Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1601 ggr
Calzki
0

Skaffa Birma katt.

Hej. Jag vill så gärna ha en helig birma. De är lugna keliga och så vackra!!! Men jag är en student… De är ganska dyra ca6000 kr. Jag vill ju ha två stycken för jag är på föreläsningar om dagen så den kan ha sällskap. Kommer jag kunna ha 2 såna här katter? Kan nämna att jag jobbar på sommrarna och tar studentlån.

Maria
5

Kostnaden för katternas inköp är ju bara en engångskostnad och har du svårt att få ihop till den så har jag svårt att föreställa mig att du kommer att ha råd med två katter tyvärr.

Veterinärkostnader tillkommer som vaccinering, kastrering, osv. Katten kan dessutom bli sjuk och då skenar det iväg enormt. Försäkringen kostar pengar och man vill ju ge sina katter bra mat så både sand och mat kostar en hel del varje månad för två katter.

/Maria

MonicaLagerquist
2

Ta kontakt med en lämplig uppfödare. Hör om hon eller han har någon vuxen katt som behöver omplaceras eller om hon-han vet någon .Så köper du en kattunge och en vuxen kastrerad fd avelskatt.De brukar vara billigare och då har du ju dina två katter.

Sen tycker jag att sex tusen låter väldigt billigt. Jag tar 13 tusen för mina La permkattungar.Köper man två får man visserligen lite rabatt.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
2

Det kostar i runda slängar straxt under tusenlappen i månaden att ha två katter.Så lägg undan de pengarna så har du snart till inköpet.Har du inte de pengarna så har du inte råd helt enkelt att ha två katter.

Calzki
0

Tack så mycket. De lägger jag undan en liten slant varje månad så blir det förhoppningsvis två katter inom ett år :)

19Mikaela93
1

Vad jag har sett så brukar en birmakattunge med stamtavla kosta mer än 6000kr, det är viktigt att den har stamtavla om du nu vill ha en raskatt, annars är det tyvärr en vanlig huskatt. Sen så är det viktigt med hälsotestade föräldrar - jag fick lära mig det den hårda vägen och idag är jag en uppfödare - dock inte av Birma men det är lika viktigt oavsett ras! :) Sen att ha två katter försäkrade, ge dom bra mat, och en Kattsand som är bra kostar ca 800 - 1000kr /mån så det är inte bara inköpspriset man ska ha råd med. På den här sidan kan du läsa lite om Birma, deras hälsoprogram, avelspolicy, och hitta en uppfödare i din närhet!! http://www.birma.se/ Lycka till!! :)

Calzkii
0

Tack så mycket, annars kanske det blir1 katt endast.

Aleya
4

#6 kanske är bättre att vänta med katt om du nu är student. Eller agera jourhem då du studerar är också ett tips.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

trollvilde
0

För mig är månadskostnaden för mat och sand betydligt lägre än det som anges tidigare i tråden. Jag klarar alla mina katter på under 200 kr var utan att ge avkall på kvaliteten. Det är väldigt viktigt att man har en rejäl summa sparad som buffert om olyckan är framme och man behöver veterinarvård mm. Köper man kattungar ska de kastreras om några månader och det är något som kostar en bra slant!

MonicaLagerquist
2

#8 Vad betalar du för försäkringen?

19Mikaela93
2

#8 Vilken ras har du försäkrad? Vilket bolag? Vad ger du för mat? Vilken Kattsand använder du?? 😮

OberonsMatte
1

Min Birmas försäkring  (vetvård + medicin)  kostar 199 kr i månaden. Det är med 20%  flerkattsrabatt och Livförsäkringen är inte inräknad.  Villkoren är 60.000 i ersättningstak och självrisk 1950 + 15% hos Agria.

Helig Birma är dyrare att försäkra än de flesta andra raser.

Sajtvärd Katter iFokus

trollvilde
0

Jag har alltid haft hittekatter/"vildfödda" huskatter och har nu 15st. Nuförtiden har jag inte några katter försäkrade. Har slutat med det sedan jag konstaterat att jag betalat mer i avgifter under åren än veterinärkostnader skulle kosta utan försäkring och oftast är ju t.ex Forl undantaget. Mina katter är som tur är väldigt friska har bara en med astma som behövet inhalera astmamedicin.Jag kollar alla firmor som säljer djurtillbehör för att kolla deras erbjudanden och bunkrar upp när priserna är vettiga. Firmorna på nätet har ofta bra priser, det kan ju skilja 200 kr på en 10 kg säck t.ex. Färskfoder kan man fixa till ett bra pris själv. Willys säljer Cattia Kattsand som ett bra lågprisalternativ.

