Stressblåsa - mat?
Jaha det var ju kul. Efter ett tredje gången med s k "stressblåsa" så bestämde jag mig (trots ett inre motstånd) att faktiskt prova med Hill`s speciella foder för denna åkomma - allt enligt veterinärens ordination.
Köpte både torrfoder (urinary stress) och burkar med blötmat.
Gillar inte att ge torrfoder så försökte ge det uppblött men se det gillade inte kissen alls. Började ganska snart vägra äta de där skumgummi-liknande bitarna så jag fick ge mig och ge det torrt vilket gick bra.
Har satt ut vattenskålar typ överallt nu för att han ska lockas att dricka.
Burkmaten gick bra….. till en början! Men märkte att han verkligen inte åt med samma energi som innan och nu i morse bara vägrade han äta det.
Jag har ju dessutom "bara" köpt 24 burkar av denna dyra vara 😭
Blir tokig på detta - Milton som ALDRIG matvägrat innan.
Detta oroar mig mycket - är livrädd att han ska få i sig för lite vatten om han bara äter torrfodret. Kan ju säga som så - urinklumparna i lådan är enormt mycket färre nu än innan när han bara åt blött foder. Kan ju inte vara bra!?
Kan tillägga att nu vid senaste veterinärbesöket gjordes ultraljud och blodprov samt urinprov med odling.
Kan tillägga att det inte fanns några stenar alls, jättebra njurvärden och inga bakterier.
Angående burkmaten du köpt, så har Hills smakgaranti, alltså om katten vägrar eller inte tycker om maten så köper dom tillbaka oöppnade burkar! Det gäller de flesta dyra vet. foder. Gå tillbaka med maten där du köpt den så ska du få tillbaka pengarna för det som är oöppnat.☝️
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Har du kollat med din försäkring. Jag har IF Flock på mina katter och där finns det 1000 för veterinär mat.
Stolt ägare till tre La permer

Hmmmm ..jag beställde dem på nätet men ska ta reda på hur man fixar det i så fall.
Tack för upplysningen 🙂

#3 Jag mailade bara in kvittot som kom med maten.

Nej jag har inte det i försäkringen. Valde medicin som tillägg - vet inte om Agria har veterinärmat.
Fast egentligen så bryr jag mig inte så mycket om ifall veterinärmaten kostar lite mer - bekymret är att han inte tyckte om det (burkmaten då alltså)
Har även provat en liknande från Royal C men det var ingen hit det heller 😕
Torrfodret gillar han ju - torrt! Men han kissar mycket mindre nu så får lite "noja" nu att han inte får i sig tillräckligt med vatten. Hade ju verkligen underlättat om han ätit blötmaten.
Tusan också - funder på att skippa att ge honom veterinär-blötmaten (inget svårt val för han rör ju inte det ändå) och i stället ge liiiite av det han älskar nämligen Mjaus blötmat. Bara lite och då kan jag hälla på extra vatten för han älskar Mjau så mycket att han gärna slickar i sig det extra vattnet också. Fasiken vad svårt….
Vad innebär stressblåsa för din katt? Tänkte om veterinären rekomenderar någon medicin tex metacam? Det finns katter så faktiskt får i sig mindre vätska då de äter bara blötmat. Kanske din katt är en av dessa? Vill du få katten generell att dricka mer kan man införskaffa en vattenfontän om inte det fungerar att sätta ut fler vattenkällorutspridda i hemmet.

