Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1721 ggr
Linnea777
3

Ute/innekatt?

Har ni ute eller innekatt och varför har ni valt det? Tycker det är roligt att se andras åsikter om det då alla verkar tycka väldigt olika!:) Jag och min familj har då utekatter som får gå som dem vill. Båda katterna älskar att vara ute och särkilt den äldre. Min Nisse hatar att känna sig trängd och instängd vilket gör att han får panik om han inte får gå som han vill. Hade han blivit innekatt nu hade han nog matvägrat och bara stressat, tror inte heller att han skulle bli så gammal. Andra katten Svea hade därimot kunnat blivit innekatt men skulle aldrig vilja stänga in henne då hon alltid är så glad när hon är ute. Jag bor på landet men risken finns såklart ändå att dem blir påkörda osv. Många kommer säkert tycka att jag är hemsk men den risken får man ta. Jag älskar dem och vill att dem ska ha ett värdigt liv där de mår bra (självklart kan katter må bra som innekatter, men mina trivs verkligen inte som det).

Calcifer
8

Mina katter är innekatter. Jag bor i lägenhet på femte våningen så dels kan jag inte ha dem som utekatter rent praktiskt och dels skulle ena katten VÄGRA. Jag tar ut Nox, min yngre grabb, i koppel på sommaren och han älskar att vara ute om han får vara i närheten av mig. Jag brukar sitta och läsa i solen men bredvid en skugga där hans bur får stå, så ligger han antingen i den eller i skuggan på gräset så nära mig han kommer åt utan att vara i solen. Och han går gärna omkring med mig på äventyr men kommer jag för långt bort blir han orolig och springer tillbaka. Elrond vägrar att vara ute. Jag försökte vänja honom vid koppel och sele och de accepterar han, men han är alldeles för lättstressad för att fungera som utekatt. Ljud, för mycket lukter, folk, rörelse - nä han får bara panik och vrålar som om han får stryk om jag försöker ta ut honom.

Även på landet skulle jag dock inte ha utekatt. Skulle bygga hage om jag hade möjlighet till det, men inte släppa ut katterna vind för våg. Har för många grannar, vänner, bekanta, familjemedlemmar som blivit av med katter på det sättet. Antingen har de blivit påkörda, tagna av rävar, eller helt enkelt bara försvunnit och aldrig synts till igen. Antingen något av det redan nämnda eller så har de gått vilse eller flyttat in hos någon annan - omöjligt att veta. Jag har sett hur mycket det plågat dem av att inte ens få svar på vart katten tagit vägen, utan bara en dag aldrig mer få sett dem igen. Skulle aldrig kunna leva med den ovissheten.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
5

Har utekatter
Bor på landet, och vill att de även ska ta möss :)
Alltid inne på nätterna

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wony
6

Vi har våra som innekatter numera eftersom vi flyttat in till ett mer centralt hus. Förut bodde vi på landet med få grannar och väldigt mycket natur runtom och där gick de som de ville. Dock var de nästan alltid inne på nätterna av egen vilja. Dock är nya huset  väldigt stort så de har gott om utrymme att röra sig på. Har dock tänkt näta in ena balkongen så att de får vara "ute" lite.

kattöga
2

Vår gammelkatt är utekatt. Har alltid varit. 

Våra två ynglingar (bröder) får än så länge endast gå ut på en innätad veranda. Nu i sommar ska en rastgård byggas där de två får känna mark under tassarna igen (vildfödda katter) och springa av sig.
Vill inte släppa ut dem fria, då en av dem har problem med ena benet ibland - vilket inte är bra om han skulle behöva fly undan nån annan katt e dyl. Och eftersom de är bröder och tajta med varandra, får båda bröderna hålla till godo med rastgården.

Gissar att även gammelkatten kommer att utnyttja rastgården också…

Bor i skogen, med få grannar.

Alla mina tidigare katter har varit utekatter, födda i det vilda eller övergivna. Alla utom min första katt som jag hade som barn. Hon fick endast vara utekatt på somrarna  på vårt sommarställe.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Belzebubble
4

Innekatt. Han har alltid varit det, så jag tror inte har saknar något. Sen så har han lyckats rymma några gånger men utekattslivet passar inte honom så bra. Han är rädd och skygg när han är ute.

