Zyklene/feliway?
Funkar det? Har ni tips på andra "lugnande" produkter för en stressad och nervös katt så tas de tacksamt emot.
Jag upplever att de fungerar, men de gör ju inte en rädd katt till en gosegris. Man kan även testa PetRemedy. Ger man sin katt torrfoder så har Royal Canin ett torrfoder som heter Calm. Har jag fattat det rätt så är det ett foder som innehåller motsvarande Zylkene.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Varför är katten stressad och nervös, och hur yttrar det dig?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för ditt svar. Hittade också just till fodret Calm som verkar ha fått bra recensioner. Får nog bli att prova lite allt möjligt. Ska även läsa om PetRemedy. Detta är en äldre honkatt (kastrerad) som försvann/rymde (?) hemifrån i somras och var borta i flera, flera månader. En dag så stod hon plötsligt utanför porten och ville in.. och hon hade förändrats helt!! Från världens gosigaste och lugnaste katt, och givetvis rumsren, till en väldigt skygg, försiktig och rädd katt, som nu kissar och bajsar på konstiga ställen så som mitt på golvet, bakom dörrar och på klätterträd.. Vi har kattlådor i nästan alla rum, lådor med och utan tak. Där det sker olyckor sätter vi nya lådor. Det känns inte som att det är "lådesituationen" det är fel på utan mer som att hon oroar sig för att någon av de andra 3 katterna ska vakta lådorna/skrämma bort henne. Hon vågar inte gå på låda om det är någon katt i närheten, hon vågar inte äta mat tillsammans med de andra katterna, hon vågar knappt lämna klätterträdet av rädsla för att stöta på de andra katterna. Så var det inte alls tidigare. Förut så åt och sov alla tillsammans. Hon smyger fram till oss och lägger sig på oss för att gosa/sova och bli klappad på så fort de andra katterna är ute/sover/är i något annat rum. Då passar hon på. Men så fort någon av de andra katterna kommer fram för att busa eller lukta lite på henne så blir hon jätterädd och skriker/slåss/springer därifrån och gömmer sig.
Stackars lilla kissen, jag förstår att du behöver hitta en bra lösning för henne. Det är tufft att tvingas leva ute så där. Vet inte hur du har gjort så här långt men det är viktigt att det finns "många av allt, och i olika rum". D v s att det finns fler matplatser än vad någon katt kan bevaka, fler kattlådor/sovplatser/gömställen o s v än vad någon katt kan bevaka. Och att katterna har möjlighet att sprida ut sig i bostaden. Har du testat att prata med någon kattbeteenderådgivare? Hur länge har katten varit tillbaka där hemma?
Jag tycker feliway funkar. Vi har en lättstressad katt som är lugnare med feliway i väggen. Man märker när den tar slut för då har hon nerverna mer på utsidan.
PetRemendy funkar bäst för mina. Det brukar lukta i början sen går det över. En produkt som är naturligt. Jag har också i samband med nyår gett Zylkene för att mina inte bli skraj över ljusen. Ljudet är inte lika skrämmande.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Förresten, har du kontrollerat så att katten inte har ont också, för vad som helst kan ha hänt under de månaderna katten varit borta. Kanske är bra att utesluta det innan ni söker beteenderådgivning. Tid, rutiner, mycket tålamod och kärlek brukar hjälpa de räddaste katterna. Så hemskt att höra att katten har totalt förändrad och verkar blivit traumatiserad rejält. Hoppas att det går bra och uppdatera gärna om det sker någon positiv utveckling och hoppas att du kan dela med dig av dina tips till andra då.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Bra förslag om veterinärbesök. Det ska man alltid börja med om katten inte beter sig "som vanligt". En annan kanske lite underlig fråga, men är katten id-märkt så att ni vet säkert att ni har fått hem rätt katt? Har sett vid några tillfällen hur folk trott att det varit deras katt som kommit till rätta men så har det visat sig vara en annan katt (t ex när man väl kollat chippet). Och då är det förstås inte så konstigt att katten beter sig annorlunda.
Vi tog henne till vet när hon kom tillbaka. Det gjorde vi direkt och veterinären kunde inte se några fel. Så fysiskt sätt verkar hon frisk. Men ska ta en runda till och beskriva hennes beteendeförändringar mer ingående för veterinären och be honom göra en ytterligare undersökning. Hon är chippad och det är rätt katt. :) Tack för alla råd!! Ska inhandla allt som tipsats om i tråden.