Han har tre ggr på relativt kort tid fått urinproblem dvs han börjar helt plötsligt springa på lådan och skvätta ofta ofta, slickar frenetiskt vid "kisseriet", det kommer blod i urinen, han har nästan panik av att det tränger på hela tiden och han småskvätter även på andra ställen än lådan (som han aldrig annars gör).
Detta hände i oktober 2017, januari 2018 och nu i mars.
Alla gångerna har han fått Metacam, i januari Metacam och antibiotika och nu denna månad Metacam.
Antibiotikan i januari ifrågasätter jag lite för man tog ingen urinodling men denna veterinären ville inte ge antibiotika ifall det INTE fanns bakterier och det fanns det ju inte.
Denna gången fick han en ganska lång kur Metacam mot de andra gångerna.
Vid ultraljudet nu senast såg man att urinblåsans väggar var tjocka vilket jag tolkade det som tecken på inflammation?
Dock inga stenar eller grus fanns och inga bakterier på urinodlingen. De kunde inte heller se något annat konstigt.
När det gäller vattenintaget så HAR jag en vattenfontän - har haft sedan han var liten + vattenskålar på andra ställen. Jag vet hur viktigt det är med vätska så förutom blötmaten har han även fått extra vatten i matskålen varje gång han fått mat och han gillar sin blötmat så mycket att han mer än gärna dricker det extra vattnet - antagligen för det smakar gott.
Jag har experimenterat mycket med vad han gillar mest att dricka ur och kommit fram till att ett välfyllt vanligt glas som står uppe på diskbänken med vatten nästan upp till kanten- där dricker han mest. Har även två olika småskålar bredvid glaset och dem använder han också.
Det där med att vissa katter får i sig mindre mängd vatten när de bara får blötmat (de känner att de då inte blir törstiga) vet jag inte riktigt om det stämmer i Miltons fall. Veterinären var också inne på det tror jag. Visserligen har jag ALDRIG under hans snart två år sett honom dricka 😛
Men han har ju fått extra vatten i matskålen varje mattillfälle och det viktigaste av allt - då kissade han jättemycket i lådan. Stora kissklumpar flera ggr om dagen.
Nu har det varit typ en eller två och i mycket mindre format. Stor skillnad.
En tanke slog mig precis…….. kan urinblåsan möjligen bli irriterad pga för MYCKET vätska - att den hela tiden får jobba liksom?
Det bästa är nog att ge blötmat mot stressblåsa. Specific har också ett blötfoder för det. Men av erfarenhet har det kvittat vad jag gav min katt i samma situation sålänge det var endast våtfoder. Jag vet dock inte vilka stenar det handlar om i ditt fall,jag antar att det är struviter om ni inte plockat ut något. Det viktiga är att försöka lista ut vad den eventuella orsaken bakom det är och behandla det,eftersom det verkar vara återkommande.

Finns inga stenar - vid alla tre ggr har det inte funnits stenar alls och blåsan har varit nästan tom så han har inte haft något stopp. Hade han haft stenar hade de kunnat se vilken sort och behandlat efter det antar jag. 🤔
Torrfodret de rekommenderade är Hill´s Urinary stress och ska tydligen motverka stress.
Jag vill inte gå emot din veterinär här men jag ställer mig ytterst tveksam till att någon form av mat skulle minska bakomliggande orsak. Under de åren jag hade katt med stressblåsa träffade jag flera veterinärer och alla rekommenderade våtfoder (vilket jag gav) men också att lösa anledningen till varför det uppstod. Typ om det varit några förändringar under tiden? Ny katt,flytt etc. I vissa fall så verkar man inte alls veta vad det beror på. En av de veterinärer jag träffade hade an katt med samma problem där han aldrig hittat orsaken bakom. Jag skulle personligen kört med en våtfoders variant. Men om du hittar något annat som fungerar är det ju bra förståss.
Cystophan rekommenderades också i samband med våtfoder.

Cystease får min katt med kisseri problem, Har ni testat det?