Dimocarpus
5

Innekatter med kontrollerade ute möjligheter.  Hemma har de ett stort klösträd, gott om leksaker som jag har framme men också tar fram så att det blir spännande. Klöspelare står bredvid soffan. Ett par klösbrädor per rum. 

Min anledning är: faror med trafiken, också vill jag visa respekt för grannars rabatter, lekparker i närheten med sandlådor, det finns också faror med eventuella rovdjur i naturreservatet som ser mina katter som byten där jag bor. Sen också riskerna med eventuella smittor som katterna kan få av sina byten. 

Slutligen vill jag alltid veta var mina katter är, jag har skaffat de för att de ska vara med mig och inte fara omkring som vilda djur. Jag vill inte att de försvinner eller blir bestulen trots id-märkning. 

Så för mig vid köp av djur, är ett genomtänkt beslut.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

micki78
5

Mina är innekatter alla tre. Jag är inte villig att ta risken som #0 är att dom blir påkörda så mina har fått vara inne katter ända sen dom var små. Och dom trivs som kungar hemma hos mig. Jag älskar mina katter så mycket att jag skulle vara orolig om dom gick lösa ute. Jag skulle inte kunna koppla av, eller sova på natten om dom inte hade kommit hem. Hade jag bott i hus med tomt hade jag ändå gjort en stor inhägnad åt dom, dom hade aldrig fått gå ute helt själva. Dom betyder allt för mig och jag är oerhört rädd om dom. Vi går ut i koppel tillsammans istället, då vet jag att dom är i säkerhet.

Karmatarerskanise
10

Älskar min katt alldeles för mycket för att utsätta honom för riskerna med att gå fritt utomhus.

Så han är lycklig innekatt som dessutom valt bort koppelpromenader helt själv.

Carrosh
6

Innekatt. Skaffade raskatter (den ena gick bort för 3,5 år sedan) som varit innekatter i många generationer. Vill inte utsätta dem för farorna där ute i onödan, så jag behöll dem inne!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Nettis!
6

Mina 3 katter är innekatter, bor i lägenhet i stan.

MonicaLagerquist
6

Mina ör innekatter med fri tillgång till rastgård.

Stolt ägare till tre La permer

Salish
4

Innekatt. Hade han fått välja hade han säkert velat vara utekatt - tur då att det inte är han som bestämmer. Har hört alldeles för många historier om påkörda och försvunna katter för att jag skulle våga släppa ut honom själv, så det blir koppelpromenader istället. De kan bli ganska långa på sommaren, men vill ju att han ska må bra.

Rafflan
4

Jag föredrar utekatter, vi har bott nästan hela min uppväxt så att vi kunnat haft våra katter som utekatter.
Nu bor jag i lägenhet, nära villa områden och om man är katt nära en 80 väg, så då får dem vara innekatter :)
3 av totalt 4 katter jag haft är inplockade från gatan som hemlösa/förvildade tamkatter, och inga av dem har haft problem att anpassa sig till liv som innekatt, tror att 99,9% av alla katter kan få bra liv som innekatter om man bara anpassar hemmet efter kattens behov :)

Travis D
3

Båda mina katter är ute katter och det har våra alltid varit (våra förra oxå) 

Mango kom till oss hon hade bott på landet så hon ville vara utekatt. När hon vill ut så gnäller hon vid dörren tills vi släpper ut henne.

När Decibel kom till oss hade hon aldrig i hela sitt liv varit utomhus. Så hon fick vara ute för första gången hos oss.

