Panik i bur
Min katt får panik när hon är i en transportbur och biter, river och kastar runt sig i buren. Hon behöver inte vara i den ofta men några gånger per år när hon behöver åka någonstans. Hon blir även åksjuk och kräks. Finns det något sätt att få henne att tycka att buren är trevlig så att resor inte blir så hemska för henne? Även att kanske lugna åksjukan, hon spydde 2 gånger på en 20 min lång resa.
Har du alltid kattburen stående framme och bäddad så att hon kan använda den som trygg sovplats i den invanda hemmiljön?
Sajtvärd Katter iFokus
Hej!
Nu har jag visserligen inte katt…men kom direkt att tänka på "Crate Games" när du skrev att du vill få katten att tycka buren är trevlig. Angående åksjukan vet jag dock inte riktigt.
"Crate Games" eller burlekar som det också kallas är en träning som går ut på att göra buren till en positiv sak; med hjälp av klicker, godis och en stor portion tålamod.
http://cowgirlup.bloggagratis.se/2008/05/21/726581-artikeln-om-burlekar-fran-canis-i-fjol/
https://www.youtube.com/watch?v=ebjBo_spqG0
Lycka till!
Mvh/Chinesecrestedlover
Finns det inte åksjuke tabletter för katter?
Om din katt är så rädd att vara i transport bur kanske du kan få lugnande utskrivet av veterinären, i värsta fall menar jag.
Man kan förstås också testa Feliway (sprejas i buren 15 minuter innan katten sätts in i buren), att ge katten Zylkene i någon vecka innan katten ska ut och åka, att ha en filt över buren så att katten slipper stressande intryck (spreja även den med Feliway 15 minuter innan den ska användas, så att alkoholen i sprejet hinner avdunsta), att ha ett fast underlag i transportburen så att katten inte "glider omkring" o s v…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har alltid en bur framme, har tre st hemma så jag byter ut de då och då så alla burar luktar som hemma. Och ibland när de ligger där, sover eller bara vilar så testar jag att stänga buren en stund. Jag har alltid gjort så sen de flyttar in hos mig.
Men i ditt fall så får ni ta det väldigt lugnt. Börja med att alltid ha buren framme. Bädda med filt, leker runt buren och t.o.m. ge godis i buren. Du ska skapa en positiv bild med buren så att katten förknippar den positivt.
Här är en bra länk från en butik som jag handlar på då och då. De kommer med tips också: https://www.veterinarbutiken.se/content/18-hjalp-for-aksjuk-hund-och-katt
Katter behöver mycket tid att vänja sig vid förändringar. Så jobba på det. När katten är trygg i buren, testa att låta katten i buren, bara vara i bilen utan att åka, efter några veckor, testa att köra en kort sträcka, sen ökar du. Det gör att katten inte får panik när den åker i bilen.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Tack så mycket! Vet bara inte var man ska ha buren. Hon ”bor” i mitt rum med mat och låda och så(jag bor som i 2 rum), men kan så klart vara i resten av huset. I mitt rum får det inte plats med någon bur. Mamma är väldigt mån av hur det ser ut hemma, men för försöka övertala henne om att katten mår bättre när hon väl åker.
Tänka här: det här gör att både ni och katten en tjänst om man gör det systematiskt så att katten får bearbeta det än tvångstvingad in i nåt varje gång. Sen blir konsekvensen ännu värre hos veterinären. Försök att vara stegen före!
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Du kanske kan ställa buren under ett bord t ex?
Eller lägga in kattens väl använda filt i buren när det är dags.
#6 hur stort är rummet? Du kan ju sätta antingen en bur på ett bord eller under ett bord. Vilken typ av bur har du? Jag har en katt som har panik om det är en hård bur men inte då buren är av tyg typ kanvas. Sedan kan ju även storleken påverkar katten, vissa vill ligga trångt andra vill ha utrymmen i transportburen. Man kan annars ta fram buren nån dag innan man ska fara ( om de är en planerad resa) och spraya felliway i buren eller ett hänge på buren. Att undvika ge mat och vatten just innan man far kan ju även hjälpa mot att de spyr i bilen. Även att mörklägga buren med en handduk kan lugna.
