Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 627 ggr
A: Marsvin
0

Få ihop 2 katter

Hej!

Min katt heter sigge. CA 9 år gammal. Super chill, stor, och mysig.
I går fick jag en ny kattunge  ca 11 veckor. Läste att de ska vara 12 veckor men inget prat om det nu :-)
Först fick Sören ( den nya ) vara inne i mitt rum 20 timmar ungefär. De luktade under dörrkarmen och sigge fräste lite för att visa att han bestämde. Tillslut tyckte vi synd om dels sören som fick vara i ett ganska litet rum och sigge som kände sig rädd efterssom att han inte visste om det var ett stort hot där inne eler en unge. Så vi satte sören i buren och ställde ut honnom i vardagsrummet och sigge fick gå runt och nosa. Sigge tog dessvärre avstånd och när sören kommer nära väser han. Men sören respecterar det och det är tror jag är bra. Vui låter sigge komma fram om han vill och sigge är " kungen " ( han bestämmer och så ska det få vara )  Vad tycker ni att jag ska göra för att få ihop dem bättre? förutom allt som står om att man ska hitta olika sovplattser efterssom att sören är inne på mitt rum det mästa och på natten? Tack i förväg!  Ledsen om det är stav fel men hinner inte rätta pga har brottom

Maria
4

Det kommer säkert att gå bra men det hela är ju så nytt eftersom katten kom igår.

Låt de vara avskilda från varandra så länge de själva verkar tycka det är OK. De kommer visa när de vill ha mer närkontakt.  Det kan ta en tid så ha tålamod.

Sören kan ju känna sig väldigt trängd om han sitter i en bur mitt på golvet med en främmande katt som nosar runt. Han är ju jätteliten.

Låt dörren vara stängd till ditt rum på natten så att han får lugn och ro.

/Maria

[[eskils_]]
3

Det är bra om du kan ordna en trygg plats där lille Sören kan gömma sig vid behov, där den stora katten inte kommer åt honom. T ex en filt eller bädd under en låg möbel. Så vet Sören att han har en egen tillflyktsort.

0

#1  tack så mycket för svar. Detta är lite klurigt. 

Men tur nog så tycker sören att sigge är super cool och han vill leka och så fort han ser sigge så börjar han spinna och vilja komma nära honnom.  Så rädd är han inte. Men sören är så klart inte helt trygg med sigge förstås. 🙂Tack så mycket

Maria
1

#2 Ja det är jätteviktigt.

/Maria

2

#2 japp. han har mitt rum och min systers som ligger bredvid varandra. Det är bara det att sören är inte rädd alls det är bara denstora haha. Men tack för svaret. Det hjälper mycket

Maria
0

Oftast är ju inte de små katterna rädda utan snarare undergivna och låtsas som ingenting. Den store fräser inte för att han är rädd gissar jag utan för att han vill visa vem som bestämmer.

/Maria

0

#6 åh vad bra :)

Lena
3

Är det en kattunge så brukar det gå snabbt och ganska enkelt för den äldre att acceptera den yngre. Fräs och morr hör till och sedan kommer den äldre att uppfostra den yngre. Det kan se värre ut än vad det är men är bara positivtdå den lille får lära sig vara katt. Vet inte vart den lille kommer ifrån?  Är det en hittekatt som kommer direkt utifrån behöver man ha den i karantän i ett eget rum tills den varit hos veterinär och blivit undersökt och vaccinerad.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

0

#8 tack för svar. Hoppas att de bir vänner. Han är köpt hos en " uppfödare " typ och han e vaccinerad har en raskatt som mamma och är frisk som bara den.

[[eskils_]]
2

Bra att Sören är veterinärbesiktad, vaccinerad och frisk! 👍

(Hoppas ni inte behövde betala tusentals kronor till "uppfödaren" bara för att hans mamma är raskatt! En del samvetslösa uppfödare gör så för att tjäna pengar på sina honkatter. Fult tycker jag.)

0

#10 han kostade ca 2000 tror jag. Vet det men det var mina föräldrar som köpte honom :-( men han e också chippad eller vad det nu heter. Jag  fick honom i en tidig födelsedagspresent så jag visste inte var vi köpte honom haha. Tack så mycket för svar. Uppskattas 😂🙂