Vilken är bästa oparfymerade kattsanden?
Min lille "Vladdis" verkar hosta och nysa av sanden (har varit till vet och fick rådet att byta sand) Så någon som kan tipsa om en sand som inte är parfymerad och klumpar bra? 🙂 (Har haft Ever Clean nu och veterinären avrådde ifrån Ever Cleans oparfymerade också)
Jag tycker att oparfymerad Extreme Classic är bra.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Är det den på Zooplus? 🙂
Efter tips här inne har vi nu gått över från bentonitsand till växtbaserat ekologiskt strö istället! Dels slipper både vi och katterna få all stendamm i lungorna eftersom ströet inte dammar alls, och den kan komposteras /slängas/grävas ner i naturen utan att göra nån skada. "Vanlig kattsand" är oftast gjord av bentonit, som inte går att förbränna, kompostera eller nåt, utan ligger kvar på sopbergen i eviga tider - plus att de dammar.
Dessutom slipper vi hundbajspåsar e dyl numera!
SoftCat är den vi använder nu. Superbra! Den är som ljus sand.
"Kattsanden är fri från bentonit och utan dammbildning så sanden inte irriterar kattens luftvägar eller ögon och är därför idealisk för känsliga katter eller hushåll med allergi." skriver zoo.se bl a.
Klumpar minst lika bra. Döljer lukt. En svag doft av "trä" kan man känna när man häller ströt i lådan, eller när katten precis varit på lådan.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#2 Ja. http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/extreme_classic/extreme_classic/250691. Finns även som Gold label (väldigt finkornig) och Black label (vanligt finkornig).
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Jag är lite konfunderad först står det att SoftCat är växtbaserat och sedan att SANDEN är ljus. Det går inte ihop för mig, men jag är mycket intresserad av något som inte dammar. Finns den i Zooaffärerna och vad kostar den? Tacksam för svar! Jag har efter ett 40-tal år med dammande sand utvecklat svåra lungproblem som jag inte kan tro beror på något annat än sanddammet.
#5 Varför vet jag inte, och har inte funderat på varför heller, men sanden är ljus, lite som färgen på en sandstrand. Troligtvis är ströt gjort av trä bl a.
Sanden är också som sand, kanske inte riktigt lika fin som t ex bentonitsanden jag använt tidigare (Compact care, från Arken zoo), men inte så långt ifrån, så den är inte otrevlig mot kattassar.
Sanden är inte billig, men den är ekologisk och förstör inte miljön och dammar inte så jag har bestämt mig för att använda den enbart. Det är värt kostnaden, anser jag. Åtminstone om man har möjlighet ekonomiskt.
(Själv använde jag alltid hundbajspåsar när jag tömde kattlådan, men jag slipper det också - vilket är ett plus till, plastanvändningen är ju inte den bästa för vår miljö heller. Och även plastpåsar kostar ju. Bentonit kan inte förbrännas utan blir "liggande" på soptipparna i evigheter.)
Jag upplever inte att ströet dammar alls. Medan jag nu under endast ett års tid då jag haft innekatter också (har även frigående katt), upplever att jag fått mer och mer besvär av bentonitsanden. Det kändes som att andas in grus till slut när jag fyllde på eller rensade i lådorna.
Jag kan bara föreställa mig hur katterna måste ha haft det, krafsa i det flera gånger om dan och andas in eländet…
Ännu så länge finns kattsanden SoftCat endast på Zoo.se i Sverige. Men förhoppningsvis blir efterfrågan större så småningom som gör att fler kan sälja den och kanske även får priset att gå ner lite.
Zoo.se har dessutom en butik i Bromma, bra för den som bor i Stockholmsområdet.
Det gick förvånansvärt fort för våra katter att vänja sig vid nya sanden. Ena katten var lite mer motsträvig, så jag spädde ut den bentonitsand vi hade kvar med det nya ströet och nu har vi ingen bentonitsand kvar, endast SoftCat. Och det går hur bra som helst!
Jag provade först med Cats Best Öko Plus, också strö, men stora "flingor", lite som finhyvladt träspån (gjort av gran o tall), och det gick inte alls, det var nog ingen behaglig strö för små känsliga kattassar…!
Även detta "grova strö" är ljust. Så det är nog logiskt i alla fall. 😉
Priserna ser du i länkarna. Men vår och våra katters hälsa går först!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Om du reagerar på att de använder ordet "sand" för ströet, så beror det nog på att det är det vanligaste uttrycket för det man har i katternas toaletter, Kattsand. Se'n att det inte är just sand, utan istället "strö" från växter är väl ett mer korrekt ordval. Men i dagligt ordval är det ju Kattsand vi säger.
Och ströet ser ju faktiskt ut som sand!
Meeow!
Kära Kattöga! Tack så mycket för upplysningarna. Jag ska försöka ta reda på om den finns att köpa här i Göteborg, och testa den i så fall.
#8 Jag tror inte SoftCat säljs någon annan stans än på Zoo.se (i Sverige). Men de har/är ju också en online-shop, så du kan beställa den i deras webbutik och få den hemskickad (det är så jag har gjort, trots att jag inte bor så många mil från deras fysiska butik).
Testa den, det rekommenderar jag. Och har du problem med dammande Kattsand, så skulle jag inte tveka en sekund på att prova!
Om du gör det: Lycka till! Och uppdatera gärna i tråden så vi alla får veta hur du upplevt "sanden".
