Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 2419 ggr
Mojma
0

Tips Enkel födsel kattunge låda?

Hej! Någon som har tips på en simpel variant av kattungelåda? För svårt med massa gångjärn o sådant för mig att bygga. Finns någon smart enklare variant som fungerar? Visa vad ni haft om ni har tips!

NatasjaHemby
1

En flyttkartong duger ofta bra. Det bästa är att man kan slänga den och ta fram en ny direkt efter födseln, vilket minskar risken för att mammakatten ska vilja flytta runt sina ungar till olämpliga ställen.

https://siames.ifokus.se/discussions/5814d892ce12c43b54000925-diy-bolada-eller-myslada

SE*Simbelmynes

annzoo
0

Flyttkartong eller en större transportbur har ja använda

Mojma
0

Vilket bra tips! Kan du skriva lämpliga mått på lådor som har fungerat för dig?

Mojma
0

Om man dock ska täcka över en del av lådan sen för att få lite tak, så kan ju de andra katterna hoppa upp där o rasa ner på ungarna :/ Har du Natasja alltid haft mamma katt ensam vid ungarna?

Katti
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Till hundar kan man göra en låda och veta (i alla fall med stor sannolikhet!) att de kommer acceptera den och få sin valpar där. Katter gör lite som de vill 😉.

När vi väntar kattungar finns det alltid minst 3-4 lämpliga ställen för honan att välja mellan. Inte sällan föds de ändå på mindre lämpliga ställen… Favoriter är garderober och skåp/lådor. Det är ganska lätt att bädda på botten i en garderob, och sedan råka "glömma" att stänga! En lämplig kartong eller i alla fall en skiva som håller bäddmaterialet på plats gör det ännu bättre! Har man en bra låda i en byrå eller liknande är det bara att lämna den öppen och ha lämpligt material i. Kartongen på bilderna har hyst ett antal kattkullar och är en av honornas favoriter. Väldigt lätt fixad sedan rätt kartong hittats! Kullen som bor där nu föddes dock i en tom banankartong som sonen ställt sin säng på. Det var helt omöjligt för mamman att komma i den med ungarna i magen, så de föddes på golvet utanför och flyttades sedan in i lådan. Allt på den lilla stund det tog att rasta hundarna! Efter någon dag insåg hon att mattes i förväg ordningställda låda (där hennes förra kull växte upp) var bättre 😃

NatasjaHemby
1

#4 I den modellen som jag länkar till så blir tröjan/taket som en hängmatta för katterna. Jag hade i princip alltid en hona i bolådan och en i "hängmattan" 😛 Har orientaler så de trivs med att sköta om ungarna tillsammans. Man måste dock vara beredd att erbjuda mamman ett eget rum ifall hon verkar vilja ha det.

SE*Simbelmynes

Mojma
0

#6 Jaha tyget är alltså fäst på något vis så det inte kan ramla ner? Hur har du gjort det? Kanske är trög, men vill verklogen inte göra fel :)

Mojma
0

#5 Bra bilder! Är det samma låda eller 2 olika? Hur har du annars gjort så att taket kan öppnas/stängas? Det såg bra ut så förklara gärna :)

Mojma
0

Lämpliga mått?

NatasjaHemby
0

#7 Trär du över tröjan så som jag visar på bilderna i länken så krävs det nog rätt mycket stök för att den ska ramla av.

SE*Simbelmynes

MonicaLagerquist
2

Använder en Atlas 30 till födslolåda. Händer det något och vi behöver åka in så är det bara att stänga luckan och far till veterinäre.

När förlossningen är klar bäddar jag rent och lägger ett lakan över buren så att mamma katt får lugn och ro.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Katti
0

#8 Det är samma låda. Den består av en underdel och en överdel!

annzoo
0

Om du använder kartong använd inte banankartong pga att de kan vara besprutat med gifter. Storleken på kartong beror på katten. Vissa vill ha trångt andra vill ha utrymme. Min andra kull hade jag och mammakatt inte samma åsikter men jag gav med mig för kattungarnas skull (hon flyttade den hela tiden) så deras första ca2- 3v bodde de i en byrålåda på mina kläder :P hon ville ligga trångt med sina 6 kattungar

Mojma
1

Har nu köpt flyttkartonger, extra stark från öob, de var helt klart de bästa jag hittade. När jag ska skära ut ett hål/öppning upptill i kanten, hur hög ska kanten vara under? För att kattungarna inte ska ta sig över i för tidig ålder? Riktmått på ett ungefär?

annzoo
0

#14 jag skar aldrig ut ett hål på mina kartonger utan la den med långsidan neråt och öppningen uttåt. Jag hade ingen Kant på mina, kattungarna rör sig inte så mkt den första tiden. Vill man ha en liten kant kan man ju utnyttja den delen som är gjord för att stänga kartongen fast man viker den i lagom höjd och klämmer in resten under kartongen. Hoppas du förstod hur jag menade. Klipper du istället ett hål i kartongen kom ihåg att tejpa så de inte blir någon vass kant + sätt hålet inte för högt upp då risken finns att hon råkar hoppa på en kattunge när hon hoppar in i lådan.

Mojma
0

Tack! Ungefär cm i höjd på "kanten" där honan ska gå in? 15 cm? Skriv gärna ni som provat :)

19Mikaela93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sänglåda ifrån Ikea har jag, går lätt att rengöra och kan användas flera gånger :)