Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1333 ggr
jeanetr
0

Sår på katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!
Har lite smått panik, vår ena katt som alltid vistas ute har fått ett läskigt sår vid morrhåren. Han är JÄTTESKYGG när det kommer till människor och en kan endast komma nära honom via godis. Googlade på skabb men det känns inte rimligt? Kan det bara vara ett vanligt sår från bråk? Vill ju ta honom till veterinären men då han inte låter folk komma nära honom blir det svårt :(

Tacksam för alla svar <3

Silvestris
2

Om du bara kan fånga in honom kan han sederas för undersökning hos veterinären. Det är väldigt svårt att bedöma vad det handlar om för sår bara på den bilden.

Uppkatten
3

Det går vanligtvis jättebra att komma med skygga katter till veterinären. Kolla med närmaste katthemmen om de har någon duktig veterinär att rekommendera som är van vid rädda katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Stallmima
0

Om såret är svullet, varigt och katten ser ut att äta dåligt så bör ni ju ta den till veterinären. Ovanstående har bra idéer om hur du skall gå till väga. Får inte ens du ta i kissen?

Uppkatten
1

Jag har själv en skyggis som inte går att hålla/lyfta/bära och tar henne regelbundet till veterinär, på samma sätt som jag tar de skygga katterna på katthemmet till veterinär. Kanske finns det en skyggisvan person på något närbeläget katthem som kan rycka ut och hjälpa dig om katten måste sättas i transportbur och tas till veterinär?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
2

http://www.kattstallet.se/kattfakta/skygg-katt/transportburen/

Där finns tips på tre olika metoder som kan användas för att få in en skygg katt i en transportbur. Jag säger som övriga att skygga katter generellt, enligt min erfarenhet, brukar fungera ganska bra hos veterinären (det svåraste för min del brukar vara att få n dem i buren). Min skyggis morrar, bajsar och ibland försöker hon attackera men jag förvarnar veterinärerna om det innan så de vet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