Normal tillväxt? Kastr. innekatt
Har en kattunge på drygt 11 månader som jag upplever som ganska liten. Han är en vanlig bondkatt, men det känns inte som att han växt mycket på senaste, ungefär som att det skulle ha stannat av i tillväxten, eller så är han bara en mindre katt. Men jag blir ändå lite fundersam över om han kanske inte äter tillräckligt mycket eller får i sig för lite utav vitaminer, fett, protein, eller dylikt. Han får gott om motion och jag försöker aktivera och stimulera honom ofta, och han visar inte på att han inte orkar med eller har för lite energi. I mångt och mycket är han en väldigt uppåt, social, och glad katt, vilket är jättekul så därför tycker jag det känns viktigt att försäkra sig på att han mår bra. Han har inte så stor aptit (tidigare katter har älskat mat -det var favoritsysslan, lämnade i princip nästan aldrig matskålen. Säkert därför jag reagerar) men tycker ändå det känns som han äter som en normal och frisk katt ska äta var dag utan några konstigheter.
Han får ungefär 1-1,5dl torrfoder om dagen och lite fisk, mjukmat, och skinka som extra gotta sisådär ibland. Han är ju dessutom kastrerad innekatt så han är ju kapabel till att lätt gå upp i vikt. Just nu väger han runt 3kg (?), är det mycket för en innekatt? Har haft honkatter innan, som dessutom varit utekatter, och där behöver man ju inte hålla koll på vikten på samma sätt eftersom de är i rörelse och springer ut och in mest hela tiden förutom på vintern. Men med nuvarande katten som inte går ute blir det ju lite annorlunda och där kanske jag inte har stenkoll än på vad som är normalt och inte än.
Torrfodret jag kör på är från Mjau och det tycker jag ha varit bra på de andra katterna jag haft innan, men doseringstabellen på baksidan säger bara hur mycket en vuxen katt bör äta varje dag. Han är ju inte fullvuxen ännu, men jag kanske ska öka dosen torrfoder ändå för att främja hans tillväxt? Han är inte benig eller smal alls, utan jag upplever honom bara som lite liten i storlek.
Tacksam för tips och råd! :-)
/ Överbeskyddande morsa
Bifogar bild på honom, hoppas det kanske kan vara till hjälp.
Jag kan i te de bilden på mobben men vad äter han för mat och äter han upp allt du ger honom? Tycker han inte om maten kan det ju också påverka hur mkt han äter

Vad väger katten?
Stolt ägare till tre La permer

Min unghane som inte är kastrerad äter markant mindre nu är för en-två månader sen. Han ju inte lika mycket längre.
Min grabb är i bra hull .
Stolt ägare till tre La permer