Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 959 ggr
ZivaZorro
0

Aktivitet

Jag har 4 innekatter, det går inte att släppa ut dem. Vi bor på femte våningen och har en balkong på 20 kvadratmeter men den är svår att sätta upp nät på då det inte vinns så många raka hörn.  Det skulle vara bäst om de fick vara ute, men vi bor i Turkiet och här finns massor med gatukatter utan hem, och det är ofta kattslagsmål utanför.  Nu har jag märkt att speciellt ena hanen, Zorro,  så gärna vill gå ut och han blir lätt uttråkad.  Alla katterna är kastrerade.  Ena honan vet vad hon vill göra, alltså leka och hon kan leka med en mycket länge, plus att hon apporterar.  Vi gör vårt bästa, försöker leka med dem 2 ggr per dag.  Men ändå blir Zorro uttråkad.  Han leker inte så mycket själv och det verkar som om han lätt blir uttråkad. Leksaker blir han snart less på och vill alltid ha något nytt att leka med.  Min fantasi börjar ebba ut.  I går var glasspapper jätteskoj, men inte idag. Vad kan jag göra?

Stallmima
2

Om du lägger upp en bild på balkongen hur den ser ut kanske du får tips hur du skall gå till väga att näta in  🐱

MonicaLagerquist
2

Plocka undan vissa leksaker ett tag och när du tar fram dem är de som nya.

Stolt ägare till tre La permer

ApanAnn
1

Om han är matmotiverad så kan ni gömma mat på olika sätt, och se till att han får jobba för maten istället för att bara ha en välfylld skål. Det går att göra mycket med pappersrör, äggkartonger och annat. Någon typ av katt-tv så att han kan ligga och spana på något. Akvarium, fågelmatare utanför fönster, terrarium, kattvideor på youtube… Klickerträna, återigen för att få jobba för maten.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

ZivaZorro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är svårt att ta ett foto av balkongen då den går runt hörnet på huset.  Matmotiverad är han inte heller, det är en kinkig katt, men snäll och gosig.

annzoo
1

Det finns ju olika sätt att mäta in. Sök på Google så kan du se hur man till och med näta in då de inte finnas tak ovanför. De behöver inte vara komplicerat. Men avsevärt bättre än att släppa ut katterna. Det finns ju även risker att de tas som hemlösa eller råkar i slagsmål med itespringande katter om du släpper ut dem där. Varva med leksaker så blir de inte trötta på dem dvs du tar bort vissa helt och kan byta efter nån dag. Har du testat om de gillar att plaska i vatten balja? Lägg bollar eller liknande som flyter som de kan försöka få tag på. Pingis bollar brukar vara poppis att leka med här bla

ZivaZorro
0

Plaska i balja, ja det kan vara något, de är ju intresserade av vatten. Så fort jag sätter på kranen kommer de springande.  Men pingisbollarna verkar de inte alls bry sig om.  Däremot är hårsnoddarna och plastkapsylerna poppis.

[[eskils_]]
0

Nog bäst att gömma hårsnoddarna! Katten kan svälja dem och i värsta fall fastnar de i magen och måste opereras ut.

Har de ett högt klösträd att klättra i?

Pia-69
0

Har ni provat promenader i sele utomhus? 🤔😻

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

ZivaZorro
0

det finns för mycket gatukatter här för att låta dem gå ute, och därmed risk för ohyra. Eskils, det här är ganska stora och tjocka hårsnoddar.  Det är mest lilla Ziva som leker med dem och det finns ingen risk hon sväljer dem, hon kastar upp dem i luften och fångar den, snurrar runt några varv med den eller så apporterar hon den så jag får sprätta iväg den, sedan hon efter. Så kan hon hålla på tills hon tappar bort den eller någon av de andra snor den av henne. Hon kan verkligen leka. De andra är inte så uppfinnsrika.   Hon har också en yllesocka som hon tycker är rolig.