Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 478 ggr
getflikkan
0

biter på kablar.

hej hörrni, har haft min kattunge hemma i 3 dagar nu och idag börjar han tugga på routerkabeln. Väser åt honom, vilket funkade i början, har tagit till vattensprutan men den bryr han sig inte om. Han är verkligen på den hela tiden så måste sitta och passa den, känns som att det enda alternativet jag har är att plocka bort kabeln, men tycker å andra sidan att det inte ska vara nödvändigt då han säkert börjar tugga på annat och då måste jag tillslut sanera hemmet på kablar vilket inte går. 

snälla hjälp mig hur jag ska göra, är så rädd att han kommer bita hål i den och få el i sig..

micki78
5

Det ända du kan göra är att säkra sladden, dvs flytta på den eller göra den ointressant för katten på något sätt. Prova linda aluminiumfolie runt sladden, katter brukar inte gilla att tugga på det. Jag tycker inte du ska spruta vatten på katten för han vet inte om att han gör något fel. Det är bara taskigt mot katten.

Uppkatten
4

Nej, spruta vatten, gnida in sladdar med tabasco och andra liknande "gör-det-själv-metoder" som ibland rekommenderas är inget man ska använda. Det är upp till oss kattägare att skydda våra katter på mer humana sätt. Det finns olika typer av kabelsamlare, kabelkanaler och liknande som man kan testa. Kolla t ex på Clas Ohlsson. Ofta brukar kattens "bita-på-allt"-beteende avta med ökande ålder. Själv har jag många sladdar utdragna här hemma och sätter bara i dem i uttaget när jag "måste". Andra sladdar skyddar jag med kabelsamlare, en del sladdar får löpa under mattor o s v. Mina tjejer brukar inte ge sig på sladdar, men det känns ändå tryggast att försöka förebygga. Se också till att kattungen har massor av andra roliga leksaker att lägga energi på, t ex boinkar, studsbollar, pingisbollar o s v. Är kattungen inne i en fas när den gärna vill bita och gnaga så ge den tomma papperskassar (klipp bort handtagen först så katten inte fastnar i!!!) samt kartonger där den kan gömma sig, busa och tugga. Min ena tjej hade fullt upp med att bita sönder papperskassar och kartonger under sitt första år, nu vid 8 års ålder ser jag aldrig det beteendet hos henne.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

getflikkan
2

tack i massor för tipsen, får gömma kablarna tills jag har möjlighet att köpa kabelsamlare! Han har förövrigt massor av bon, 2 klösträd en med hängande boll och massor av olika leksaker samt en sån prasslande tunnel. ska testa det med kartonger och pappkassar!