Skriker och kväljningar
Hela familjen vaknade inatt (nu) av att katten försökte kräkas i 10 minuter och sedan såg hon förlamad ut i bakdelen och skriker som ett barn (hon håller fortfarande på). Jag får en klump i magen för vi vet ju inte vad det är. Hon skriker och verkar ha ont, självklart. Herregud, det är hemskt alltså. Jag kommer inte kunna somna om. Mina föräldrar är uppe och försöker hjälpa henne, men jag ligger i sängen med ångest och har ont i magen. Igår bajsade hon utanför lådan och tvättade sig väldigt mycket efteråt. Hon har haft svårt endaste tiden att tvätta sig. Just nu är jag livrädd och vet inte vad som ska hända. Förhoppningsvis finns det någon veterinär som har öppet just nu (04:54) som dom kan ringa.
Det låter som att katten behöver akut besöka veterinär.
Jag hoppas att ni kom iväg. Du får skriva och berätta hur det gått.
/Maria
#1 Hon betedde sig som vanligt kort efter, så nu verkar hon må bra!
Har hon inte fått någon tid bokad hos veterinär?
Du skriver ju att hon förutom "anfallet" inatt har haft svårt att tvätta sig sista tiden. Det låter ju förskräckligt och något fel måste det ju vara så en undersökning låter viktigt.
/Maria
#2 Det är nog viktigt att katten får komma in till en veterinär i alla fall. Försök övertala dina föräldrar - men de har i första hand ansvar för katten.
#3 Det är nog bara jag i familjen som märkt att hon inte tvättar sig ordentligt, men när vi rakade henne härom veckan sa veterinären att hon inte kunnat tvätta sig ordentligt pga pälsen och jag ser att hon fortfarande har svårt med det. Idag vill hon inte äta. Hon får alltid krispiga kulor på sin mat och när vi inte har sånna på maten vill hon inte äta, men nu vill hon inte ens äta smör (jag gav henne smör för att se om hon ville äta någonting och hon älskar smör). Jag ska säga till mina föräldrar att kontakta veterinären när dem kommer hem. Hon ligger och sover i min säng och har bajs i svansen, så det känns lite äckligt och oroväckande att hon inte tvättat bort det.
Jag måste tilllägga att hon beter sig som vanligt förutom att hon inte vill äta, men det är nog för att hon inte får "godis" på maten.
Hur är hennes andning? Hur många andetag/min? Har du möjlighet att ringa en veterinär tycker jag att du ska göra det - det låter akut.. :(
Hon har precis ätit :D
Just när de inte vill äta brukar veterinärer vilja att man kommer in med katten. Lycka till och uppdatera gärna!
Söt kisse 🙂
Prata med dina föräldrar, låter verkligen som att ni behöver boka en veterinärtid och kolla om hur katten mår :/
#10 hon beter sig som vanligt nu :D
Katten ska väl ändå till veterinär? Det låter som en blodpropp!
Katter är väldigt bra på att dölja sina problem. För de inte äter på ett dygn och inte druckit då kan det bli riktigt allvarligt. De funkar inte som människor eller hundar. De är känsligare när de slutar att äta och eller dricka.
Ni får inte lämna henna ensam utan håll koll. Det där med att inte vilja tvätta sig är ett tecken. Anfall är ett tecken.
Har ni kattgräs hemma? Det är bra att katten ha tillgång till sånt jämt.
Jag hoppas att ni bokar en tid hos veterinären och be de ta blodprov så att ni kan utesluta eventuellt fel. Jag hade inte tvekat. Det må va dyrt, om man har fast inkomst så får man ju pengar regelbundet men du har bara en individ till katt som ni aldrig får tillbaka. Va rädd om katten.
Är katten försäkrad så kan ni ringa Firstvet.se för att få lite info om hennes problem. Vissa har obegränsade och kan boka flera videosamtal om man skulle vilja.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#12 Mina föräldrar vill inte ringa veterinär och det gör dom aldrig. Dom säger att alla djur mår dåligt precis som människor. Jag vet att det är lag på att åka till veterinär om djuret mår dåligt, men mina föräldrar fattar inte det.
#12 ja, och människor måste också uppsöka akuten/läkaren. Skillnaden är att en katt måste man gå efter symtom och beteende då de inte kan säga vad som är fel. På barn som inte kan prata går man ju också stor del på symtom och beteende. Vuxna människor kan ju säga vad de tex har ont. Hur gammal är katten? Prata med dina föräldrar och be dem åtminstone ringa och prata med veterinären.
Katten är alltså inte försäkrade? Du vet att ni kan ringa till Firstvet iaf för att få lite hum om hur ni ska gå tillväga.
Visst kan katter bli som oss, sjuka då och då. precis som #15 säger, svårt att veta vad som är allvar. Så länge de äter och dricker själva behöver man inte åka in akut. Om aptiten minskad under en längre period är inte heller bra, det är tecken på sjukdom. Och kan orsaka kroniska följder . OM nåt är det ännu dyrare.
Boka ett besök.
För att minska på kostnaderna, därför har man en försäkring per katt.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#15 Hon är ungefär 8 år
#16 Jo katten är försäkrad hos Agria!