Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 705 ggr
gickan87
0

Låg efter analtömmning

Var in akut igår då min 10-åriga honkatt (kastrerad) bara kräktes.
Hon har sedan tidigare problem med förstoppning och det visade sig vara det.

Samtidigt så var hennes analsäckar välfylld och irriterade så hon fick lugnande och säckarna tömdes.

Efter hemskomsten så har hon varit så låg. Dock har hon ätit, druckit och gått på låda och gjort båda.

Men hon ligger helst hela tiden, är hon uppe och går går hon 1-2-3-4 meter sedan sätter hon sig och antingen åker kana eller slickar rumpan (eller försöker slicka, hon är  tyvärr lite för tjock, något vi jobbar på).

Är det normalt efter en analsäckstömmning? Aldrig varit med om det innan. Hatar att se mina små älsklingar lida.

MVH Erika :)

Silvestris
0

De kan vara påverkade av sederingen ett tag efteråt.

gickan87
0

#1 Såpass långt efter som drygt 23 timmar?
Just att hon har sånt bekymmer med baken nu, det hade hon inte innan tömmningen.

MVH Erika :)

Uppkatten
3

Jag tror också att det beror på sederingen, det kan sitta i ett tag. Hade en katt tidigare med analsäcksproblem men märkte aldrig av att han var besvärad av det (varken före eller efter tömning). Kontakta veterinären om du är orolig, tycker jag, de har bäst koll på kattens hälsostatus, vad de har gjort och hur katten kan tänkas reagera på behandlingen. Att katten åker kana på rumpan, försöker slicka och kan blöda någon droppe är i alla fall symptom som förekommer vid analsäcksproblem, men om det har tillkommit först efter tömningen så tycker jag att man kan kolla med sin veterinär. Skriv här sedan och lär oss!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ary
0

Jag hade kollat med veterinär, går det inte idag så imorgon. Inflammation kan ju övergå i infektion i värsta fall, då kanske det blir penicillin.