Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2193 ggr
saimon
2018-03-31 14:05
0

Mush+torrfoder ok???

Är det ok att ge katten både mush och torrfoder?? Min katt (18 veckor ragdoll) får drygt 1,5 dl torrfoderRC kitten en + en påse blötmat Mjau eller RC Delar det på 3ggr/dagl. Men han blir aldrig mätt!!! Han tigger direkt efter att ha ätit sin portion. Jag blir förtvivlad att behöva ransonera till honom. Han hade fri tillgång till torrfoder från början. Men Veterinären tyckte jag skulle följa doseringen. Han hade lite stor mage.. Mush ska ju vara så bra.. men vill gärna kombinera med torrfoder. Det ska ju vara bra för tänderna. Men hur kombinerar jag det?? En kula mush och 1,5 dl torrfoder Per dygn???

JoannaLi
2018-03-31 14:07
5

Torrfoder gör inte mycket för tänder, tyvärr. Ungefär lika mycket som knäckebröd för oss :) 

Så jag personligen hade kört helt på Mush, eller blötfoder, men angående hungerfrågan kan någon annan säkert svara bättre på.

Mojma
2018-03-31 14:19
5

Håller med ovanstående torrfoder är egentligen det sämsta så det måste du inte ge! Mycket bättre med blötfoder till katter. Angående att den är hungrig, unga katter ska ha fri tillgång på mat. Du ska inte ransonera mat till en så ung katt! Den växer o behöver det den äter!

kattöga
2018-03-31 14:25
7

Jag skulle skippa torrfodret helt. Eventuellt ge några få kulor då och då, som godis.

Och eftersom katten är van vid Mjau blötfoder så skulle jag satsa på att ge det enbart till att börja med. Blötmat mättar mer och ger inte samma övervikt som torrfoder gör. Särskilt foder med spannmål i. 
Spannmål (=kolhydrater) triggar igång suget, så katterna överäter gärna när de får torrfoder.

Mjaus blötmat är jättebra kattmat!

Ge katten mat när han vill ha mat, han är ju en unge fortfarande, och kattungar ska man inte ransonera maten för, de behöver näringen och energin för att växa.

När du introducerar Mush, så bör du fasa in det långsamt. T ex en tesked Mush + blötmat/dag, i några dagar/nån vecka. Och sedan öka på med en tesked till i några dagar o s v.
Det tog, dock, lång tid innan våra två innekatter accepterade att äta Mush över huvud taget…. Vår tredje katt äter gärna Mush.

Mush mättar jättebra. Dock innehåller Mush mindre vätska (jämfört med blötmat, så ha i lite extra vatten i skålen med mat. Bra för tarmarna men också för att katten ska få i sig tillräckligt med vätska. (Jag ser aldrig våra katter dricka vatten, de får extra vatten i maten, i varje portion.)

Våra katter (särskilt en av dem) blir hårda i magen av Mush, så nu får de Mjau på morgonen och inför natten, och på dagarna får de Mush. Det håller deras tarmar i trim.

Ibland, nån gång, får de lite torrfoderkulor att leka med. Häller t ex några i en tom äggkartong så de får jobba lite för att få upp kulorna.

(All blötmat, t o m den sämsta, är bättre än torrfoder.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

saimon
2018-03-31 16:50
0

När man tinat en mush kula. Hur länge håller den?? Ett dygn eller två??? I kylen så klart.

kattöga
2018-03-31 18:29
2

Jag lägger in ett antal frysta Mush-bullar, i en sluten burk, i kylen på kvällen. Då är de lagom tinade till dagen efter. Mina katter totalvägrar att äta Mush som jag tagit fram mer än ett dygn tidigare.  

En del katter gillar Mush när de är frysta, andra halvtinade andra helt tinade. Vår gammelkatt gillar de bäst när de är nästan helt tinade.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

saimon
2018-03-31 19:45
0

Tack!! Då provar jag lite olika. Men är det ok. Att ha dem i kylen ett dygn??

kattöga
2018-04-01 09:18
4

Det är helt ok att ha dem i kylen i ett dygn. 

Minns att fasa in Mush försiktigt och långsamt. 

Ge kattungen så mycket blötmat han vill ha. När han märker att det alltid finns mat, så lägger sig också stressen att "hetsäta", som dels beror på att han äter torrfoder, men säkert också för att maten har ransonerats; "Bäst att äta så mycket och så snabbt som möjligt, för jag vet ju inte när och hur mycket mat jag får nästa gång"

Lycka till med din lilla vän!

Meeow! 

kattöga
2018-04-01 20:19
1

Berätta gärna här hur det går! Alla erfarenheter är nyttiga för oss andra att ta del av. 😉

Ta det lugnt, ge katten mat, lek och mycket kärlek!

Meeow! 

saimon
2018-04-03 15:53
0

Tack för alla tips. Jag har fått tips att ge 1,5 mush om dagen(när jag har fasat in den) . Plus ca 1,5 dl apetit torrfoder. Det är inte en massa spannmål i det. Så jag hoppas det ger mer mättnadskänsla. Jag vill ju som sagt inte bara ge mush utan torrfoder också. Ska berätta hur resultatet blir!! Jag älskar verkligen min katt och vill att han ska må bra. Och leva länge. Kan man förebygga med kost så gör jag det.. men visste inte vilken djungel av mat det fanns. Jag har kokt kycklingfilé och kyckling hjärta som jag hackat och bjuder honom lite då och då.

Limberg
2018-04-06 11:54
0

Men stämmer det verkligen att torrfoder med större kulor inte är bra för tänderna? Tycker mig ha sett otaliga mängder katter som bara fått mjuk mat och sedan tvingats dra ut i princip alla tänder. 

Royal Canin har ju ett Oral Care-foder som är speciellt anpassat för att katten ska tugga, samt innehåller ngt ämne som ska vara bra för tänderna även om de sväljer dessa hela.  Jag har gett detta till mina katter länge (ej som huvudfoder men en del varje dag) och aldrig haft problem tandmässigt. Samma sak för min veterinär som är extremt kunnig och erfaren. Dock är det ju inte den nyttigaste maten på planeten, men om det nu funkar så tycker jag det är värt att de får lite varje dag. 

Inväntar nu länkar med studier som säger att katter endast kan äta mjukmat utan något hårt att tugga, utan att få tandproblem 😉

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

JoannaLi
2018-04-06 14:52
2

#10 Fast nä, enbart mjukmat gör väl inte sitt heller, iom att spannmål ofta ger tandbeläggningar, och i många varianter av mjukmat finns det spannmål. 

Däremot t.ex. rå kost, med hela råa ben som de får gnaga på + rätt anlag så känns det som att man gett katten alla förutsättningar. 

Men tandproblem är väl mycket genetiskt också, så enbart rätt foder räcker nog inte, även om det kan göra mycket.

saimon
2018-04-10 18:50
0

Jag blev också förvånad när jag fick till svar att all !!mjukmat var bättre än torrfoder. Torrfodret hade samma verkan som knäckebröd.?? Jag vill gärna ge torrfoder också.. Jag har ju lite problem med en jättehungrig😉19 månaders ragdollkille.. Har bytt från RC kitten till apetitkitten torrfoder som inte innehåller spannmål och så mycket kolhydrater..Han får nu 1,5 dl torrfoder och en påse mjukmat per dygn.. Började fasa in mush i mjukmaten. Det gick bra några dagar sen nobbade han.. Men kommer att försöka med mush igen plus torrfoder…