Drar ut sanden
Hej! Vår katt drar ut sanden från lådan och ut i huset varje gång hon gått på lådan. Vi måste sopa upp sanden varje dag. Vi skaffade en matta och la framför lådan men all sand fastnar i hennes tassar och hon går knappt på mattan så sanden hinner inte dras av. Har ni tips? (Vi vill inte använda pellets)

Man kan sätta toalådan i en typ HOL från IKEA då stannar mycket av sanden kvar inne i HOL.
Stolt ägare till tre La permer
#3 Okej. Problemet är inte att hon skvätter ut sanden på golvet, utan sanden fastnar i hennes tassar som drar ut det i huset.
Tycker kattlådemattor är rätt bra. Man slipper en hel del sand på golven i alla fall.
#4 Ursäkta om jag säger detta , kan det va att klorna är för långa ?
vad är det för sand ? Kan det va att sanden är fuktig ? du kanske måste hålla ett öga på din kisse ett slag , se vad problemet är.
Mina katter är lustiga , klart att dem sprätter ut sanden även om jag har en hög kant i lådan , den ena katten gräver o gräver som man nästan tror att han gör hål i lådan 😂
Om jag är borta en dag , kommer hem på natten tex, då du , då straffar dem mig med att "skita" på kanten på lådan , lösskit !!! 🤪 o sen blänger dem bara på mig!!! Går iväg , , nu fick du matte !
Lycka till !
HH 🙂
#6 Händer oss hela tiden att vi får tvätta bort löst skit från kanten :/ :D
Vi har stora badlakan under våra kattlådor (2 stora lådor med höga kanter intill varandra), där "sprättsanden" samlas upp. Våra katter är riktiga grävare och sprättare. När de hoppar ut ur lådan tar de ett stort språng och får med sig sanden ut på mattan.
Mattorna man kan köpa (för att samla upp kattsanden) har varit alldeles för små. För oss är det bara sopborste / dammsugare som gäller… och hjälper.
Men man vänjer sig vid det också om man är inställd på att så här är det att ha katt.
(Vi har lådorna i en liten "mellanhall" under ett väggfast bord och bakom en öppen dörr. Kanske skulle det vara svårare att vänja sig om lådorna var i badrummet…)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Det kan finnas en hel del knep för att hjälpa det där med Kattsand på golvet. Men i slutändan kommer man ändå få vänja sig vid att så är det att ha katt. Jag sopar hallen där lådorna står 3-4 gånger om dagen minst, trots att jag har höga kanter på lådan och matta utanför lådan, etc. Det är inget jag kan komma undan, lika lite som jag kan komma undan hår i sängen eller att de ibland river ner saker.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#9 Det är absolut inte jobbigt att behöva sopa bort sanden varje dag, men jag undrar om det finns något sätt att undvika sand från golvet.
#10 Haha, , 😂 Du kan inte undvika nåt sand på golvet eller matta , ( jag har en matta under kattlådan ) så den inte glider iväg, när kissarna bajar/ kissar , , jag har en hög kant på lådan , , nee, , sanden hamnar utanför ändå 😂 o allra helst när jag har sopat och gjort fint " DET är precis som om att dem måste skvätta sanden , dem är såå roliga mina "pälsklingar" .

HH 🙂
#10 Som tur är så lever våran katt utomhus hela somrarna, så hon gör alla behov utomhus.