Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1021 ggr
VeilofElysium
0

Katt nafsar och river

Så nu har vi haft vår katt här i två veckor.  Från början var han snäll, lite smått nafsande på lek som han gjort i sitt tidigare jourhem har jag tyckt vara ok men nu attackerar ben, fötter och händer oprovocerat även om det bara är nafs. Han har satt klorna in fot nu på kvällen så att det börjat blöda trots  kel, lek och att han fått godis av mig. Han attackerar även min sambo. Han har många leksaker, klösträ, 90 kvm att röra sig på, jag har även köpt en vattenfontän till honom men han beter sig fortfarande illa. Vet inte om han är medveten om det själv, men min sambo börjar ledsna och säger att vi kanske borde lämna tillbaka honom till katthemmet om han inte skärper sig.  

Han visar så oerhört mycket kärlek mot en ibland så jag blir förvirrad till varför han beter sig på det här sättet det är som att han har två olika personligheter.  Någon som har någon aning hur jag ska tackla det här?

Ska tillägga att jag inte svarar aggressiv på hans rivande, jag försöker använda skarpt tonläge (dock inte skrika) och samtidigt ignorera eller ge honom en lätt knuff.

Scorpio97
4

Jag tycker det låter som att katten är understimulerad. Förändrat beteende kan dock även bero på smärta eller sjukdom, så det kan vara värt att kolla upp katten hos veterinär först.

Hur gammal är katten? Är han er enda katt? Du skriver att han har många leksaker, men aktiverar/leker ni aktivt med honom? :) Alla katter gillar inte att leka på egen hand utan behöver att man som ägare leker ordentligt några gånger om dagen. Gärna innan katten får mat, så att katten får "jaga" och sedan äta. Det brukar bland annat rekommenderas av Jackson Galaxy (en kattbeteende-expert, och jag rekommenderar absolut hans videos för att lära sig mer om katter. Han har garanterat några som behandlar samma problem som du skriver om här)

Är han ensamkatt, speciellt om han är ungkatt eller kattunge, kan det vara värt att fundera på en kattkompis. Det kan vara svårt att aktivera lika mycket som en kattkompis kan göra och dom flesta katter jag vet har stort utbyte av varandra. Även om det naturligtvis finns katter som föredrar att leva som ensamkatt också. Men det kräver mer aktivering från ägaren. 

Hjärngympa i olika former kan också vara något. Göm maten i hemmet eller gör det svårt att komma åt genom att exempelvis lägga maten i ett högt glas, en äggkartong eller något annat klurigt. Det finns "foderleksaker" att köpa om man föredrar det.

Och tänk på att alltid ha en leksak emellan när ni leker med honom, låt honom inte leka med händer eller fötter. Att ha en leksak i fickan som ni kan kasta iväg och försöka distrahera med när han attackerar er kan vara en bra idé. Försök annars att gå därifrån och ignorera. Om det är stimulation/uppmärksamhet katten vill ha så kommer den förmodligen se all uppmärksamhet som positiv, även negativ uppmärksamhet. Att säga åt katten skarp kan alltså också uppmuntra. Ibland räcker det att bara kolla på katten för att det ska uppmuntra beteendet. 
Men om katten är understimulerad är det naturligtvis viktigast att aktivera honom mer. Det går inte att bara ignorera utan att aktivera mer.

//Jessie

VeilofElysium
0

#1 Han är vår enda katt, tog in honom från katthem för två veckor sedan . Han är omkring ett år +/- någon månad. Jag ger honom rätt så mycket uppmärksamhet när jag är hemma och leker en del min sambo har nog varit mer kelig än "lekig". Han verkar dock inte vara jätte sugen på att leka alla gånger, för tanken har slagit mig att han kan vara understimulerad. Vi tänkte skaffa honom en tjejkompis och han  kommer få springa ute om ett par veckor. Men vi följer instruktionerna från katthemmet.

