Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1080 ggr
fiiiyah
2018-07-22 21:00
0

Foderallargi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er alla. Har ett problem som jag inte blir klok på som jag hoppas kunna få lite ny input på gällande vår ena katt, Bella. Hon är en ocicat på 1å ett halvt år. I vintras började hon visa symptom på allergi. Hon fick klåda på insidan av armarna och slickade sig så pass mycket där att huden blev helt hårlös och till sist sårig. Detta fortsatte sedan till andra delar av kroppen och hon pausade ibland mitt i lek för att slicka sig. Det var hemskt! Det kändes som det kom så fort, bara över en, två dagar. Vi åkte till veterinären och fick kortison utskrivet, blev inte så bra upplyst vad gällde allergi så vi trodde inte det var fodret först. Hon fick även droppar i nacken då vi hade misstanke om skabb först (fanns god anledning att tro det, men det är uteslutet nu). Katterna äter nu Hills z/d allergifoder. Både torr och blötmat. Jag har gett henne protein från lamm, nöt, gris & fisk och allt ger henne klåda. Har inte provat kyckling eller kalkon som rent kött ännu men känns spontant som att iallafall kyckling kommer ge klåda eftersom det var det hon åt när allt började. De åt och hade ätit Applaws torrfoder sen de kom till oss. Till blötmat fick de en blandning jag gjorde själv på kyckling och lite räkor. De hade inte fått något nytt som skulle kunnat trigga igång nån allergi men veterinären sa att allergier brukar visa sig när katten är runt 1 år. Katterna är inte släkt. Har god kontakt med Bellas uppfödare och hon har inte varit med om detta i sina kullar tidigare. Vad ska jag göra? Finns det foder (som inte är Royal Canin eller Hills) som är lågallergen? Finns vegankattmat? Vilka foder är mest rena från "animaliska biprodukter"? Vilket protein och vilken del (njure, muskelkött etc) är bäst att prova med? Jag behöver hjälp! Spekulera med mig snälla. Sofia

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

fiiiyah
2018-07-22 21:00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en bild från när vi upptäckte detta på armen första gången i vintras.

trollvilde
2018-07-22 21:48
0

Jag skulle inte ge katten fisk och kyckling, det är den vanligaste orsaken till allergi hos katter. Det finns ingen vegansk mat för katter, de överlever inte utan animaliskt protein! Det är helt okej med animaliska biprodukter, man avser till ex inälvor som lever och hjärta med det och det är bra kattmat. Du kan ju pröva med Mush den vita påsen som inte innehåller kyckling. Det brukar gå att ge älgfärs/kött till känsliga katter men då måste man komplettera med benmjöl så kalcium-fosfor balansen blir bra. Kan nog vara knepigt att klara maten till katten utan att använda sig av fabrikstillverkat veterinärfoder, om man är inte är duktig på näringsläran för katter.

fiiiyah
2018-07-22 22:14
0

Tack för svar. Det jag menade med animaliska biprodukter är inte att det per se är dåligt. Oftast står det bara just animaliska biprodukter men inte från vilket djur det kommer ifrån. Då måste man antingen kontakta de som tillverkar fodret eller gå vidare till nästa… I 9 av 10 är det biprodukter från kyckling eller fisk. Vita påsen innehåller nöt vilket hon reagerar på så den går bort. Näringslära och barf är inget som är främmande för mig. Men frågan är vilket protein jag ska använda eftersom hon reagerar på det mesta… Älg tex äter hon inte men det känns som det skulle vara svårt att få tag på året om. Är dock mest ute efter något som går att köpa och inte barfa.

Uppkatten
2018-07-22 22:28
2

Väldigt viktigt att aldrig, aldrig försöka göra en katt till vegetarian/vegan, eftersom katten då inte kommer att överleva… Kan tyvärr inte ge dig råd om allergifoder, men det finns det säkert andra som kan göra. Vill minnas att jag läste om någon som använde kängurukött men har ingen aning om hur de fick tag på det????

