Investerat i kylmattor - populärt!
I dessa tropiskt varma dagar lider jag av att se hur katterna söker svalare ställen att ligga o vila på. Men det är inte särskilt lätt att hitta något bra ställe - om man inte lämnar kyl och frys öppna (vilket vi inte gör 😃).
Så jag investerade i tre st kylmattor och hoppades på att de skulle uppskattas. Fick hem dem idag (snabb leverans, beställde dem igår). Två av katterna har redan förstått att de är till för att ligga på och att de är svalkande. Den tredje är lite mer skeptisk, men jag är övertygad om att även han kommer att upptäcka fördelen med mattorna.
Känns bra att kunna underlätta lite åtminstone för dem.
(Klappa med blöta händer, fuktiga handdukar m m har inte uppskattats alls….)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Skulle nån matta "bli över" så tar matte gärna över den för att svalka fötterna på! 😃
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Jag har också ett par kyldynor till katterna, men märker att de blir varma när katterna har legat där ett tag… Är det fler som har samma "problem"…? Här hemma tog det ett tag innan katterna insåg att kyldynorna inte var livsfarliga…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2 Ja, vår skeptiker här är lite försiktig fortfarande… Men jag hoppas att han kommer att inse att de inte är så farliga så småningom… 😃
Ja, jag har också förstått att dynorna blir uppvärmda av kroppsvärmen, men enligt tillverkaren så ska de ge svalka under flera timmar… Vet inte hur det är med den saken. Förhoppningsvis blir de inte uppvärmda för snabbt i alla fall.
Men sen ska de tydligen bli svalkande efter en kort stund igen (när ingen legat på dem).
Meeow!
Man kan också blöta en handduk el dyl i kallt vatten, vrida ur och lägga den på en matta, ev med något torrt emellan. Mysig kylplats tycker mina kissar. 🙂 Ibland ligger de bredvid den med en tass i taget ovanpå. Ser kul ut.
Här kör vi även med djupfrysta handdukar och djupfrysta vetekuddar. Men katterna är skeptiska….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Våra katter tittar på mig, tittar på den fuktiga och urvridna handduken som ligger på mattan på golvet och går runt den! "Vilken korkad matte du är!" ser de ut för att tänka. 😃
#5 Djupfryst har jag inte provat ännu. Förhoppningsvis slipper jag prova det också - om nu kyldynorna accepteras helt.
Meeow!
(Matte gillar att sitta på kyldynan i denna värme!😃)
Meeow!
Mina gillade inte kylmattorna och den fick svärmors hund tar över istället som uppskattas. Mitt senaste trix är att sätta in kylklampar i kylväskan några timmar sen tar jag ut de. Väskan är perfekt kyl och där ligger den som kommer först… haha… luftrenare på max hjälper mycket, katterna ligger gärna där det blåser. Typ bättre luft och en light version av AC.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Min kisse är oxå skeptisk till kuldynorna. Men de går bra att ligga på om dynan ligger på mattes mage :P Vilket matte inte har något emot.
Kylmattor finns att köpa på Gekås för 39kr, om det är någon som vill testa utan att betala för stora summor :) har sett kylmattor för uppemot 500kr lite överallt. Vi ska köpa och testa en nu imorgon! Vår AC läckte på mattan här hemma och det blev en populär plats för vår flicka, kallt och blött haha. Så vi hoppas/tror en kylmatta kommer uppskattas ordentligt, inte optimalt att hälla vatten över mattan i tid och otid :P
Trodde att mina skulle uppskatta en kylmatta också, och blev så glad när jag fick tag i en.
Dom ligger på allt utom den. La in den i "kylhuset" (där dom spenderar största delen av dagen), dom låg utanför. Fuktiga handdukar går dock bra. Katter… 😃
Våra kyldynor var nog bara populära de första dagarna… Ska prova att lägga en tunn kökshandduk eller nåt liknande över dynorna, för att se om de kommer till användning då. De brukar gilla att ligga på textil (filtar, kuddar osv). Hoppas…
Provade själv att lägga en på en stol och satte mig själv på den. Det var faktiskt bra i den tropiska värmen!
Risken/Chansen är att jag har tre st kyldynor som jag kan använda själv. Kanske att sova på… 
Meeow!
1. Två timmar kyler våra dynor sen behöver den vila för laddas om. Ingen av katterna ligger på dom men två av våra hundar. Vi har 3 kylbäddar antar det är samma typ av gel i dessa. Jag har låtit en låna ena dynan till sin bäbis o den funkar suveränt :) ett tunt örngott på så andas det lite funkar även till hundar. Visste ni att man kan blötlägga sina gardiner så kyls det ner i rummet. Läste lite tips på aftonbladet om göra egen ac med pet flaskor hink o bordsfläkt. Våra katter gillar värmen men dom får tåla nedraget ac o fläktar som går. Vi ger våtfoder med lite extra vatten i för vara säker på att dom får i sig vätska.