Calcifer
8

Om ni tänkt släppa ut honom efter bara en månad hos er hoppas jag du menar i koppel, för så tidigt bör ni inte släppa ut honom på egen hand. Han är fortfarande ny hos er och kommer från ett katthem - det kan ta ett tag för både ägare och katt att vänja sig vid den nya situationen. Ignorera om han bits eller rivs. När min kattunge började bli för stor för att kunna klättra upp längs med mina kläder så han kunde lägga sig på mina axlar (en vuxen katt på några stadiga kilo som försöker göra det - AJ) så lyfte jag ner och ignorerade. Lyfte ner och ignorerade. Och repeat. Man får vara ihärdig och envis en del gånger. Putta undan lätt och ignorera.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MonicaLagerquist
7

Har katthemmet rekommenderat att ni ska släppa ut katten på egen tass?

Stolt ägare till tre La permer

VeilofElysium
2

Jag sa inte att vi ska släppa ut honom själv till att börja med (därav "ett par veckor") vi är väl medvetna att han ska gå i sele först med oss innan han får vara ute själv. Han vill gärna ha tillgång till utevistelse enl katthemmet så han ska få gå ut så småningom

Karmatarerskanise
0

Personligen hade jag lämnat tillbaka en katt som beter sig så.

Hur bor ni?

annzoo
0

är han kastrerad? jag vet tyvärr många katthem som lämnar över kastreringen till nya ägarna.

Han kan ju vara understimulerad med även överstimulerad. Leker ni mkt med händer och fötter? När han är mest jobbig och hoppar efter fötterna har ni testat en timeout? dvs stäng in katten i sovrummet eller försök att mysa med honom. Jag vet att de låter knäppt men har själv en ungkatt som blir asjobbig då hon eg är jättetrött. Får hon ligga i famnen eller stängs in för en kort stund somnar hon på nolltid

OberonsMatte
1

Jag undrar också om han kanske snarare blir överstimulerad av kelande och lek. Kanske räcker det med en klapp på huvudet och ett vänligt ord när han visar tillgivenhet och att ni sedan fortsätter med ert och han med sitt? Vad har han för bakgrund?

Sajtvärd Katter iFokus

VeilofElysium
0

#6 Villa på landet

VeilofElysium
0

#7 #8 Han kastrerades i april och det var jourhemmet som tog honom dit. 

Ja alltså han söker ju mycket kontakt, sitter jag och kollar på tv lägger han sig i mitt knä eller vid mina fötter. Många gånger vill han kela på eget bevåg, jag tvingar aldrig honom utan han kommer på egen hand och gosar.  Han följer gärna med när man går upp på övervåningen och sedan tillbaka ned på undervåningen. Jamar mycket och jag lyckas många gånger klura ut vad han vill. Känns som att bitandet och rivandet bara inte är en del av hans övriga personlighet och det kommer väldigt plötsligt, ofta direkt när man går upp på morgonen.

Han är hittekatt, sökte sig till en gård med andra katter och han hade gått långt och han var sliten. Har bott på jourhem i ett par månader hos en barnfamilj innan han kom hit.

Rafflan
0

Verkar det som ett lekande eller ilsket nafsande/rivande?
Mina nuvarande katter är mest för att nafsa eller rivas vid lek så det har vi fått träna på, men min gamla katt älskade att attackera fötterna när man gick förbi, låg i soffan eller sängen, men hon gjorde det för att leka och busa, hon kunde även sätta klorna i benet på en när hon ville klättra upp i famnen, gjorde ont, men hon gjorde ju inget av det för att hon var elak eller arg utan ville bara leka/kela.

Calcifer
3

Om han bott med barnfamilj finns väl risken att de ofta lekte med honom med t:ex bara händerna och då är det kanske en dålig ovana som du måste försöka vänja honom av med.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OberonsMatte
2

För att få utlopp för med hårdhänt lek utan att skada någon kan en Kickeroo hjälpa. Den är stor nog för att hålla fast, bita i och sparka på när andan faller på.

Jag har märkt att på mina egna katter att hanarna ofta är lite mer våldsamma och fysiska när de leker med varandra, men det brukar dämpas allteftersom de blir äldre. Att er katt ger sig på er kanske bara är i brist på likasinnad kattkompis…

Sajtvärd Katter iFokus

VeilofElysium
0

Är det meningen att Trixie one size selen ska passa en vuxen katt? Min lilla pojke är ungefär lika stor som en vuxen honkatt alltså lite mindre än vanligt och vi får inte på honom selen fattas flera cm :S