OberonsMatte
6

#12 Att inte ha någon veterinärförsäkring är det nog ändå ganska få som anser sig ha råd med.  Veterinärvård är otroligt dyrt och blir katten sjuk eller skadad är det  tusentals eller tio tusentals kronor det handlar om som ska betalas där och då.

Sajtvärd Katter iFokus

trollvilde
0

Det är ju naturligtvis en priotiteringsfråga. Skulle jag betala 200 kr i försäkringspremie för 15 katter på ett år blir ju kostnaden utan ev självrisk, 36000kr och den summan får man mycket veterinärvård för och det har aldrig hänt mig att jag har kommit upp i den summan för någon dålig kisse.

Maria
7

#14 Den summan är väldigt lätt att komma upp till även om man bara har en katt. Det vet jag av erfarenhet😉

/Maria

OberonsMatte
7

#14 Har du aldrig kommit upp i den summan har du haft ofantlig TUR med dina katter.  Det är för att även klara att ha otur som försäkringar finns. Att ha 15 katter är extremt många katter och något som t.o.m. behövs särskilt tillstånd från Länsstyrelsen för att få ha. För att ha råd med att dessa katter, precis som alla andra katter, kan bli sjuka eller skada sig måste man dessutom ha VÄLDIGT god ekonomi.

Sajtvärd Katter iFokus

trollvilde
0

Jodå, jag har haft tur med mina katter, har aldrig varit över 6000 i veterinärkostnader till nu i alla fall. Du behöver inte vara orolig, jag har ett sk paragraf 16 tillstånd från länsstyrelsen för att ha alla mina katter. Jag är ingen nybörjare när det gäller handhavande av katter!

Maria
3

#17 Då har du haft riktigt tur.

/Maria

OberonsMatte
4

#17 Fast om du inte är nybörjare så borde du veta bättre än att nonchalera risken för höga veterinärkostnader när en blivande kattägare frågar vad det kostar att vara kattägare. För den som inte vet vad veterinärvård kostar (och KAN kosta) kanske t.ex. 10.000 ses som en betryggande buffert att ta av istället för försäkring om olyckan är framme. Det är det inte, och det kan komma som en väldigt obehaglig överraskning. Den bufferten behövs, men för att täcka eventuella självrisker. I det här fallet handlar det inte heller om någon som tänkt skaffa 15 katter utan om en person som lever på studielån och sommarjobb och som undrar om hon har råd med två katter. Eller kanske bara EN, om ens det…?

Sajtvärd Katter iFokus

trollvilde
0

Själv är jag pensionär och inte en väldigt rik person! Det gäller att prioritera vad man vill lägga sina pengar på… "Oxfilé" till sina katter och snabbnudlar till matte precis som en student. Jag lever för mina katter och kostar inte på mig något annat. Därför lägger jag inte pengar på ett försäkringsbolag utan sparar dem så jag har en buffert om något tråkigt/kostsamt skulle inträffa. Det är ju lite tråkigt att man försöker skrämma en blivande kattägare med kostnader som i min erfarenhet är överdrivna för allt som oftast är katter friska djur!

OberonsMatte
8

#20 Jag har läst alldeles för många förtvivlade inlägg där ägare till oförsäkrade katter inte haft råd med veterinärkostnaderna. Det misstaget har jag själv gjort en gång och det kostade en av mina katter livet. Det är nu många år sedan, men något jag aldrig förlåter mig själv och en situation jag därför inte vill att någon annan ska försätta sig i och riskera att behöva gå igenom.

Sajtvärd Katter iFokus

trollvilde
0

Det är därför man ska ha en buffert!