Mango skulle nog aldrig trivas som innekatt. Hon var van vid att vara ute innan hon kom till oss så det hade nog varit jobbigt för henne att inte få komma ut. Hennes mamma blev påkörd och Pappan uppäten av ett lodjur. Hon är en liten skogsmulle :)

Alla klagar på att det är stor risk att dom dör o.s.v men det vore bara elakt att inte låta Mango och dessan vara ute då dom redan är utekatter. Man skulle kunna skola om dom till innekatter men varför låta dom gå igenom ett enda stort genomlidande när dom lika gärna kan gå ut som dom vill? Bor i lägenhet men knappt bil trafik här (vi bor uppe på en kulle med endast en liten väg annars är det skog, äng och vatten runt oss :)

Innan vi flyttade hit så hade vi en katt som hette Kiwi hon blev påkörd 3 ggr på svansen. men skadade sig inte mer än att vi fick åka till veterinären och kolla upp. Hon älskade att jaga grannens höns men det bästa hon visste var att bli jagad av deras hund sen hoppade hon över staketet och såg på medans hunden skällde på andra sidan.

stiige
1

Ena katten är innekatt och andra utekatt. Innekatten har amputerat ett ben och kan inte vara ute av självklara anledningar, är heller inte intresserad av att vara ute så honom tar jag ut i koppel på gården vilket han är nöjd med. Varför andra katten är utekatt är för att hon var otroligt olycklig inne, helst hade jag velat ha henne inne också pga att det inte är tryggt för en katt att springa omkring ensam ute. Men å andra sidan så tänker jag på hennes bästa och vill att hon ska få ett lyckligt liv så när vi köpte hus fick det bli så. Ångrar inte beslutet alls, hon är så mycket mer harmonisk och så otroligt lycklig nu. Dessutom springer hon bara omkring på gården i stort sett så det är ju bra. All Mjäll hon hade tidigare har försvunnit också. Förmodligen hade hon det över stressen att hela tiden tråna efter att få gå ut.

oh-la
2

En innekatt och en utsatt. Innekatter är vår gamla birma på 10 år. Hon har alltid varit innekatt, och vi känner att hon nog inte riktigt skulle ha vett nog att klara att vara ute själv. Hon är ute när vi är ute. Den andra, lille hittekatten, började sitt liv som innekatt eftersom miljön vi bodde i då verkligen inte lämpade sig för utekatt. Sedan flyttade vi långt ut på landet, i slutet av en grusväg från en grusväg, och då började han göra allt han bara kunde för att komma ut. Han rymde genom minsta springa, öppnade fönster och skrek så han fick börja gå ut. Det var väl tanken att han skylle det oavsett. Vi har gårdsbyggnader med möss som han får hålla efter, men i hans fall blev det snabbare än planerat. Han var så tydlig med att han ville ut. Självklart är han märkt, registrerad och kastrerad.

Karmatarerskanise
11

#14 Flera katter dödade och en påkörd 3 gånger. Och dina föräldrar väljer ändå att släppa ut era katter..

Citerar dig nu

"Innan vi flyttade hit så hade vi en katt som hette Kiwi hon blev påkörd 3 ggr på svansen. men skadade sig inte mer än att vi fick åka till veterinären och kolla upp. Hon älskade att jaga grannens höns "

Du i princip rycker på axeln åt att katten blev påkörd och faktiskt hade ont, eftersom ni bara behövde kolla upp det hos vet. Sjukt.

Sedan skriver du att katten älskade att jaga höns. Skämtar du?

Snacka om att inte ta ansvar. En del ska inte ha djur!

Missetassen
5

Vi bor på landet längs en liten grusväg, och tog hand om kisse som varit innekatt i en liten etta sina första fem år. Så när vi fick henne kastrerade vi henne och lät henne gå ut om hon ville. I början var hon feg, men sedan vågade hon sig längre och längre bort. Tyvärr finns en grannkatt som bor ett par hundra meter bort, och även om han är skiträdd för människor så attackerar han gladeligen katter, upptäckte vi i onsdags. Vår lilla kise fick åka till veterinären och sys, och nu kommer hon bli innekatt igen, med enbart kontrollerad utegång.

Karmatarerskanise
7

#18 Bra beslut :)

Krya på kisen!

Travis D
0

#17 kan du inte sluta svara på mina "kommentarer" utan att veta vad du snackar om. Att du alltid ska gå på mig.. (inte första gången)

Du kanske ska lära dig att reda på mer fakta innan du klagar på som vanligt?

