödbruna") färg vår katt har - och att det är det som avgör att det är en sköldpaddsfärgad katt (och inte rufism)?
Meeow!
#3 Ja, om din katt hade varit sköldpaddsfärgad hade det "röda" haft en skarpare röd färg.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Tack! Då vet jag och har lärt mig! 🙂
Meeow!
Har läst någonstans att endast honor kan vara sköldpaddsfärgade (?) (ni får rätta mig om jag har fel)
#6 99,99 % av alla sköldpaddor är honor, men det är den där 0,01 % chans att det dyker upp en hane ibland. Ibland är det två foster som smält ihop så hanen får bara ungar med en färg eller så är han steril.
Läste nyss i denna tråd vad Silvestris skrivit: "Det är bra att kolla trampdynorna också, på en del sköldpaddor ser man endast sköldpaddstecken på trampdynorna (rosa och svarta trampdynor)."
Är det specifika tecken för just sköldpaddsfärgade katter eller kan även katter med andra pälsfärger ha såna trampdynor?
Frågar, för varje trampdyna hos vår katt ( i denna tråd) är olikfärgad, både rosa och svarta. Likaså nosen, läppar och gom.
Meeow!
Vitfläck fuckar upp lite då det kan ge rosa trampdynor så det funkar endast för att fastställa sköldpaddsteckning hos icke-vitfläckskatter.
#9 Tack Silvestris! Nu blev jag lite visare igen! 😉
Meeow!
Jag har haft flera katter med trampdynor som varit flerfärgade,även nos,läppar och gom har haft olika färg, och de har inte varit sköldpaddor….
#11 Då är det inte specifikt för sköldpaddor att ha flerfärgade trampynor. Jag misstänkte det, men ville veta. 😉
Meeow!
#9 vad intressant! Jag har en blyertsgrå hankatt med vita hår blandat i pälsen på ena sidan, han har rosa/svarta trampdynor. Hans syster var helgrå med en beige fläck på huvudet. Vad heter hans färg? Han har även en väldigt lång svans som lägger sig framåt längs ryggen så han ser ut som en handväska.
#13 det låter på din beskrivning på hanen att han är blå med vitt och systern är blåsköldpadda. Har du bild? Svans som lägger sig som du säger är troligtvis ekorrsvans pga flera knockar eller kort sena i svansen