Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3330 ggr
ettlitetnamn
0

Katt bukandats i flera år

Min kompis katt har sedan hon fick ta över den bukandats. Katten har varit hos Vet för att dra ut en tand samt för antibiotika för ett infekterat sår. Ägaren har inte tagit upp med veterinären om att katten bukandas och veterinären sa inte heller nånting när katten var där. 

Den bukandas inte när den sover djupt men om den ligger och myser eller sitter nånstans så ser man att den bukandas. Hon har haft katten i ca 3-4 år och den har alltid gjort så.  Jag är givetvis orolig för katten men ägaren är inte oroa p.g.a att katten alltid har gjort så. Katten är ca 13 år gammal (lite osäkert men ungefär). 

Jag är ju givetvis lite orolig för katten eftersom när jag googlat om detta så är det ett symptom på eventuella sjukdomar? Men det är ju ägaren som bestämmer och jag funderar på vad det kan vara för fel på katten när det inte är något akut men uppenbart något som är fel och något som veterinären inte heller har upptäckt?  Jag vill ju inte bråka om det med ägaren som inte ser problemet men det känns inte så bra om något kan vara fel med katten. 

Någon med erfarenheter/kunskap?

annzoo
0

Blandas katten med öppen mun?

annzoo
0

Bukandas ska det stå inte blandas

micki78
3

Kan vara vatten i lungorna. Det hade min katt som andades med buken den sista tiden. Hon andades också vanligt när hon sov. En katt som andas med buken har svårare att andas det är därför som den gör så. Katten måste uppsöka veterinären för en grundlig undersökning. Det är fruktansvärt att inte kunna andas ordentligt så läget är akut även fast hon gjort så i några år. Det kan ha blivit värre och vem vet hur mycket katten lider egentligen…