Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 836 ggr
emeliiiiieee
0

Gå ut med katt

Imorgon kommer äntligen selet jag beställt. Planen är att jag och Boss ska gå ut varje dag samma tidpunkt. Han har alltid varit innekatt och bara varit ut på balkongen. Hur går jag tillväga för att han ska känna sig bekväm i sele och ute?

Siggebus
2

Hur bor du? Själv bor jag i centrum av vårt samhälle med mycket liv och rörelse. Bilar, cyklar, lastbilar, mopeder, hundar etc och dessutom bor jag mitt emot brandstationen och det låter rätt mycket när det är utryckning. Det ljudet är Milton i.o.f van vid men det är när han liksom är i trygghet på hans invanda in-nätade uteplats 🙂
Jag gjorde så här: Jag satte först och främst på selen inomhus utan koppel. Han fick ha den på sig en stund varje dag när jag var hemma bara för att vänja sig vid den först. I början låg han platt mot golvet och ville knappt röra sig men efterhand blev det bättre och bättre. Jag gjorde ingen stor affär av det - inget ömkande och "tycka synd" från min sida. Gav lite godis ibland och klappade.
När han inte brydde sig längre satte jag på kopplet och då blev det lite krypande gång igen men det struntade jag i. 
Sen när jag väl började ta ut honom så förstod jag att den livliga miljön utanför oss inte var bästa platsen så jag satte på selen, lastade in katten i transportburen och körde upp i skogen som ligger typ 2-3 minuters bilfärd härifrån. Valde ut en väldigt lugn och lite isolerad plats. Där öppnade jag bildörren och burdörren och satte på kopplet. Sen lät jag Milton själv gå ut i sin egen takt. Han var så nyfiken att han inte kunde låta bli.
Detta gjorde jag under en period varje eller varannan dag. Alltid samma ställe och utan stress. Jag lät bildörr och bur vara öppen för om något läskigt hände (enligt Milton) så visste han exakt var han kunde hitta sin bur.
 Provade annat ställe också men då var det som att gå tillbaka på ruta ett - dvs han blev osäker igen.
 På sitt invanda ställe blev han modigare och modigare men på nya ställe kan han fortfarande bli osäker men inte som i början 🙂. 

Så en grundlig träning med selen hemma först (om han inte redan är van förstås) och sen en lugn plats som han lär sig känna igen tror jag är bra.
Bor man på en lugnare plats behöver man kanske inte ge sig iväg men för oss var det nödvändigt.

Tyst
4

#1 har gett bra råd. Ett tips när de har sele på sig och tycker den är otäck (kanske försöker klä av sig den) eller tycker den är en pina (lägger sig platt på golvet) är att direkt försöka leka. Det tar bort massor med stress hos katten och de slappnar av. Fungerar inte det kan man klia dem vid svansroten, då brukar svansen åka upp, och svansen upp betyder ju att katten är framåt och nyfiken - och det kan ändra hela kattens sinnesstämning.

Sen när man är ute kan man också testa lite småstunder med lek och kli vid svansroten. 🙂

Så gjorde jag med förra katten vid alla tillfällen jag såg att han var osäker, och det gjorde susen. Han älskade till och med veterinären. Gör samma med min kattunge nu och hon börjar formas om från en lite osäker och nervös tjej till att bli positiv till allt som är nytt och lite läskigt.

emeliiiiieee
1

#1 Bor i ett väldigt lugnt bostadsområde. Inte direkt nära till skog. Men inte nära bilväg osv. Tack för tipsen! Planen är ju att vänja in honom med selen i några dagar och när han accepterar den så ska vi gå ut! 

#2 Får se vad han gör, annars har jag mycket bra tips nu! Tack så mycket :)

emeliiiiieee
4

Fick selet idag. Han accepterade det direkt så vi var ut en sväng på gräsplätten utanför lägenheten. Inge oroligheter eller något. Bara nyfiken :)

Tyst
0

#4 Toppen ju. Okomplicerat är bäst! 🙂

emeliiiiieee
0

#5 roligast var nog att jaga flugor 😂

emeliiiiieee
0
emeliiiiieee
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[Forest]
2

8 Passar verkligen super i sin röda sele, sött att han har vit svanstipp 😃