Äldre utekatt till innekatt
Hej! Behöver lite förslag/hjälp/tips på en kattfråga.
Av olika anledningar så har jag och min familj nu problem med en av våra katter. Han är en extremt social och lat 12 år gammal kastrerad hankatt, lite nervös av sig pga. ostabil uppväxt men trygg så länge han har någon från familjen i närheten.
Pga. att mina föräldrar nu skiljer sig så säljer vi huset om bara några månader och kattproblemet har dykt upp. Min syster är på resande fot och mina föräldrar flyttar in i mindre lägenheter, jobbar heltid och de är därmed sällan hemma så det är inte aktuellt att han följer med dem. Jag flyttar snart in i en liten studentlägenhet och kan göra det mesta av studierna hemifrån och har möjlighet att ta med honom men jag funderar nu på om det vore grymt mot honom som är van vid att kunna röra sig som han vill? Jag kommer dessutom bara bo där i ca 2 år innan jag lär flytta igen och kommer självklart ta med honom ifall han nu bor hos mig men det kanske är taskigt att utsätta honom för så stora omställningar?
Vi har funderat på omplacering men vi är alla osäkra på om det skulle fungera eftersom han har så svårt för barn, "äldre" människor, nya människor, andra djur, osv. En ganska knepig katt med andra ord och förmodligen inte särskilt lätt att hitta nya ägare till.
Avlivning och katthem är inte ett alternativ!
Så till min fråga, hur hade ni gjort i min situation? Hade ni provat att ta med en äldre katt till en ganska liten lägenheten men han får i alla fall vara med en i familjen eller hade ni försökt med omplacering? Borde vi fundera på andra alternativ?

Jag skulle helt klart tagit katen med mig. Fungerar det inte så får ni ta det då.
Lycka till med flytten.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Tack, ja det kändes lite mer säkert nu när jag läste vad jag själv skrev men skönt att få tveksamma alternativ bekräftade av någon annan innan man gör något helt galet :)
Tycker katten ska få flytta med den som han har starkast band till. ❤️
En fördel om de möbler etc han känner sig hemma med finns i det nya hemmet, plus hans egna saker förstås. Ett högt klösträd kan göra att lägenheten känns större. Lycka till!
Ja, det är klart att du ska ta katten med dig! Oftast går det bra och blir det problem så tar man tag i dem då. :-)
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Låter som han säkert skulle gilla bli innekatt. Sen visdt kanske när solen och värmen kommit så kanske han skulle tycka det var okej att vara i sele ute. Jag håller därför med 1 här till 110% 😉
Klart att du ska ta med katten, ett gosigt alternativ till allt "tråkigt" tentaplugg!😉 Lycka till!
Tack för stöttande inlägg! Är inte lika tveksam till att prova göra honom till en innekatt nu, går det så går det.
Trevligt för mig att få sällskap och kanske lite skönt för honom att slippa att ständigt bli irriterad på vår andra katt och alla grannkatter som tränger sig på nu när han börjar bli äldre :) Tack för fina svar 🙂
Tagit in en hittekatt som bott ute länge och en "vildkatt" som växt upp hela sitt liv ute, satte ner dem i lägenheten och sa "nu ska ni bo här som innekatter" och det var aldrig några problem.
Katter är anpassningsbara, och det är lätt att inreda så boendet passar dem.