Mina katter har aldrig varit åksjuka, men de har fått panik av transportburen och det har vi i stort sett lyckats jobba bort. Chilla sjunger blues hela resan, men i övrigt är hon ok. Sist blev hon otålig och försökte bryta sig ut, men det var för att hissen var trasig och jag fick bära två burar i omgångar uppför alla trappor. 1. Som alla andra säger, transportburen behöver bli en mysig eller i alla fall neutral plats. Den får inte bara komma fram precis innan läskiga saker händer. Våra katter har rejäla kanvasburar som är hacket större än jordbruksverkets minimimått för katt (storleken mindre var mindre än de lagstadgade måtten). Innan hade vi hårdplastburar men dessa verkar funka bättre, och vi kan dessutom lasta via en lucka i taket. När de inte åker i dem har de burarna som ”våningssäng”, och senaste vändorna på kattpensionat har de haft burarna där inne som trygghet. Deras våningssäng står antingen i vardagsrummet eller sovrummet, lite beroende på var de är minst ivägen just då, för visst blir det lite trångt! Om vi packat undan dem pga besök t.ex så åker de fram i alla fall en vecka innan vi ska nånstans. De vet dock att dragkedjan betyder NÅGOT LURT så vi kan inte peta på den innan katterna är infångade :D 2. Feliway kan funka, kanske. Vi körde det ett tag, men senaste gångerna har det fungerat ändå. Troligen pga mindre nojjiga människor och att vi fått in en metod som funkar. Om du blir stressad av att katten mår dåligt så känner den av det. 3. Testa att täcka över buren för att begränsa synintryck och stress från det. Vår ena katt kan bli panikig och vilja gräva sig ut, men bara om han ser ut, och oftast bara om han är instängd i buren och vet att han är hemma. Sist fick Chaplin åka under ett halvskitigt lakan som luktade husse.
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
#4 Har du goda erfarenheter av Zylkene? Min minsting har troligtvis öronskabb vilken hon hade redan innan vi fick hem henne från katthemmet men inte upptäckt förrän vi fått hjälp via appen Firstvet. Hur som helst så sitter hon och tjuter superhögt och förtvivlat när man åker bil :/ Tycker så fruktansvärt synd om min skrutt.
Hon fick prova åka i bakluckan samma sträcka som hon spydde 2 ggr sist(då var buren i mitt knä) och det gick mycket bättre! Hon kräktes inte och var mycket tystare, vilket förmodligen var för att hon inte såg något?
Vi har en katt som mår dåligt när han åkt bil som din så kräks han. Vi börja sent med träna åka bil, så våran vildkatt som vi tog in har fått åka bil redan som kattunge. Nu har han bara fått åka 6 gånger 4 gången var till veterinären för kastrering o märkning o för att slippa förknippa veterinären med bil så har han åt efteråt. Han mår inte dåligt men visst han ser inte fram mot åka heller 🤪 Vi har buren framme i den ligger han inte men hans storebror ligger ofta på den 😎 Att ha buren i knät rek inte jag, vi spänner fast våran bur med säkerhetsbältet. Att täcka buren med filt kan lugna katter så det kan hjälpa. Lycka till med bilträningen
Nu har jag inte läst alla komentarer och så men för hundar kan man ju ha en stabil sele och så finna det såna korta koppel man kan sätta fast i bilbältes hållaren. Skulle inte det kunna fungera för katter? Min katt får panik dä han är i buren men då jag knäpper liss honom så lägger han sig tillrätta i stolen brevid och bara åker med. Nu har jag köpt en stabil sele och ett sånt koppel så tja ..
https://m.zooplus.se/shop/hund/hundburar_transport/hundselar_for_bilen/bilbalte_hundar/636860?gclid=Cj0KCQjw5NnbBRDaARIsAJP-YR-cte0EjT-1dFOe0rxQMWcMy5gVwF2uC2vO4l7nBCvR1rXNfPebgvMaAk7sEALw_wcB https://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/kattselar/kattsele-mjuk-vario-4-farger.html?gclid=Cj0KCQjw5NnbBRDaARIsAJP-YR_Zbkm2RnD41ecRXjP-LDfZHtADSIjSJCLDlMCgxiwRDepd2x1pG5kaAnEHEALw_wcB
Typ den modellen så de inte bara är trådar som kan kila in i huden om det blir en krock