Ingen fara- jag vill inte heller gå emot veterinären för det är ju de som förmodas ha kunskapen…fast kan ändå låta bli att känna mig lite tveksam när det gäller fodret.
Urinary stress låter kanske i och för sig logiskt OM det nu handlar om stress. Har inte riktigt fått klart för mig vad det är i det fodret som skulle hjälpa mot stress? Någon som är mer kunnig där?
Angående förändringar - i oktober när han fick det första gången så skulle vi flytta - packlådor överallt under en längre tid eftersom nya lägenheten inte blev inflyttningsklar i rätt tid. De andra två gångerna vet jag faktiskt inte vad som i så fall utlöst det. Hade lite flyttröra ett tag i nya lägenheten men nu vet i tusan? Han verkar trivas och jag tycker inte han verkar nervös.
#10 och 11
Cystophan har jag inte men däremot Cystease som jag uppfattar är likadana?
Innehåller glucosaminer bl a som ska skydda urinblåsan.
Det har han fått hela tiden sedan första gången i oktober.
Känns lite som att man bara gissar 😕
Har läst om ett avstressande tillskott - Zylkene. Någon här som har erfarenhet av det?
http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni-katt/48-zylkene.html
Om det tex är stressutlöst har du testat feliway i eluttaget? Sprider ju ut lugnande feromoner? De kan du även kombinera med zykene. Ibland är det svårt att hitta orsaken. När vår hane fick problem testade vi de mesta. Han hade dock inte blod i urinen. Testade också flera lådor med olika lådmaterial.
Jag är ingen expert på det här men jag ser på mina katter när de går till vattenskålarna och inte dricker om jag snabbt ger dem ljummet vatten ca 40 gr. Så blir det omedelbart mycket mer attraktivt.
Min katt behandlades för stressblåsa då vi trodde han var sjuk i det (det visade sig senare att han var sjuk i en annan sjukdom, men stressblåsa är med vanligt än konstiga sjukdomar ;))
När vi behandlade min katt för stressblåsa så körde vi denna metod:
* feliway i väggen i flera rum + spray på favorit sovplatserna
* vattenfontän
* 2 stora vattenskålar (för hundar egentligen)
* 1 normal vattenskål bredvid maten (inga vattenskålar i plast)
* torrfoder för urinvägarna (urinary stress)
Så prova dessa tips och se om dem funkar :)
Även viktigt att se över miljön så katten inte blir stressad av andra katter, och får sovplatser där den känner att den kan slappna av :)
Min katt vägrar alla blötmat och äter bara torrfoder, men vattenfontänen och dem stora vattenskålarna gjorde han att drack tillräckligt ändå så det var inge problem att ge torrfoder :)
(ps: min katt är idag frisk från sin sjukdom och mår bra :))
Gav även min katt något som heter Uri-Flex :)
Han fick även metacam i olika omgångar och cystease utan effekt :)

Tack för alla tipsen 🙂
Sovplatser har han en hel del som han verkar gilla och ingen stör honom där - han sover ordentl.
Jag ska köpa Feliway och testa - cystease har han ju fått hela tiden sedan första utbrottet men verkar inte göra någon skillnad så det tror jag att jag struntar i när de är slut…får se.
Det där med stora vattenskålar för hundar - är det någon medveten strategi av någon speciell anledning?
Man kan ju testa…fast nu har jag ju kommit på att han helst dricker av ett vanligt dricksglas- vattnet försvinner i alla fall och jag har sett att han gärna väljer det framför annat 🙂
Jag läste om uri-flex. Ska tydligen surgöra urinen och enligt veterinärerna har han haft högt ph-värde i urinen nu de två sista gångerna. Första gången vet jag inte.
Milton går fortfarande på metacam och fick en längre kur nu än tidigare - 3 veckor.

Stackars kisse.Hoppas att ni finner en bra lösning så att han slipper ha det så besvärligt.

Tack - just nu har han det bra 🙂Men det ÄR besvärligt för honom när det väl inträffar och när metacamet är slut så känns det som att man "går på nålar". Man liksom bara väntar på att det ska sätta igång igen efter ett tag.
Har beställt Feliway nu så får vi se. Veterinären tyckte jag skulle prova det och börja med det ett tag innan jag slutar med metacam.
Det svåra är att han inte verkar stressad - han är lugn och när jag kommer hem (jobbar inte heltid och är alltid hemma på lunchen) så möter han mig i dörren med blinkande sömniga ögon