MonicaLagerquist
3

#22 Då får man ha en buffert på 50-60 tusen per katt. Det är väldigt mycket pengar.

trollvilde
0

Antar att ni bor i storstadsområden eftersom er veterinärvård är så extremt kostsam. Behöver man en buffert på 50-60 tusen per katt kan man kanske fundera på om man ska utsätta en katt för det lidande som det måste innebära för den om veterinärkostnaden blir SÅ kostsam. Vad har era stackars katter drabbats av?

Maria
3

Min ene katt har FORL och som exempel så betalade vi på ganska kort tid 11.000 + 8.000 kronor vid två olika operationer. Det är ändå bara ett exempel.

/Maria

MonicaLagerquist
2

#24 När Q fick inflammation i sin livmoder efter en förlossning gick de tre första dygnen på 43 tusen. en och en halv månad senare var vi uppe i 58 tusen.

Stellas operation av polyp i örat och kring kostnader har kostat 120 tusen delat på två år.

annzoo
0

Om man vill ha 2 katter så behöver ju inte båda vara raskatter. Du kan ju köpa din raskatt men se till att den har en äkta stamtavla med i köpet och den andra katten kan ju vara en huskatt.

OberonsMatte
1

#24 En av mina katter drabbades av livshotande stopp i tarmen  vid 2 tillfällen med några månaders mellanrum. Operationerna var okomplicerade och man behövde inte ens öppna själva tarmen utan bara massera stoppet till tjocktarmen och han återhämtade sig snabbt.  Operationerna kostade 25.000 respektive 30.000 kronor.

Sajtvärd Katter iFokus

trollvilde
0

Har också opererat en katt för FORL och då kostade det under 3000 kr.

MonicaLagerquist
1

#29 Jag fick betala 4000 för Stellas första tand op och drygt 7000 för hennes andra op.

Maria
2

#29 Det beror ju alldeles på hur stort ingreppet är så summan kan skena iväg.

/Maria

MonicaLagerquist
1

#31 Stella måste sövas med gas och då drar priset snabbt iväg.

micki78
8

Att inte ha sina katter försäkrade är vansinnigt om man nu inte har gott om pengar anser jag. Att lägg undan pengar i stället för att betala till ett försäkringsbolag skulle jag inte rekommendera. Och det är av den anledningen om det skulle hända ägaren något negativt  ekonomiskt. Då kommer man med all säkerhet att ta av dom sparade pengarna man har till katten.  Och då slutar det med att katten varken har försäkring eller en buffert kvar. Allt kan ju hända i livet, och pengarna man lagt undan är lätt att nalla av om det skulle knipa, men desto svårare att lägga tillbaka.

Jag har mina 3 katter försäkrade + en buffert som jag har fått använda till katterna. Hade jag inte haft min buffert så hade inte kunnat hjälpa mina katter trots försäkringen. Så det är dyrt att ha katt och det är viktigt att nyblivna kattägare är medvetna om det.

micki78
0

jag har en helig birma och 2 huskatter, jag har inte tänkt på om birman är dyrare än dom andra 2 katterna, måste kolla. Men varför är helig birma dyrare att försäkra än andra?

MonicaLagerquist
0

Olika raser hamnar i olika försäkringsklasser. Det kan skilja rejält mycket mellan olika raser.

trollvilde
0

Premierna skiljer sig beroende på hur mycket ersättning försäkringsbolagen behöver betala ut för respektive ras. Birman är tydligen en ras som har höga veterinärkostnader och därför är det dyrare. Varje ras ska bära sin egen kostnad….

OberonsMatte
5

Angående premieskillnaderna så tycker jag att det är väldigt orättvist att klumpa ihop 85% av kattbeståndet till en och samma skaderisk och sedan dela upp övriga 15% i FLERA olika riskklasser.  Bara för att det står ett rasnamn i stamtavlan så innebär det INTE automatiskt att den individuella katten kommer att behöva mer veterinärvård än någon annan katt och bara för att en katt har ett rasnamn i stamtavlan innebär det inte heller automatiskt att den kommer att behöva MINDRE veterinärvård än någon annan katt. Katter är individer och ägarens benägenhet att kosta på katten veterinärvård är också på individnivå och beror inte på kattens eventuella ras.

Sajtvärd Katter iFokus

trollvilde
1

Håller med att det är ett konstigt system som försäkringsbolagen nu har, syftet med försäkringar bygger ju på ett solidariskt ansvar och det var därför man började med dem.