Om höns går lösa och springer runt på både vår och grannens tomt så lär katten jaga dom. Men du kanske inte vet om att katter gillar att ha kul?

Att en utekatt blir påkörd är inget man kan ändra på. Jag "rycker på axlarna" för det för vad fan ska jag göra åt det nu? det är liksom 7 år sedan. 
Detta är vad VI har för katter inget vad är bäst och sån skit så du behöver inte svara på mina kommentarer alls. Och vad menar du med "flera katter döda"?

Travis D
0

#17 dessutom är katter rovdjur det är väl klar dom älskar att jaga? 😟

Känns som om du riktar "vissa inte borde ha djur" mot dig själv 😛

MonicaLagerquist
11

#21 Ja katter är rovdjur och bör därför inte gå härja fritt.

Stolt ägare till tre La permer

Karmatarerskanise
8

#20 Hade katter varit vilda hade ditt "rovdjurstänk" fungerat.

Nu är det så att vi tagit in dom som husdjur och därför ligger ansvaret på oss att föda dom. Och se till att andra djur inte skadas av våra katter. Klart katter gillar att ha kul. Det ska dom ha, men inte på andra djurs bekostnad. DU får ju leka med din katt. Det är lathet att köpa ett djur och sedan släppa ut det vind för våg. Speciellt när man känner till riskerna.

Och jo. Du har all makt i världen att ändra på att katter inte blir påkörda. Det kallas ansvar. Koppla katterna utomhus, vips så slipper katterna riskerna. Men just det. Det kräver ju engagemang.

Och jag skriver till dig om jag har något att skriva. Här fanns inget alternativ.

Citat från dig

"Hennes mamma blev påkörd och Pappan uppäten av ett lodjur"

Vad du menar med att jag riktar ddt mot mig själv förstår jag inte. JAG ser faktiskt till att min katt är trygg. Inget av de djur jag haft i mitt liv har blivit överkört. 

Tänk efter lite.

frijoh
1

Har utekatt och bor på landet. Hon är med mig mycket om dagarna ute och jag tar alltid in henne innan skymning. Innan hon blev utekatt så behövde jag aktivera henne i ca 3 timmar om dagen för att hon skulle vara hyfsat tillfredsställd. Gick med henne i sele i början så att hon skulle vänja sig vid utelivet under kontrollerade former. Har levt med utekatter i 18 år och aldrig har dom varken blivit skadade eller försvunnit av att vara ute, men har nog haft tur!

frijoh
1

Varför jag valt att låta henne vara utekatt är för att jag tycker att hon verkar må bättre av det än att vara inne, och hon får dessutom mer sällskap av mig då jag är ute hela dagarna :)

Karmatarerskanise
4

#24 Ja dina katter har haft tur.

Ska se om jag kan hitta lite statistik.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
9

#27 Om du är 13 är det väl dags att du lär dig ansvar, respekt gentemot vilda djur och att du tar realiteter på allvar.

Dessutom måste du lära dig att följa iFokus regler och lära dig diskutera utan att gå på person. 

Att du kallar mina katter korkade för att dom troligtvis hade blivit en del av statistiken, precis som er förra katt och tyvärr troligtvis nuvarande katter, visar på att du saknar kunskap. Katter har inte trafikvett. Katter förstår inte att det finns personer som kan döda dom och plåga dom. Dom har inga naturliga revir och miljö. Dom är inte ens en naturlig del av vårt ekosystem.

Man ser okunskapen lysa när du skriver att en katt i koppel är förnedrad. Den är trygg och vet inte vad förnedrad är.

Dina katter är inte fria. Dom saknar trygghet. Och dom hade inte ätit upp mig. Jag borstar, rakar, klipper klor, lyfter min katt utan problem. För han är mitt husdjur. Ni kan inte ens borsta katten. Det beror inte på att den känner sig trygg eller på att ni behandlar den som husdjur. 

Husdjur är inte fria. 

