Feta katter kan omhändertas
En katt i Vänersborg är så tjock att ägarna måste få den att gå ned i vikt − annars kan katten omhändertas. Fetma hos katter ökar och anmälningar om överviktiga katter är något som djurskyddet får in ofta.
– Fetma ökar risken för förkortad livslängd, säger Karin Lundborg, vid djurskyddet i Västra Götaland
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5V4wvO/fet-kisse-kan-omhandertas-maste-banta
Stolt ägare till tre La permer
Oj, den katten mår ju vara enorm om myndigheter reagerar. Stackars, stackars katt.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤

#1 Tyvärr inte alls så ovanligt som man skulle kunna önska sig.
Stackars kissen, måste vara hur jobbigt som helst psykiskt att inte kunna tvätta sig ordentligt. Katter vill ju vara rena.
Själv nojar jag mer över kattens vikt, hull, muskelgrad osv än min egen 😃

Jag väger och skriver upp en gång i veckan vad mina katter väger.😃
#4 haha inte bara jag som är knäpp då. Sen klämmer jag och känner på muskler och utövar alla möjliga kattaktiviteter för att muskla på mer när jag tycker kisse blir lite sladdrig

#5 😃
Läste artikeln och såg att de skulle följa vets råd om foder. På 90-talet hade vi en huskatt som var jättetjock, typ 8-9 kg, normalvikt skulle nog varit runt 5kg. Honom bantade vi med hills lightfoder som vet rekomendersde. Han bantade i 8 år med uppmätt mat och gick inte ner 1 gram typ. Han var utekatt och mycket duktig jägare så var nog därför han aldrig blev mindre. Men efter det är jag lite tveksam till bantningsfoder. Tror på blötmat och motion mer.
Sen är det väl med katter som med människor - en kisse med bra muskelmassa och kondition med lite extra stoppning mår bättre än en normalviktig utan varken muskler eller flås.

#7 Bantningsfoder tror jag inte alls på.Vettig blötmat i rätt mängd och motion när katten gått ner lite i vikt.
#4 Så gör jag också, åtminstone en gång i månaden. Feta katter mår inte bra.
#7 Hill's lightfoder har vi också prövat i flera år, helt värdelöst.
Bilden på katten i artikeln är en arkivbild som dessutom är taget med ett vidvinkelobjektiv på nära håll. Så den bilden "ljuger" en hel del och därmed kan man säga att den inte har med den aktuella katten att göra.
Därmed inte sagt utan att det finns katter som är alldeles för feta. Kan tänka mig att det kan vara ganska svårt att banta ner en katt eller för den delen en hund. Det bästa är nog att aldrig låta det hända, det vill säga "mota olle i grind".

#11 Nej det är inte svårt att banta en katt.Har du någonsin sett en katt köpa mat på ICA och väls ett skruttfoder? Vettig mat i lagom mängd.
Det är betydligt enklare att banta en katt än att banta själv.
#12 Det är mycket möjligt att du har rätt. Vi har aldrig behövt banta något av de djur vi haft.

#13 MIna katter behöver inte banta för de har jag 110% koll på.Hunden vi fick ta över var överviktig när han flyttade hem till oss och han har bra vikt nu.
En kompis till mig bantade sin katt och kunde inte förstå varför katten bara gick upp i vikt. Hon vägde maten och gav den vad som stod på påsen. Efter en stunds prat så sa hon att katten fick en näve whiskas torrfoder varje morgon när de åt frukost. Inte konstigt att katten inte gick ner i vikt.
Bra att man uppmärksammar det här problemet! Har alltför många gånger hört folk säga "men bondkatter ska ju vara lite feta", som att det är något gulligt.. Det är inte alltid man orkar gå in i diskussionen om varför det inte är gulligt med ledproblem och dessutom allt annat som katten riskerar med dåligt foder.. Förstår inte riktigt hur man tänker om man inte läser på ordentligt innan man skaffar ett djur..
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Det här är uppenbart ett problem med många av våra husdjur och när jag läser i artikeln blir jag så bedrövad för hur kan man låta det gå så långt så katten får sår för den inte kan tvätta sig 😕
Om nu ägarna till just den katten tagit sitt ansvar och själva tvättat och gjort rent så hade inte sår behövt uppstå och bantning kunnat påbörjas så här har vi med missförhållanden att göra för inget djur ska behöva ha det på det viset.
Jag tror det handlar mycket om "personlighet" så som hos oss människor, ser jag på mina så är en av dom välbyggd med muskler och min veterinär en oerhört noggrann duktig och väldigt sträng kvinna med många år bakom sig säger det är inte fett utan muskler och idag är den katten 8 år, fullt ös och fullt frisk vid alla provtagningar. Inget jobbigt flås eller kämpa med nåt tvärtom smidig och har en fantastiskt fin kondition.
Inte äter katten hela tiden tvärtom så är matintaget helt normalt men han är stor om än inte lika som i den artikel som vi läser här.
Hills är ett bra foder och när det gäller att få ner katter i vikt köper man inte enbart lightmat tvärtom det finns foder som förbränner fett så som Hills r/d men allt ska göras på inrådan av veterinär och hälsokontroll på en katt ska ske innan man påbörjar en diet oavsett om det gäller viktkontroll eller något annat.
Många djurägare sticker till sina djur en godbit här och där, en ostbit eller annat onyttigt och det är ett no no för vill vi ha friska djur så ska vi gå på veterinärers inrådan om vilka foder som är bra för just våra djur och vi ska göra hälsokontroller med jämna mellanrum för att försäkra oss om att dom är friska och mår bra det är vårt ansvar mot dom liv vi tar hand om och in i våra familjer.
Det slarvas så mycket med det här och folk ger mat från butiker som enbart är en bukfylla och ger en massa andra problem för maten är inte godkänd men den är billig och då köper ofta folk det som är billigt för det är ju "bara" djur så tänker många och jag blir alltid lika illamående när jag ser värdelös djurmat i butikshyllorna så den borde faktiskt förbjudas 😡
Jag tycker det är bra att det här uppmärksammas och att man omhändertar djur som far illa oavsett det är fetma eller nåt annat för dom är liv och dom ska ha ett så bra liv som möjligt och det är vårat ansvar som djurägare att se till att våra djur har det bra och kan vi inte det då ska vi inte ha djur oavsett vilket djur det rör sig om.
Ansvar från dag ett och under hela djurets liv det är vår skyldighet och kan man inte leva upp till det då ska man föreläggas med djurförbud så enkelt är det.
#16 Tyvärr så är det få veterinärer som har koll och kunskap om hur katter ska utfodras, t.ex bara det att de oftast rekommenderar torrfoder som bara är av ondo för katter är ett stort fel, och för det andra att veterinärer rekommenderar kattmat med spannmål i! Spannmål=kolhydrater=övervikt/diabetes/dåliga tänder Torrfoder= för litet vätskeintag=urinsten/problem med njurar m.m Listan kan göras lång för vad som är fel med torrfoder och spannmål när det gäller utfodring av våra katter!☝️
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!