Ny kattunge
Min sambo köpte en ny kattunge, vi har en vuxen kastrerad hon katt (vet inte hennes ålder), kattungen är en hane (typ 13 veckor tror jag, han stannade en extra vecka efter han egentligen skulle säljas).
28/8 är hans dag tre i vårat hem.
Stora katten gillar inte honom alls. Båda är innekatter, hon vill inte leka med honom eller vara i hans närhet ännu.
Vi försöker fixa positiva assosiationer vid matdags, att dom får extra gott när de äter tillsammans, utöver de får hon ta den tid hon behöver.
Hon brukar titta på honom när han leker och sånt men hon vill inte vara med. Då leker hon själv. Hon fräser åt honom när han är i närheten och morrar. Idag när jag bar kattungen så morrade hon av bara synen på honom.
Det jag undrar är, finns det något mer jag kan göra för att hjälpa dom att bli vänner? Hur lång tid brukar de kunna ta?
Hon gosar inte längre med mig så mycket som hon brukade göra, hon låg alltid vid mig i soffan, sen kattungen kom hit har hon hållt sig på avstånd ifrån alla, hon är lika gosig som alltid om man klappar henne men hon vill inte vara med i soffan även om kattungen inte är där.
Jag förvänta mig inte att dom skulle bli bästisar direkt, men jag vet heller inte mycket alls om hur det är att leva med två katter samtidigt.
Det är helt normalt att katter reagerar med ogillande när det kommer in en främmande katt i deras revir. De behöver tid att iaktta , vänja sig vid åsyn och doft för att gradvis närma sig och så småningom inse att den nya katten inte är något hot. En vuxen katt förstår egentligen instinktivt att en kattunge inte är något större hot, men om den är ovan vid att nya katter flyttar in är det ändå en stor och lite chockartad upplevelse som tar mycket tid och energi att bearbeta. Att hon inte gosar och sällskapar med dig som vanligt beror på att hon har tankarna på annat håll och inte känner sig tillräckligt avslappnad för det just nu. Det är som sagt helt normalt.
Att leka IHOP och MED varandra innebär hastiga rörelser och risk för kroppskontakt och sånt är urläskigt för katter som inte känner sig trygga med varandra, så att det inte sker ännu är också helt normalt. Att den stora katten kan leka överhuvudtaget just nu är positivt nog, för det visar att hon inte ÄR särskilt stressad trots allt. Morrandet och fräsandet är bara markeringar för att kattungen ska hålla sig på avstånd och för att visa att hon minsann var först i reviret och därmed är den som har högst status dem emellan.
Bäst hjälper du din stora katt genom att vara precis som vanligt, ignorera hennes morranden och alltid försöka hålla en så lugn, avslappnad och positiv energi som möjligt. Uppmärksamma inte hennes morranden genom att fya eller försöka trösta, det tillför bara mer orolig och spänd energi. Som ägare gäller det att istället "låtsas som det regnar" och som att kattungen alltid funnits där. Den stora katten känner av din energi och det hjälper henne att tolka situationer hon själv känner sig osäker i.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för svaret! Skönt att höra att saker går till som det ska göra.