Foderbyte - lös mage
Hejsan!
Jag har en kattunge som är ca 4 månader. När jag köpte honom fick jag foderrekomendationer från hans uppfödare som jag följde. Tyvärr blev han sjuk efter att jag haft honom i ca två veckor så vi fick uppsöka veterinär.
Hos veterinären ifrågasattes fodervalet, och menade på att jag borde istället ha ett foder som är inriktat på kattunge, vilket såklart lät rimligt.
Jag köpte det nya fodret och började blanda det med det han fått tidigare. Sen dess har han varit lös i magen och bajsat rejäla mängder flera gånger om dagen. Nästan som koblajor fast i lite mindre format (heter det ens så i övriga Sverige eller är det något skånskt hittepå:))
Detta är nu lite över en vecka sedan o jag bara undrar, hur länge är det normalt att magen håller på så? Kan det helt enkelt vara så att han inte "tål" det nya fodret så jag ska släppa det och gå tillbaka till det han fått från uppfödaren?
Min tanke var att ge honom skonkost en period, så serverade en liten pytteportion men han ville inte ha det.
Tack på förhand för tips och råd! :)
Charlotte

det ska tilläggas att han inte blev sjuk pga foder utan det var annan åkomma.
Vilken söt liten katt! ❤️ Min katts mage blev bra när jag nollade hans mage, det innebar fasta i x antal timmar, vet inte hur många timmar som är lämpligt för en kattunge. Ge sedan rå köttfärs tills att han bajsar normalt och sen lägger du i endast lite av den maten som han ska stå på sen och öka successivt mängden så att du byter ut färsen pö om pö. Det funkade för min och han hade en kronisk sjukdom visade det sig senare. Kanske kan skippa fastan på en sån liten katt och bara börja ge färs på en gång, eller bara fasta honom i 6 h eller något. Risken är ju att han blir uttorkad när han är så liten och bajsar så mycket.
Kan foderbytet gått för fort kanske? Kokt torsk är snällt för magen. Kanske köpa diarsanyl på apoteket och ge honom.

#2 okej! Visste inte att köttfärs kunde hjälpa magen! Nötfärs eller det spelar ingen roll? Tack o lov har han god aptit och dricker rätt okej, men håller koll så gott jag kan så han inte blir uttorkad! #3 kan det vara så kanske! Ska jag avbryta foderbytet eller ska jag fortsätta men att komplettera med diarsanylen?
Han har ju ätit de nya ett tag nu, så jag hade nog testat Diarsanylen . Men blir han inte bättre behöver han nog skonkost.
Jag gav min katt fläskfärs för att han var en nakenkatt och de behöver mat med mycket energi, men det spelar ingen roll vilken färs. Det är väldigt skonsamt mot magen och ett naturligt val.
Vilka foder åt katten innan och vilket foder äter den nu? Kattungar blir fort uttorkade jag hade låtit en veterinär kolla på katten samt vätska upp den. Om katten inte vart dålig av det andra fodret hade jag bytt tillbaka