Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4056 ggr
kattling
1

P-piller slut i hela stan

Hej!

Lite osäker på vart jag ska placera denna tråd men hoppas att det är okej att lägga den här.

Jag undrar om det finns någon vänlig själ i Stockholmsområdet som har några p-piller till katt (5mg) till övers och kan tänka sig att sälja 4-5 stycken? 

Det är produktionsstopp och dom är slut överallt, ska kastrera henne inom kort men har lite panik nu då jag ska iväg på semester nästa vecka. 

Vore evigt tacksam, kan åka vart som helst inom Sthlm.
Trevlig helg i solen!

Karmatarerskanise
7

Man får inte sälja eller ge receptbelagda mediciner. Så håll katten inne till den är kastrerad.

Din katt kan bli med ungar även om hon får piller. Så det borde inte vara ett alternativ.

Aleya
0

Ring vet. Jag har en katt jag ska kastrera snart och behövde p-piller och vi fick utskrivet ett mänskligt p-piller(eller det är för blödningsbesvär hos människor) med samma innehåll som i det för katter. Vet att minsta förpackningen på dom är 10 st. Så lös det med din vet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kattling
1

Det handlar inte om att vara dräktig, hon är en lätt stressad innekatt,. T o m sjukhuset som känner henne gav ett "försiktigt förslag" att försöka höra mig för med andra kattägare, det finns ett annat preparat som man kan ge men dom anser inte att det är ett alternativ i hennes fall. Så jag känner inte att jag har så många fler alternativ än att försöka be om hjälp.

Läkemedelsföretaget uppgav att de skulle komma detta månadsskifte men nu har dom uppgett att det tar minst en månad till.

kattling
0

Aleya, ja precis, det är det mänskliga pillret dom inte ville ge i detta fall.

Aleya
1

#4 varför? Hör då av dig till en annan veterinär. I Stockholm finns det ju gott om dom.

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
4

Så hon får p piller för att bli mindre stressad? Det har jag faktiskt aldrig hört om. Vilken typ av stress?

annzoo
2

De är slut i princip hela landet och de som behöver p-piller håller nog hårt i dem. Behöver du p-piller så be dem skriva ut provera annars tidigarelägg kastreringen.

Tant Grön
2

#6 Jag hade en sån katt en gång. När hon inte fick p-piller sprang hon runt och skrek högljutt, hon skrek mycket på nätterna, var rädd att grannarna skulle klaga. Så jag förstår TS.

Karmatarerskanise
4

#8 Det är därför man kastrerar. Det kan göras från att dom är 4 månader.

Tant Grön
4

#9 Om man vill ha ungar efter henne, så kastrerar man inte. 🐱

Karmatarerskanise
5

#10 Personligen hade jag inte avlat på en katt som verkligen mår dåligt vid löp. Dels för att piller ökar risken för juvertumörer och dels pga det mentala.

Ts ska dock kastrera :)

annzoo
0

#9 men då får man ju även acceptera skrikande och löpande katter :P

Tant Grön
2

Hon fick två jättefina ungar och sedan inga fler kullar.

Karmatarerskanise
1

#13 Vilken ras?

kattling
1

Har recept men pillren är som sagt slut överallt, ska komma nya till apoteken om 4 veckor, tänkte mest om någon med större förpackning kunde avvara några mot kompensation. Har talat med ett par olika veterinärer, den som känner henne ville inte rekommendera det andra pillret och dom övriga var villiga att skriva ut det men ville inte direkt säga huruvida om det skulle kunna påverka henne.

Hon blir väldigt stressad i nya miljöer, nya människor och under ett tidigare löp då jag antagligen missat att hon spottat ut tabletten blev det väldigt knepigt, så veterinär hjälpte att avbryta med extra dos. Tar illa vid sig när hon inte har kontroll, hon sövdes en gång och det tog henne lång tid att komma över, under tiden avvaktades kastrering . Finns inga tankar om att avla, hon ska/bör kastreras.

I övrigt väldigt glad och social så länge hon har kontroll. Löp och ny kattvakt medans jag åker på semester kommer inte fungera men det blir problem även om jag stannar hemma.  Enda alternativet är väl att testa det andra pillret, det kanske fungerar men känns väldigt oroväckande att/om historien ska återupprepa sig. 

Tack till er som tog er tid att läsa/svara. Ha det gott!

kattöga
0

#3 Jag gissar att du provat Feliway, Pet Remedy och/eller Zylkene också? Som är lugnande för katter?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Karmatarerskanise
4

#15 Jag hade valt att stanna hemma och testat det andra. Fungerar det inte är hon i alla fall med någon hon känner bra. En stress mindre.

Aleya
0

#15 jag menade att du skulle be om en mindre förpackning av det andra pillret. Och se hur det funkar för henne. Och funkar det inte så då får du väl lösa det då.

Medarbetare för Julen

Silvestris
4

#15 Eftersom Provera 5 mg innehåller exakt samma styrka av samma aktiva substans som Perlutex och Promon finns ingen anledning att tro att hon skulle reagera annorlunda på Provera.

annzoo
2

#15 de bästa är nog kastrering då de blir en helt annan katt. Så vill du inte testa provera så kolla möjlighet att kastrera innan du åker bort om kattvakt ska bo hos dig

ApanAnn
2

Sök på Promon vet. Den tillhandahålls inte för tillfället men får säljas och kan finnas kvar på apotek. Jag hittade 60 pack och 90 pack på två olika apotek i Nynäshamn genom att söka på Fass. http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19870918000168&docType=65535&docTypeDynTab=65535&scrollPosition=0

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!