Jag hoppas innerligt att du snart lär dig värdera dina katters liv högre än du gör idag. För deras skull. Det är tyvärr dom som får ta smällen när tråkiga saker händer.

Din kommentar om spegel. Jag klagar inte. Jag förklarar eftersom dina katter inte kan. Sedan har jag inte som vana att babbla när jag skriver inte heller pratar jag med mig själv. Brukar du göra det?

Hur mår du när du kallar någon annan korkad? Ger det dig glädje? Inser du att dina inlägg finns kvar för all tid och att du kommer skämmas när du läsdr dom om några år?

Jag väntar mig inget svar. Jag är nöjd med att du har läst. Du kommer tänka på det. Det ger mig hopp :)

Travis D
0

#29 då får du ett oväntat svar ;)

Mango är sedan hon var liten, en utekatt. Tro du inte vi testade med sele och koppel först? Men hon la sig ner och rörde sig inte förrän man tog bort det

Att du har fått för dig att Mango inte känner trygghet och skit är för att du är van vid dina genomsnälla små gosedjur men alla katter är inte socker söta, supersnälla kattungar. Vissa sticker ut, har karaktär, egen vilja. Hon känner sig inte lika beroende av oss som din katt känner sig av dig. Hon vet att vi kommer låta henne gå ut om hon vill det så hon behöver inte fjäska för att få gå ut i koppel.

jag läste inte hela din text då den inte var så intressant

"husdjur är inte fria" dina husdjur är inte fria nej. Men våra är det dom kommer och går precis som dom vill. 

Om en katt i sele och koppel ligger ner och spelar död, känner den sig trygg då? 

Om att en katt spelar död är trygg så får du nog tänka igen.

Karmatarerskanise
7

#30 Min katt går inte ens ut om jag lämnar dörren öppen och står i trädgården och kallar. Tror du han "fjäskar" då?

Tänk, han har ändå karaktär och egen vilja.

Om din katt spelar död är den sjuk. Friska katter spelar aldrig döda.

Däremot kan dom vägra gå och lägga sig ned i protest om man inte koppeltränat rätt.

Eftersom era katter inte känner sig beroende av er kommer dom troligtvis inte hem om dom skadas. Vilket är hemskt eftersom det är ni som möjliggjort det och ni som egentligen ska se till att katterna får vård.

Att ett djur är beroende av sin ägare är självklart för dom flesta. Och önskvärt.

Märkligt att ni testade koppel. Det är ju förnedrande skrev du. Gillar du att förnedra dina djur?

Och tror du din oberoende katt mår bra av att tvingas till veterinär pga knutor i pälsen? Är fortfarande chockad över att man har en långhårigkatt som man inte kan kamma och borsta som utekatt.

Travis D
0

#31 Vi kan borsta och kamma henne men hon gillar det inte. Hon har egenvilja. Inget tråkigt gosedjur som man kan göra vad man vill med.

Ja vi testade koppel men hon la sig ner och kände sig förnedrad. 

Ingen mår bra av att åka till veterinären för att man har ont. Du kanske inte läser så bra men jag skrev klart och tydligt: " Hon känner sig inte lika beroende av oss som din katt känner sig av dig" alltså hon behöver inte min hjälp för att gå ut, hon behöver inte vänta på att jag ska komma hem för att gå ut i koppel. Hon är inte beroende av oss på det sättet. Hon kan gå ut som hon vill och leka som hon vill. 

Vissa är väl chockade över att alla katter inte är gosedjur som kan allt och man kan göra allt med :)

Om det var så att du vart trevligare hade du gärna med nöje låtit dig komma över och borsta Mango om det nu är så lätt men vill ju inte har otrevliga människor i hemmet. Och ännu mindre främlingar. (också om jag tyckt du var trevlig skulle jag inte be dig fixa hennes päls för man vill ju inte utsätta dom man bryr dig om för någon som inte har något emot att rivas/bitas/morra/fräsa)

Tänk att du måste skapa en jätte diskussion när jag bara berättade om min förra katt. Vissa gillar verkligen att skapa problem :)

Karmatarerskanise
6

Så antingen kan man inte hantera pälsvården för att katten har egen vilja eller så har man ett gosedjur man kan göra vad man vill med och det förstnämnda är att föredra? 

