Kattunge som morrar åt sina leksaker
Hej! Jag har fått hem en liten kattunge (12 veckor) och jag har märkt att när han bär på leksaker, möss eller annat, så morrar han. Är det ett ”normalt” beteende? Samma när eller när jag lekte med en vippa med en stor fjädergrej, så morrade han åt den lite då o då? En annan sak, min vuxna katt ställer sig på kattungen, kan kattungen bli skadad? Jag tar bort honom när jag ser det men samtidigt känner jag att jag kanske inte ska lägga mig i.. men jag är så rädd att något ska gå sönder i hans mage eller något 😳 Charlotte
kattungar brukar vara ganska knäppa! låt den gamla visa vem som bestämmer annars kan det bli problem
Det är normalt beteende och kommer troligtvis växa ute det. Kattungen går inte sönder men om kattungen inte säger ifrån eller skriker hane jag lagt mig i och separera dem åt. Man kan kasta en leksak eller dylikt för att de ska tänka på annat

#1 #2 tack för era svar! ja kanske ser det värre ut än det är. Efteråt leker den lille vidare och den store observerar på håll. Men det med att kasta en leksak är ett bra tips! det ska jag testa istället!
Att den morrar när han bär sitt byte lr äter sin mat är helt normalt. Låt den få ha sina leksaker och ge den sin man i annat rum än den vuxna för slippa att kattungen hetsäter. Man kan leka med den genom kasta leksaken. Att den vuxna ställer sig på ungen är ingen fara. Jag tror säkert att den vuxna bara vill visa sig lite samt möjligen visa "lugna ner dig"