Varför gör han såhär?
Min ena katt har en speciell egenhet som jag inte vet riktigt hur jag ska tolka.. Han är född i mars/april 2018 och han tycker om att pussa på mig, men framför allt i håret. Ibland när vi har gäster "tvättar han håret" på de också.. För min del gör det inget att han gör så, jag blir bara nyfiken på varför han ska göra det istället för att pussa mig på kinden t.ex. Ha det riktigt gott alla vänner!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Ja, han försöker tvätta och kamma ut "pälsen" du har på huvudet. Katter som känner samhörighet med varandra tvättar ju också varandras päls, så det är nog den instinkten som visar sig.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Det får han gärna göra.. fast det finns inte så mycket päls där heller (har kort hår). Så länge han gör det för att vara snäll eller för att visa att han tycker om mig så är det bara positivt. Har det kanske någon betydelse att han är född mer eller mindre hemlös?
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Min pappa (med typ inget hår…nåja väldigt lite i alla fall) råkade ut för syrrans ena katt (en sphynx för övrigt) som skulle slicka, slicka och slicka lite till (i huvudet på pappa då alltså). Tillslut sa pappa att det började göra ont för katten slickade på samma ställe hela tiden (den slickade där pappa är "flintis"…så inte så mycket "päls" att tvätta men så är ju katten själv också naken så…), hahaha😂.
#3 Ja, det var ju också en variant.. 🐈😺
#2 Jag tror inte att beteendet har med tidigare upplevelser och behov att göra. Det är nog bara så att katter har en benägenhet att slicka på pälsliknande strukturer och en benägenhet att visa tillgivenhet och samhörighet genom att tvätta och putsa varandra och att det beteendet ibland även används på människor och vår "päls". Jag har också haft en katt som hjälpte till med hårvården, (särskilt när jag låg och sov) och eftersom håret var ganska långt och trassligt brukade hon även gnaga av(!) några testar ibland.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Härligt med en katt som hjälper till med klippningen också och inte bara tvättar😉 Visserligen inte en katt…men min goja hjälper till med hårvården också…eller ja sliter och drar i nackhåren då (= putsar fjädrar antar jag)…och det gör ont som f…(är håröm) haha 🤪
Låter som helt vanligt kattbeteende. Alla mina katter har hållt på sådär. :)
Åh det därär kärlek vilken bra bild 😍 Dotterns katt kramas o vill bli buren som ett barn som håller armarna runt änds hals. Så är jag ute så kmr han så ska man böra på honom o han kelar o myser. Man har sen päls över hela ansiktet men jag tyckerdet är så mysigt 😚 Han är annars bara så mot dottern som han jamar mamma till 😃 så jamar han inte till nån anban jag vet annars vad han säger. Mat ut hej små prat. 👍