Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 879 ggr
Daenerys
1

Promenad med två katter?

Hej! Jag undrar hur ni som går ut med era katter i koppel gör när ni vill gå ut med två katter? Jag har en 11 månaders katt som redan är tränad i koppel och superduktig. Han har fått en 4 månaders kompis som jag också i sinom tid vill träna till att gå utomhus med i koppel men hur funkar det att gå med två katter? Har man dubbelkoppel? Hur gör man när de vill gå helt olika håll? Tips mottages tacksamt

Och det lär dröja till kanske våren innan 4 månaderskatten får gå utomhus. Hon hittades på gatan och har haft lite sjukdomar och får inte vaccineras förrän hon är helt frisk och tänker inte ta ut henne förrän hon är dubbelvaccinerad och kastrerad och koppeltränad inomhus.

Uppkatten
3

På den tiden som jag hade katter som gick att ta ut i koppel så gick jag alltid med den ena katten först och med den andra katten sedan. Skulle aldrig ha vågat chansa och tagit ut båda samtidigt. Är svårt nog att ta hand om en katt ifall den blir skrämd…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Sandi92]
0

Det går inte. Inte med mina i alla fall. Får ta dem en och en. Den ena katten vill gå en längre runda i racerfart, medan den andra bara vill gå en kort runda runt huset i sakta lunk. Även om de hade hållit samma fart så hade de förmodligen inte velat gå på samma ställen så det hade inte funkat ändå. Hade inte vågat prova heller, för det är lätt hänt att de drar av selen om de börjar dra baklänges och det är inte så lätt att ha koll på när man har två st som drar åt olika håll.

Hundar kan man gå med tio st samtidigt, men katter är mycket mer envisa. Det ska vara på deras villkor.

Silvestris
0

Jag tar aldrig ut dem tillsammans utan endast en och en. Av flera anledningar. Dels brukar katterna vilja gå åt olika håll. Katter är sällan som hundar som följer med sin ägare utan de går och ägaren följer efter. Den andra anledningen är att om de blir skrämda är det mycket svårt att kontrollera två katter samtidigt. De kan även börja slåss med varandra om de blir skrämda.

Karusell
0

Jag går också ut med mina tre en i taget. De är ute ca en timme åt gången var så det är ett litet projekt. 😊

MonicaLagerquist
2

Jag skulle gå med en i taget alternativt ha en i bur eller vagn och den andra i sele och sen får de turas om.

Stolt ägare till tre La permer

jollycox
3

Jag går ut med dom en och en. Kan ta ut båda samtidigt men då är vi bara inne i hundinhägnaden. Annars är vi två människor och tar varsin katt.
"Hur gör man när de vill gå helt olika håll?" Då står man där i mitten och väntar 😂

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Wony
1

De gånger vi tar ut våra katter är det en och en. Det är tillräckligt besvärligt att hålla reda på en katt, särskilt om den blir skrämd eller trasslar in sig genom att slänga sig in i ett buske tex… Två katter i det läget känns inte säkert.

Daenerys
0

Okej då får det nog bli att ta dem en och en! Fast kan tillägga att den äldre katten i början for runt hur som helst men nu går han bredvid en om man håller selen kort och kommar när man kallar på honom. Tänkte att han kunde vara bra föredöme för den nya som är superhyper hehe