Haha tänk igenom det nu.

Vilket problem har jag skapat?

Travis D
0

#33 tycker du det är kul att hoppa/klaga på 13 åringar eller?

Du förstår uppenbarligen inte 🤔

Karmatarerskanise
4

#34 Jag varken hoppar på dig eller klagar på dig. Jag försöker få dig att förstå.

Påhoppen har du stått för.

Så nu när du inte kan förklara det man frågar dig så förstår jag inte. 

Jag undrar om dina svar helt enkelt bara varit baserade på känslor när du gått i försvarsställning och det är därför det är så ologiskt och du inte kan svara.

Rafflan
0

#24 jag har också haft flera utekatter hela mitt uppväxt och inte heller haft skador eller problem, eller jo 1 skadad men hon skadade sig inomhus dock så hade inget att göra med att hon var utekatt ;)

#32 jag förstår vad du menar, har en fd skyggis här hemma som inte heller gillar att bli borstad, han ligger still för jag ber om det, men man ser hur han verkligen ogillar det trots att vi provat olika borstar, så vi rakar honom 1-2 ggr/år istället för att borsta, han går att raka vaket om jag gör det, främlingar kan inte raka honom.
Men du måste förstår Hera's känslor runt det hela, dagligen dör katter pga att dem blir påkörda, skadade av rovdjur, mm, i "bästa fall" dör dem snabbt och smärtfritt, i värsta fall tar det tid och är otroligt smärtsamt och lidande för djuren, alla har rätt att göra sitt eget beslut vad som funkar för en själv och sina katter, beroende på hur man bor och hur ens katter är, men man kan inte förneka att utekatter löper en ökad risk, speciellt om man bor i ett område där det inte är lämpligt för utekatter.

Karmatarerskanise
4

Ja jag hade inte klarat att hantera känslorna om jag hade släppt ut min katt och sedan får veta att han blev påkörd så bakdelen krossades huvud och framdel utan skador så han led i timmar innan han dog. Hade inte kunnat leva med det.

Inga katter har trafikvett. Så finns det trafik, även lite trafik finns risken. Det krävs bara en bil.

Sedan har vi ju katthatare och sjuka människor. Och husägare som är trötta på katten som alltid går in och pissar hos dom, på katten som gräver i rabatten så blommorna förstörs osv som blir hårdhänta, högljudda eller spolar vatten för att få bort katten. Vissa kastar stenar mot katter.

Vissa katter råkar ut för djuplågare. Läste nyligenom en katt som kom hem med svansen helt flådd. En katt hittades med huvudet avhugget. Flera katter kommer hem med skottskador. Nån katt tände någon fyr på.

Katter blir instängda i förråd och liknande av misstag. Andra flyttar plötsligt in hos någon annan och kommer aldrig hem igen. Blir katten akut sjuk utomhus är risken stor att den gömmer sig för att dö medans en innekatt har chans till räddning för att ägaren märker att katten är sjuk.

Utekatter dödas av rovdjur vilket innebär lidande.

Katter blir skadade av andra katter i bråk.

Ja listan på faror för utekatter är lång. Dessa faror försvinner när man väljer koppel.

Så jag förstår inte att man trots detta väljer att skaffa katt som växt upp som utekatt eller katt som man lär vara utekatt när man bor i närhet till trafik och andra människor. När man kan köpa innekatt och ha full koll på djuret man skaffat och har större chans till att katten lever länge.

Tycker det är synd att det är lagligt att släppa ut katter fritt.  Borde vara lag på koppel. Hundar får inte störa vilda djur en viss tid på året då dom får ungar. Medans katter dödar och leker med djur. Sällan för att äta.

Om man som ägare ser till att innekattens behov tillfredställs har du en lycklig katt. Katter behöver inte springa fritt för att må bra om du inte köper en katt som redan är utekatt.

En fd vän hade utekatt som blev överkörd när den var två. Hon var så ledsen. Sen köpte hon ny katt som hon släppte ut. Den dog under en bil vid 6 månader.