Meeow!
#8 Om du väljer att prova SoftCat och bara beställer en förpackning, så be dem att skicka förpackningen i en kartong. Det kan man ange i en kommentarsruta vid beställningen.
Jag beställde en säck (den stora) första gången och den skickade de i en plastpåse. SoftCat-säcken hade spruckit i bottensömmen i postgången! Zoo.se:s egen plastpåse var hel, dock, så inget strö gick förlorat.
Meeow!
Köpte Tigerino tidigare, men läste om en vars katter fått astma av den. Därför började jag med SoftCat istället. Tigerino var dock mer dammfri än SoftCat. Så här ser det nämligen ut bakom lådan efter ett tag med SoftCat.
SoftCat fastnar dessutom i tassarna och följer med katterna långt ut i hallen (har lådan i badrummet), vilket inte Tigerino gjorde. Då har jag ändå en sådan här låda, och en matta framför den. Mina katter är korthåriga, så jag kan tänka mig att långhåriga katter drar med sig ännu mer sand ut.
Tycker inte den har en svag doft av trä, utan den luktar väldigt mycket trä. Känner lukten flera meter från lådan. Fast det är nog en vanesak också. Märker inte lika mycket av den nu som i jag gjorde i början.
Önskar att jag kunde hitta en sand som klumpar sig bra, inte dammar och inte fastnar i katternas tassar - och som framför allt inte orsakar luftvägsproblem. Tigerino stämmer in på de tre första kriterierna, men tyvärr är den inte bra för luftvägarna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vi har denna:
Jag upplever att den är jättebra på alla sätt faktiskt, och jag har provat ganska många olika sorter 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Hur länge varar en påse? De är ju hiskeligt dyra.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Billigare än SoftCat väl? 😛 Men ja, den är dyr. Jag är en sån här som slänger all sand när jag skurar lådan, och har i ganska mycket sand. En 12 kg-påse räcker väl tre månader kanske. Eller 2,5 månader. Men om en sparar sanden så räcker det ju längre.
Ja, kilopriset för SoftCat är högre, men det beror ju på hur länge det räcker. Räcker 12 kg 2,5-3 månader för en katt, eller är det för flera katter?
#11 Tråkigt att soft cat inte funkade för dig, här tyckte vi väldigt mycket om den på alla sätt men av någon anledning blev den statisk och det sprätte sand överallt så fort man skulle rensa lådan.
Jag trodde också förut att långhåriga katter skulle dra ut mer sand än korthåriga men här är det tvärtom. Antar att det är för att dom långhåriga har mer päls mellan trampdynorna så sanden kommer inte in.
Vi använder cats best öko plus. Tycker att den dammar lite för mycket men annars funkar den bra.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#16 Använder hellre SoftCat än Tigerino om katterna slipper luftvägsbesvär. Då får jag stå ut med lukten, att det dammar lite och att de drar ut sanden på golvet. 🙂
#15 Två katter, en låda.
#17 Ja, jag kanske inte har lika känsligt luktsinne och dessutom tycker jag om doften av trä, så jag kanske inte reagerar så mycket på lukten.
Det följer med lite strö när katterna hoppar ut ur lådan. Men det tycker jag det har gjort med bentonitsanden vi haft tidigare också.
Däremot har jag inte upplevt "dammet" som syns på bilden i #11 och inte att det dammar så att det är svårt att andas (som bentonitsand).
Meeow!
#18 I så fall blir den billigare än SoftCat skulle jag tro. Ska kolla närmare på den. Tack för tipset.
#19 Jag tycker också om trälukt, men jag vet inte om jag tycker SoftCat luktar trä faktiskt. Har försökt komma på vad det luktar, men jag har inte lyckats än. 🤔
Ja, SoftCat är ungefär som bentonitsanden när det gäller att följa med ut ur lådan. Med Tigerino var det däremot ytterst lite sand som följde med när katterna hoppade ur lådan.
Har inte heller upplevt att SoftCat dammar så mycket, så därför blev jag jätteförvånad när jag såg hur det såg ut bakom lådan. Kanske det har varit något tillfälligt. Har dammsugit upp det, så jag ska kolla om några dagar och se om det ser likadant ut då.
#21 Berätta gärna här om det verkar damma även i fortsättningen?
Berätta när du kommer på vad det luktar också. 😃
Meeow!
#22 Ska försöka komma ihåg att göra det. 😃
Vi tyckte att soft cat luktade typ välling 🤪
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Välling!? Hmmm, det kanske den gör. Får kolla nästa gång om det kanske är den mystiska doften jag är ute efter, som jag inte kan komma på. 😃
#24 Nu har jag känt efter några gånger, och du har rätt - SoftCat luktar fullkornsvälling. Ibland händer det också att det kommer en svag doft av lite bränt, rostat bröd. 
Har bytt i lådan idag, så nu ska jag kolla om min teori stämmer; det verkar nämligen som om SoftCat dammar mer när det börjar bli låg nivå på sanden. Då bildas ett väldigt fint grusigt damm, som dessutom är elektriskt och fastnar på det mesta i närheten. Märkte inget av detta i början, utan det kom efterhand som nivån i baljan sjönk. Använder en Swivel Sweeper och dammsuger runt baljan, och den har varit nästan helt täckt av dammet när jag sugit upp sanden/dammet runt baljan.