Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 979 ggr
micki78
1

Katt på egen tass

Ni som har eller har haft utekatt, hur gamla har dom varit när ni började släppa ut dom?

Fridaaaa
2

Tagit en del omplaceringar så varit vuxna, yngsta var runt 6,5-7 månad, några veckor efter kastrering

Självklart alltid kastrerade, idmärkta, reggade och vaccinerade :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
7

Om jag nu skulle släppa ut en katt på egen tass så skulle den vara över året. Kastrerad idmärkt och registrerad.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
4

#2 Och vaccinerad samt försäkrad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
2

Jag har inga utekatter och kommer aldrig att ha. ( mina är innekatter) Men det är intressant att höra hur ni resonerar kring utekattens ålder och mognad.

videofotografen
1

Av mina sex katter är det en som kommit till mig av fri vilja… i början av oktober 2005 direkt efter skördefestivalen 2005 som är i månadsskiftet sept/okt. Garanterat någon ansvarslös som bara dumpat katten när det var dags för återresa till vinterbostaden. Han han jag haft i 13 år om ganska exakt en månad.

De övriga fem är alla sk omplaceringskatter dvs den förra ägaren har av en eller annan anledning inte kunnat behålla katterna. Tre har varit kattungar när jag tagit hand om dom. Två har varit drygt året gamla.

När jag får hem en ny katt så brukar jag öppna kattburen (transportburen) och ta upp katten i soffan och lägga mig och kela med den en timma. Oftast har bilresan inte varit en höjdare för katten. Sedan när den vill hoppa ner på golvet så har jag buret ut katten och visat den var mat och dryck finns och sedan får den ströva fritt i huset ett dygn men ytterdörrarna är alltid stängda.

Försöker alltid få katten att sova i min säng första natten så att den får känna trygghet. Dagen därpå får den gå ut och känna på utelivet men första dagen under 100% kontroll från mig. Första dagen springer den mest ut och in för att förvissa sig om att den enkelt kan ta sig in till mat och sin sovplats dvs min säng. Alla mina omplaceringskatter har ju inte varit vana att gå ut tidigare så det är ju en helt ny värld för dom.

För övrigt på längre sikt… den största faran för mina katter är havsörnar eftersom jag bor på strandtomt ner mot Kalmarsund men hitintills är det bara en katt som fallit offer för Sveriges största rovfågel.  😭

Travis D
0

Vi köpte våra som ungar, ena var van utekatt redan då och den andra hade aldrig varit utomhus. Dom fick gå inne heltid första veckan för att vänja sig men mango som var van utekatt satt vid dörren och jamade jämt. Så efter en vecka släppte vi ut dom. Dom hade lite svårt att vänja sig vid pinnen i början men nu springer dom upp och ner utan problem.

VeilofElysium
0

Bilbo är mestadels ute under uppsikt men ibland själv. Oftast gör det ingen skillnad var han tar vägen, han är alltid på vår tomt (har väldigt stor tomt) eller hos grannarna och går jag utanför dörren och ropar så kommer han alltid på kommando. Släppte ut honom när han var 13 månader, iofs skulle han precis fylla 1 när vi adopterade honom. Började med promenader i sele vilket inte riktigt var hans grej men det har bevisligen funkat som introduktion för att han ska kunna känna sig hemma i trädgården. Han är ingen utekatt per say det vill han inte heller vara han går helst ut i 2-3 timmar två gånger om dagen sedan vill han vara inne med oss och inne med Luna (vår kattunge som är innekatt). Tycker det funkar bra :)