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

fiiiyah
2018-07-22 22:33
0

Menade inte att göra katterna till veganer. Ska ta bort det ur inlägget så det inte missuppfattas mer :) har sett ett konto på instagram där en tjej ger sin hund enbart vegetabilisk föda… hunden håller på att tyna bort. Var ett tag sen nu, kanske har hon ändrat kosten nu. Off topic… Har faktiskt sett kängurukött på city gross för ett par år sedan! Haha. Tror det är svindyrt dock. Inte sett på ett tag heller. Vad finns mer för ovanligt protein?

fiiiyah
2018-07-22 22:36
2

Går inte att ta bort det ur första inlägget men NEJ jag är inte intresserad av att göra mina katter till veganer… :)

Björksätter
2018-07-23 09:36
2

Jag har haft en foderallergisk katt. Det enda som funkade och där jag kunde ha 100% koll var barf. Han tålde älgkött och det var hans eleminationsdietkött. Efter 8 v provade jag att börja ge andra köttslag ett och ett. Funkade inte med nöt, lamm, gris eller kyckling. Struts funkade. Längre kom jag tyvärr inte för jag fick ta bort honom pga andra problem han hade. Leta upp nått gårdsslakteri. De har ofta andra köttsorter än vanliga affären och inälvor från dessa djur med. Jag fick bättre pris på inälvor och slaktputs tex. Värt att prova är häst, kalkon, get, struts, vilt, kanin. Emzo säljer kött från häst och kanin, eller gjorde iaf. Kalk kan du ersätta med kalcipostabletter från apoteket, det tålde min katt. Hoppas du hittar nått som funkar. Det var stor skillnad på min katt när han åt det han tålde, pälsen växte ut tex. På barf i fokus kan du hitta mer info.

fiiiyah
2018-07-23 15:35
0

TACK! för ditt svar. Beklagar att du fick ta bort honom. Åt han enbart barf och inget torrfoder? Ska ta reda på vart jag kan få tag i alla dessa protein. Jättebra tips, tack.

Björksätter
2018-07-23 15:59
0

Han åt enbart kött och inälvor och inget torrfoder. Vill du kan du få det grundrecept på barf som jag använder.

annzoo
2018-07-23 17:21
0

Hur länge har du gett fodret strikt? Dvs inget annat än allergifodret. Inge smakbit, godis mm. Har du fler katter ge allergifoder till båda. Vilken applaws gav du? Fisk eller laxolja finns väl i deras foder förutom kyckling. Innan vi fick bukt med problemet med allergi på vår ena katt tog det mer än dessa 8v man ska testa allergifodret. Jag var även stensäker på vad katten reagerade mot, i mitt fall fisk. Katten såg ut som en halv nakenkatt då de var som värst. Det blev ett återfall i samband med att börja introducera vanligt foder igen då jag inte hade lusläst innehållsförteckningen på fodret hon fick. Jag gick då inte tillbaka till allergifoder (de skulle troligtvis gått fortare då) utan lusläste på alla foder för att hitta ett foder som skulle passa. Det slutade i mitt fall på James wellbeloved turkey (köpt från bitiba då de sluta säljas i Sverige) som blötmat varierar jag på olika sorter och jag lusläst innehållet noga innan. Om katten är allergisk mot tex fisk kan katten reagera mot kyckling då de matas med ett foder som innehåller fisk. Men kalkon går oftast bra. För att se vad din katt är allergisk mot skulle jag börja från noll. Ge allergifoder strikt i minst 8v och börja introducera ett foder med så få ingredienser som möjligt och ett protein du inte gett tidigare. Tex vilt, hjort, känguru. Och ge det strikt antingen torrmat eller blötmat. Har du flera katter ge samma foder. Kom ihåg att bara för att det står tex kött på blötmat kan största delen vara fisk och fiskbiprodukter.

