Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 534 ggr
Rafflan
0

Vem ersättningsskyldig vid utekatt?

En tanke som slog mig nu när jag tog en natt rastning av hundarna var hur många utekatter som rör sig ute, och speciellt gömmer sig i buskar eller bakom husknutar. 

Mina hundar är kattvana då vi har egna innekatter, men vet flera andra hundar i mitt område som gör utfall emot harar, ekorrar, igelkottar, mm.

Vad händer om en av dessa utekatter gömmer sig i en buske och en kopplad hund far in och skadar katten, tex biter den, blir hundägaren ersättningsskyldig för skadorna eller får kattägaren stå för dem själv?

Lona
4

Hundägaren blir ersättningsskyldig, ja.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kalindas
3

Hundägare, bilförare och piloter har strikt ansvar. Det är en gammal militärregel.
Dvs. oavsett orsak, så är det alltid deras fel. 
Det har lättats lite på lagen nu vet jag, kommer dock inte på exakt vad det är som ändrats,  men till 99% är det alltid hundägarens ansvar.
Blir hunden påkörd av en bil, så gäller 50/50, då båda har strikt ansvar.

/Elisa

Belzebubble
1

Det är hundägarens ansvar som huvudregel. Sen i vissa fall kan man jämka en skadestånd. Exempelvis om hunden var kopplad och gick fot och katten hoppade oprovocerad på hunden är en tänkbar scenario att det jämkas då. Det har vad jag vet inte prövats i rätten så svårt att säga.

Uppkatten
1

Jag instämmer. Det är hundägarens ansvar. Hundägare har s k strikt ansvar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Eftersom utekattsägaren inte är närvarande kan han/hon dock inte veta vem som orsakat kattens skador och därmed inte heller kräva någon på skadestånd.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

#5 Någon annan kan ju ha sett det som hände? Dessutom får man hoppas att hundägaren har så mycket förnuft och hjärta att h*n både berättar, tar katten till veterinär och söker efter kattägaren….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.