Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1024 ggr
klotterplank
0

Kattunge lös i magen, hjälp!

För snart två veckor sen hämtade vi hem vår nya kattunge och allt har gått super. Hon äter, dricker och leker precis som det ska vara.  Igår förmiddag märkte jag att hon bajsade väldigt löst, och pruttade. jag var då uppmärksam hela dagen på henne, hon lekte och åt och drack och verkade inte påverkad alls. en gång senare på eftermiddagen avbröt hon all lek för att gå på toaletten och bajsade då löst igen. På kvällen såg jag att hon först gned rumpan mot golvet, sen bajsade löst och tvättade sig till sist överallt. Idag har hon också bajsat löst och kliat rumpan mot golvet.

Vi använder samma foder som vi gjort sen hon kom, så det känns jättekonstigt att hon skulle börja reagera på det 1,5 vecka senare. vi använde ca 4-5 påsar av samma mjukmat hon fick hos uppfödaren innan vi sakta övergick till ny.  för fyra dagar sen fick hon smaka lite lite på en skinkbit och en färsk räka. Det gick också bra och hon reagerade inte alls på det. Hon verkar inte alls påverkad eller ha ont, inte går hon på toaletten oftare än vanligt heller. vi har äldre katter i huset som kommer och går ut och in som de vill, kan de ha fört med sig något? ska jag plocka bort någon mat trots att hon inte reagerat på det förut? Finns det någon "huskur" för att göra det bättre/få det att sluta?  har det inte blivit bättre imorgon ska jag ringa veterinären.

Vi har inte hunnit ta henne till veterinären ännu för vaccinering och avmaskning, men vi har tid inbokat för det senare i veckan :)

ALL hjälp mottages!

MonicaLagerquist
5

Jag skulle backa och gå tillbaka till det foder som hon fick hos uppfödaren.Det bör hon äta en lång period och sen SAKTA byta foder.Bytet bör ta ett par veckor.

Sen är det inte så bra att vaccinera en katt som redan är nedsatt i immunförsvaret.

Har ni testat så att ni vet att hon har mask. Dumt att ge så stark medicin om det inte behövs.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

klotterplank
1

Nej, ska somsagt prata med veterinären imorgon. vet att man inte ska vaccinera om den är sjuk. Eftersom våra andra katter är utomhus och kattungen själv hade vistats ute med sin mamma och tydligen ätit både råttor och fågel ska vi åtminstone kolla upp det med masken :)

Grejen är att uppfödaren  gett frieskes torrfoder och kitekat mjukmat, vi har gett foder för kattungar från veterinären. Anledningen är att våra andra katter helt ratar "vanlig" butiksmat och för att den maten vi köper är utan socker och i princip endast innehåller kött. Hon har varit helt bra i magen trots foderbytet. men vi ska prova att byta tillbaka till det gamla fodret :)