fiiiyah
2018-07-23 19:03
0

Båda katterna äter allergifodret sen en tid tillbaka och vi har nu försökt ge olika protein vilka alla gett reaktion. Har fått bra tips ovan på nya proteiner som jag ska prova. Har läst mycket bra om JW-maten. Synd att den inte säljs i Sverige, men går ju att beställa. Tar gärna ditt barf-recept Björksätter

annzoo
2018-07-23 19:24
0

#11 det finns ju ett svensk foder också majstor, de är de som tidigare sålde JB fodret. Hur länge har du väntat mellan då du införde ett nytt protein då du redan testa så många? Ge endast ett protein en längre tid dvs blanda inte 2 olika alt ge blötmat samtidigt. Har du tagit blodprov och uteslutit omgivningsallergi?

Björksätter
2018-07-24 09:09
2

Här är det grundrecept som jag utgått ifrån.  1 kg muskelkött, 350 gr hjärta 150 gr lever, 100 gr övrigt (hjärta, fett, andra inälvor eller annat ), 4 äggulor, 1 krm kelp och 1/4 kapsel e-vitamin. För kalk har jag använt Kalcipos från apoteket, en tablett till 200 gr röra. Katten ska äta 3-5% av sin kroppsvikt om dagen, dvs du får räkna ut hur mycket den behöver och sen anpassa lite efter om den gör av med mycket eller lite energi.

När jag gav allergidiet så kunde jag inte ge äggula för det tålde han inte, jag gav också bara ett köttslag till att börja med. Normalt ska du ha 2 eller fler köttslag i blandningen och du ska leta efter kött som har en fetthalt på 20% eller mer.  Nu tål ju inte din lamm men om den gjort det så ska du inte ge mer än 50 gr lammlever pga att den innehåller mer A-vitamin än andra djurslags lever. E-vitamin är en speciell sort för människa som har rätt nivå för katt, kan ta en bild på min burk för kommer inte ihåg vad den heter nu. Du får prova alla delarna i receptet så katten tål dem, inte tillsätta allt på en gång. Enligt veterinären gjorde det inget att katten en period åt en diet som inte var komplett, dvs du kan hålla på några månader med att introducera delarna i receptet för att komma upp till rätt sammansättning.

Om din inte tål ägg från kyckling så kan du prova ägg från anka eller vaktel tex.

Gå med i barf i fokus så kan du får med hjälp där med blandningar och annat som gäller rå föda.

ApanAnn
2018-07-24 18:14
1

Har katten blivit bra på allergifodret? Katter kan även vara allergiska mot växter, inte bara animaliska proteiner. Om det inte blivit helt bra kan det vara sånt som spökar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

fiiiyah
2018-07-24 19:06
0

Hon är bra på allergifodret. Lyckades få tag på kanin idag så vi ska prova ge henne det och se om det händer något.

ApanAnn
2018-07-24 23:27
0

Vad skönt att det finns något som fungerar!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

trollvilde
2018-07-25 10:12
1

Hej! Jag såg att zooplus.se har ett våtfoder på burk som ska gå att använda till allergiska hundar/katter. Det heter Herrman's Rent kött och finns med t.ex Häst, Anka, Kalkon och Get. Varje sort innehåller bara kött och köttbiprodukter från samma djurslag för att det ska kunna användas som eliminationskost. Det är kanske något för dig att titta på till din katt. Hoppas att du hittar en kost till din katt som fungerar bra!

[[eskils_]]
2018-07-25 11:50
0

Fisk är väl det vanligaste som katter kan vara allergiska mot.

#17 Låter intressant.

fiiiyah
2018-07-25 20:52
0

#17 såg det igår när jag gick igenom en massa olika sorter… Synd bara att man måste beställa för minst 300:- och ibland finns bara storpack. Har redan ruinerat mig tillräckligt på denna resa :/ men visar det sig att hon tål nåt av de proteinerna så kommer jag prova herrmans :) Fick tag på ett godis igår som var torkad kanin. Märket hette Fresco och det hade inte börjat säljas i butik ännu, men finns på nätet! Väldigt fin och ren mat och godis.