Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1014 ggr
Elin800
1

Skaffa kattkompis

Hej! Idag får vi hem en kattkompis till vår 9-åriga kastrerade hankatt. Katten vi får hem är även den en hankatt, 12 år och kastrerad. 9-åringen adopterade vi från katthem för 4 månader sedan, han hade tidigare bott tillsammans med 3 andra katter hos en äldre dam som inte kunde ha kvar dem på grund av sjukdom. Han är social och kelig. Jag vet inget om hur han trivdes med sina kompisar där. Den nya katten vet jag inte så mycket om ännu, mer än att han var väldigt kelig när vi var på katthemmet där han bor nu. Nu skulle jag vilja ha alla möjliga råd och tips för att få det att fungera så bra som möjligt med den nya och den befintliga katten :)

Maria
3

Jag hade försökt att ha katterna särade i början. Jättebra är om de kan ha ett galler vid en dörr (kompostgaller) så att de kan lukta på varandra och se varandra och sedan efter några dagar släppa ihop katterna när man märker att det är lugnt.

Det brukar gå alldeles utmärkt. Ibland tar det lite längre tid och ibland funkar det ganska snabbt,

/Maria

VeilofElysium
1

Som Maria sa, jag går igenom det nu. Har hört att det inte ska vara problem med mina två  katter som kommer från samma katthem (bland annat från kvinnor som jobbar på katthemmet) Men min 1 åring tycker att min kattunge är en inkräktare. Han stirrar ständigt på henne och kontrollerar allt hon gör. Hon tycker inte om att han när närgången. Vi har dem separat nu i olika rum nästan varje dag så de får känna av varandras dofter. Han går ut en del också vilket han mår bra av. Har köpt galler idag så när de självhäftande krokarna suttit i tre timmar åker det upp.

Kajsas matte
2

Jag har hållit på med katter (bl.avel) i drygt 45år. Jag har kunnat importera vuxna katter och tagit ifrån katthem både vuxna och kattungar, med uppsikt har jag kunnat släppa ihop dem väldigt snart och det har funkat alla gånger utom en. Det var en blå britthona med utmärkt härstamning, eftersom djurhemmet visste att jag höll på med britter i liten omfattning så alla fick sin uppmärksamhet av både mig och mina barn, så de bad mig ta henne till mig. Det gick alldeles utmärkt med tre av mina katter, men den fjärde hatade hon. Jag skall göra en lång historia kort. Hennes senaste ägare hade mördat sin tvillingbror under förmodligen drogpåverkan. Polisen kunde inte heller upplysa hur många ägare hon haft. Jag tror att en någorlunda harmonisk katt går ihop med vilken annan katt eller t.o.m hund som helst. Jag önskar dig lycka till!😺😸😺😸😻