Katt tuggar på operationssår
Vi kastrerade vår honkatt den 15/6 och hon har haft tratt enda sen dess och imorgon är det dags att ta av den då det har gått 10 dagar. Men, idag när jag tog av tratten för att rengöra den så var hon på "såret" och bet på det som när djur försöker klia sig. Såret har läkt jättefint, det är bara en liten kula under huden som veterinären säger är vanligt och kan bero på tråden hon blev sydd med (sådana som försvinner av sig själv)
Min fråga är då, kan vi ta av tratten imorgon eller borde vi vänta längre?

Såret kliar säker så om hon inte kan låta det vara ifred så ha tratten på.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Men hur länge då? Det har ju gått 10 dagar så såret ska vara läkt, hur länge ska tratten vara på? 🤔

Jag skulle låta den sitta över helgen. Biter hon på stygnen på måndag är det enklare att få tag på en veterinär om så skulle behövas.
Om hon besväras mycket av tratten kan man göra en enklare variant genom att klippa ett runt hål i mitten av en papperstallrik, och trä över kattens huvud. Då kommer hon inte åt såret.
Hur ser såret ut? är det styngn som försvinner själv eller något som ska tas bort?
Har såret läkt helt? Det är nog naturligt att hon skickar på det då det kliar. Jag minns att min katt slickade så såret efter jag tog bort tratten och jag blev orolig men jag lät henne under sten hård uppsikt tvätta sig en stund. Och sen var det bra när hon fått göra det en stund. Men det beror ju på hur såret ser ut, kan såret gå upp igen? Då bör du nog vänta några dagar till. Man ska alltid ta det säkra före det osäkra.
Du kan ta bort "tratten" för har det gått 10dagar sedan op är såret redan läkt om det ser fint ut. Det är naturligt att katten vill tvätta magen efter så många dagar. Jag brukar själv ta bort "tratten" efter 5 dygn och har aldrig haft några problem med att såret "går upp".

#7 eftersom att TS katt biter på såret så bör hon vara lite vaksam. Jag har aldrig tratt på mina honkatter eftersom att de inte bryr sig om såret.
Om katten slicka för mycket/intensivts kan dem får slicksår, så även om såret är läkt får man hålla koll så katten inte slickar för mycket.

Tratten har varit på över helgen nu och i skrivandets stund ser såret ut så här.
#4 Hon har inga problem med tratten utan jag bara undrar om vi kan ta av tratten efter som det har gått 11 dagar nu.
#6 Jag vet inte om såret läkt helt? Ser det ut att ha gjort det? Jag kan inte det här alls 😃
Jag antar att hon biter på såret för att få bort de sårskorpor, eller vad det nu är och att dom kanske kliar?
Hjälp, hur ska vi göra? 🤔 Ser såret helt läkt ut? Kan vi ta av tratten? Eller kan det fortfarande gå upp?

Det verkar vara lite sårigt på vissa ställen, om det var min katt så tror jag att jag hade väntat att ta av tratten tills det såriga har läkt helt. Jag tänker att det kan bli infekterat i såret om hon slickar sig där eller att såret kan bli värre. Jag förstår att det är jobbigt att ha tratten på så länge. Men min personliga åsikt är att du bör vänta några dagar till. Se till att hålla såret torrt så bör det bara ta några dagar till.
Jag hade tagit av henne tratten och klippt till en body som hon kan ha ett par dagar. För övrigt har jag aldrig använt tratt tillvare sig till honor eller hanar jag kastrerat,dom har inte varit intresserade alls av såret,😃
Med tanke på att det finns katter som slickat upp såret/bitit bort stygnen så hela bukväggen/alla organen hängd ut är jag förvånad att så många är beredda att ta den risken, bara för att dem vägrar tratt eller body för att skydda såret…
och händer något tex infektion ersätter ju inte försäkringen en krona vilket kan bli väldigt dyrt…
Även om det oftast går bra är det en onödig risk att ta då det finns så många alternativ till att skydda såret :/

Har det gått flera dygn sedan en okomplicerad kastrering är risken för en sårruptur obefintlig. Det sys ju inte bara i hudlagret. Om sår går upp beror det oftast på en infektion och då hade kissen varit dålig med feber osv. Har haft mååånga katter i över femtio år och aldrig haft några besvär med sårläkningen när de har blivit kastrerade. Har haft katter med och utan tratt och det har fungerat som sagt. Att kissen vill ta bort det intorkade sårsekretet är inte konstigt alls och gör ingen skada.
Oj vad många olika svar 😃 Tratten har fått suttit kvar även idag, vi tar det säkra före det osäkra. 12 dagar har nu tratten suttit på och det blir nog inte många dagar till nu. Det börjar stänga sig helt.
#13 Som tur var så är hon kompis med tratten, jag märker inte av att den irriterar henne. Hon är sig själv, fast med tratt så det är ju skönt det 😃
#14 Tratten är ju på, hur länge har du haft tratt/strumpa på katten efter kastrering?
#17 jag har haft body tills stygnen är tagna, tar av bodyn när jag har dem under uppsikt, och om dem slickat mycket efter stygnen är tagna så har dem haft body ett par dagar till :)
Nuförtiden syr de flesta veterinärer ihop opsåren intracutant med stygn som inte kommer att ses på hudytan och använder tråd som försvinner av sig själv och inte behöver tas bort. Katten på bilden är sydd på det viset. Det är därför svårt för katten att själv slita bort stygnen om det inte finns något på ytan att ta tag om.
#18 #19 Ja precis, jag behöver inte ta bort stygnen så hon kan inte bita eller dra bort stygnen. Men kan hon ändå bita upp såret? Hon biter ju som sagt bara för att klia? Om vi tar av henna tratten idag, får hon tvätta där nu? Det har nu gått 13 dagar sen hon opererades.

Normal tvätt går bra men om hon intensiv tvättar och biter så att det blir rött så skulle jag kontakta veterinären
#20 normal tvätt är okej, men om hon tvättar sig konstant behöver hon ha kragen lite längre.
Okej tack :)
Ta du lugnt bort "tratten", har det gått så lång tid sedan op är såret läkt på insidan. Katten kommer att tvätta bort de gulaktiga sårrugorna som syns på bilden. Ingen normalt funtad katt biter sig själv så ordentligt att opsåret kommer att kunna gå upp. Det gör ont att bita sig själv även för en katt.
#24 Okej tack, då ryker tratten det första jag gör imorgon :)
Nu har tratten varit av hela eftermiddag och hon skulle inte kunna vara lyckligare. Kattfnatt gånger tusen! 😂
Hon är inte heller på såret och biter eller rengör så nu får tratten vara av helt.
Tack för er hjälp! 🙂

Härligt att höra.
Tycker du gjorde helt rätt som behöll tratten så länge hon var på såret. Kul att det går bra nu :)