Avliva
Hej! Har en katt som det nu är dags för att låta somna in, undrar lite hur det blir med kattkompisen som är känslig och alltid velat vara nära henne.. dom har levt tillsammans i ungefär 14 år och undrar lite om man ska visa katten åt den andra när den har fått somna in och kom gärna bra tips som kan vara bra att tänka på
Jag vet om flera som låtit den andra djuret se den avlidne kompisen. Jag tror man får göra det som man själv tror känns bäst för er o katten. ❤
Vad är bäst, är svårt att veta. Men om katten fått se den avliva kompisen så kan ju den gå vidare på sitt sätt… djur har också känslor. Om en katt är van med sällskap, kanske skaffa en eller ett par till inom en snar framtid så den som är kvar får sällskap.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#2 Min veterinär avrådde dock från att skaffa kattkompis till äldre katt som förlorat sin kompis, eftersom en äldre katt kan tycka att det är väldigt stressande/jobbigt att få in en yngre katt på sitt revir. Så där ska man nog tänka ett varv extra, och se vad som blir bra för just den egna katten. En yngre katt kan ju vilja leka och busa, snor maten och bästa sovplatsen, kissar och bajsar i kattlådan o s v, medan en äldre katt kan vilja ha kvar sina rutiner, sin egen lukt och ett lägre tempo. Kan vara jobbigt att förlora sin kattkompis och dessutom få en "inkräktare" där hemma. En katt som är > 14 år kanske därtill börjar få lite ålderskrämpor som begynnande artros, begynnande njursvikt, begynnande demens o s v, som man bör ta i beaktande.
#0 Själv har jag aldrig låtit en katt få se en avlivad kattkompis. För mig har det inte känts rätt. Vad jag funderar på är om en etolog kanske ev. skulle kunna ge dig ett svar… För det blir naturligtvis en hel massa "personligt tyckande" om man lägger ut en sådan här fråga.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
En person i min familj, lät den avlivade katten ligga kvar i transportburen flera timmar, för de andra katterna att känna in.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Nu har hon fått somna in❤️ Katten fick inte se den andra, men tror hon förstår lite vad som hänt då andra katten blev så dålig dom här sista dagarna
#5 Hon förstår säkert vad som har hänt, och kanske kommer du att märka att hon blir lite deppig och behöver extra närhet etc den närmaste tiden. Så ge henne all närhet etc hon behöver och ber om, och ge henne tid och utrymme att sörja om hon behöver det. Ledsen för er skull, vet hur jobbigt sådant här är. ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.