När hon köpte tredje katten fick jag nog och talade om idiotin och sa upp bekantskapen.

Vad är ett liv värt?

frijoh
2

Om vi inte hade haft katter så hade vårat hus varit bombarderade av möss, vilket det var ett tag precis när vi flyttat hit. Vi skulle alltså inte ens ha kunnat bo här i princip för möss förstör en hel del. Sen finns det säkert massa andra sätt att bli av med möss såklart, men jag tror att en katt hellre har ett kort och fritt uteliv än ett långt inneliv, om den själv fått välja. Men jag kan ha fel. Våra förra utekatter som nu är döda blev 17 och 18 år och avlivades pga artros, dom fick gå ut och in som dom ville - sk stallkatter, men fick närhet, mat, pälsvård osv. Jag har också haft 2 innekatter, men jag tycker att dom verkade sjukt deppiga rent allmänt, låg mest och sov. Aktiverade dom massor men det kan inte ersätta ett uteliv om man typ inte bor i ett stort slott med massa klätterträd i hela huset. Tror säkert att en innekatt kan må bra och så, men inte lika bra som om den fick vara ute fri. Men då ska man också bo på ett sådant sätt att trafik ska vara lååångt bort från tomten, ha koll på katten så gott det går och gärna ta in för natten pga ökad rovdjurs risk. Lite samma som att en hund nog mår bättre av att vara lös än att gå i koppel, men sen kan man inte alltid möta djurets behov till 100% och då får man göra det bästa man kan, och då är ju en innätad inhägnat bättre än ingen alls, och långlina är kanske bättre än ett kortkort koppel när den ska få springa av sig.

Karmatarerskanise
3

Jag tror tvärt om att katter hellre lever som innekatt med kontrollerad utevistelse i koppel eller tex inhägnad än ett kort liv med stor risk för lidande innan döden. 

Det är inte svårt att inreda hemmet för katten. Stort högt katträd. Höga utkiksplatser. Klösbräda. Leksaker att jaga. Aktiveringsleksaker och en ägare som antingen är. Väldigt mycket hemma eller en som umgås med och aktivera katten efter jobb.

Det är väldigt få i sverige idag som bor långt från vägar och människor. De flesta bor där det är olämpligt att ha utekatt. Vårt samhälle är inte kattvänligt.

Angående möss så finns det effektivare sätt att få bort möss på än katt. 

Så jag tror inte utekatter är lyckligare. Inte jämfört med innekatter som får klättra, springa, jaga och spana sitta i fönster eller balkong. 

Min katt vill inte ut. Inte ens till balkongen. Han är endast ensam ett par timmar i veckan.  Och är alltid var jag är. Ingen utevistelse  erbjuder något som är bättre än det. Och inga djur behöver sätta livet till :) jo några insekter om året ;)

Rafflan
1

#37 Av våra katter blev 3 sjuka och alla 3 höll sig mer hemma i början innan dem började visa tecken på att dem var sjuka, så att "risken är stor" att utekatter gömmer sig vid sjukdom känns som att det nog gäller katter som inte trivs hemma/inte känner sig trygga hemma, fd skyggisar eller andra katter som inte är så sociala direkt.
Jag blir mest irriterad på kommenteraren som visa säger "andra har ju utekatter här så då borde det ju vara ett bra område?" jag bor i ett område som inte är lämpligt för utekatter, och ändå är det flera som har utekatter här, och släpper man ut sina katter i dåligt område är det nästan garanterat att det blir skit, för några år sen blev ett katt påkörd och dog tyvärr.

#39 våra utekatter dog av sjukdom i ung ålder eller blev 18-21 år innan dem blev sjuka och veterinären rekommenderade avlivning. Så ingen av dem hade blivit äldre bara för att dem varit innekatter.
Så håller med att om man Vet att utevistelsen bara kommer göra att katten blir 10 år gammal är det bättre att ha innekatt, men många utekatter blir gamla som innekatter om man bara bor lämpligt när man har dem ute.