Orijen vs PRO plan
Hej har köpt kattunge och står nu och väljer om jag ska ge den Orijen som är ett "biologiskt korrekt" spannmålsfritt foder med mycket kyckling och fisk- 85% ( sett att en lokal veterinär även är försäljare av det) eller om jag välja PRO Plan som bygger på många års forskning och som är inriktat på hälsa. Men so innehåller mycket majs och vete och 20% kyckling. Vad har ni för erfarenheter av dessa foder? För och nackdelar?
Ett enkelt val.
Ska du ge torrfoder så självklart Orijen.
Proplan är ju rena skräpet, bara reklam, liksom t.ex. RC och Hills.
Bästa är dock att ge katten färskfoder (mush) och burkmat (helst utan spannmål och socker).
/Elisa
Om man vill ge katten en bra förutsättning för ett friskt liv så bör man i huvudsak ge våtmat eller färkfoder(barf) bestående av kött och eller köttbiprodukter. Spannmål är till för kor och hästar vars tarmsystem är konstruerat att klara växtbaserad föda! Om du måste ge torrfoder välj ett spannmålsfritt. 😻☺
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Jo det lutar mot orijen- är det det bästa spannmålsfria fodret? Vill ju ha lite fiber för tarmen. Min tanke är bozitas vätfoder/mush morgon och kväll och torrfoder framme för fri tillgång. Men det är samtidigt många olika sorters frukter och grönsaker i orijen- vad tycker ni om det? Liten mängd förståss men ändå. RC vill jag inte ha- PRO plan för att ja hört andra tycka det är bra och de skriver väldigt förtroende givande på deras sida- men mycket majs vete och fjäderprotein.
Lite lurigt med orijen är att de skriver färsk kött i innehållsförteckningen I proceduren till torrfoder blir det ju torkat å ca 70 procent vatten försvinner, ville skulle innebära att deras färska råvaror som är 56% är lika med 15% kött kvar när det torkat sen har de ju 22 % torkat foder också tillsatt. Så köttmängden är ändå hög 37% i torrsubstans. Men det är inga 85% kött kvar i torrfoderkulorna.
Jo, det är många företag som "fuskar" och lägger i färskt kött för att det ska låta bra. Du behöver inte ge katten fri tillgång på torrfoder, risken är då att de äter mer än de behöver. Ge Bosita/Mush som det står på för packningen, ge sen bara någon näve Orijen. Är ju bra att de är vana att få det, ifall det händer nåt och du bara kan ge torrfoder.
Gör på ungefär samma sätt själv. 🙂
/Elisa
Orijen av dessa två men hellre tex Applaws eller Purizon som inte innehåller ärtor som kan krångla till magen om nu katten klarar spannmålsfritt. Lycka till med kattungen!!
Purizon använder ärtprotein och Applaws använder ärtor i fisk och lax för adult. Applaws använder även köttmjöl ser jag i några av deras produkter, även socker. Var kommer köttet ifrån som används i Applaws och Purizon?
Det är svårt att hitta det "perfekta" fodret.
Ang köttmjöl: Inom EU är det sedan år 2001 förbjudet att använda eller blanda ner köttmjöl i djurfoderhanteringen, även om det rör sig om kadaveravfall från friska djur. Anledningen till förbudet är att köttmjöl, benmjöl, slaktavfall, etc. har varit den troligaste smittvägen vad gäller spridningen av galna kosjukan (BSE) mellan olika djurbesättningar och i förlängningen även smittades vidare till människan i form av Creutzfeldt-Jakobs sjukdom (CJD/vCJD).
I Sverige har detta förbud funnits sedan 1986. (wikipedia)
Lustigt att Sverige ändå tillåter att det finns i djurfoder till hund och katt.
Djurfodret som säljs till Sverige innehåller inte självdöda djur eller slaktavfall.
/Elisa
De flesta av Applaw's sorter innehåller ganska mycket mineraler och det är också något man måste tänka på när man väljer ett foder till sina älskade vänner.
Som jag skrev används ärtor i Applaws fisk och lax. Ja det är mycket att ta hänsyn till. Adult chicken såg ok ut, inget köttmjöl men betmassa (socker) vilket jag tycker är onödigt.