Fiberfoder
Jag har en kastrathane på 8 år som behöver äta fiberrik mat. Blev rekommenderad av min veterinär att ge honom Hills w/d. Bra alternativ eftersom katten är något överviktig och detta är ett fettsnålt foder. Katten älskar inte precis w/d. Han äter det men känns inte helt nöjd. Jag tänker att jag kan blanda w/d med något annan fiberrik sort (hills). Viktigt för hans tarm att det är mycket fiber i maten. Jag har kollat runt lite men det är en djungel! Någon som vet ett torrfoder, Hills, som har högt fiberinnehåll?
Äter inte katten våtfoder?
Vilka sorter har du gett honom i våtfoder?
Varför bör han äta fiberrik foder?
Katter är köttätare.
Stefan Jonsson
#2 De behöver ändå fiber.
Mvh
Mig
Kattens mage kan inte smälta och bryta ner vegetabilier. Kattdjur är jägare.
Stefan Jonsson
Det viktiga är ju att få veta varför just den här katten behöver fiberrik mat enl. veterinären. Sannolikt finns det ju ngn slags ohälsa bakom. Normalt sett är katten en köttätare, men får i sig små mängder vegetabilier som bytesdjuren har i sina magar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Katten har varit halvdålig i magen. Parasiter kollade och massa prover tagna. Fösta gången visade proverna tecken på tarminflammation. Han fick då Hills w/d och magen stabiliserades. Återbesök med ultraljud men mage/tarm såg bra ut. De nya proverna visade att inflammationen gått åt rätt håll. Veterinären sa att han ska fortsätta med fiberrik mat eftersom tarmen svarat så bra på det.