Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2387 ggr
Cosmonautens
0

Slickar på golvet

Hej min katt har en konstig vana som pågått i någon månad, det är alltså att slicka på golvet. Inte vart som helst utan ett visst område inne i huset. Det är inget som är där då vi dammsugit, moppat osv. Kan han ha brist på något? Eller är det bara en dålig/konstig vana?

Uppkatten
2

Knappast ett beteende som indikerar att katten har brist på något. Däremot verkar det ju finnas någon lukt där som katten gillar…? Var i bostaden finns det här "goda golvet"? Och vad har ni rengjort golvet med?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Cosmonautens
0

Vi har alltid rengjort med samma grejer, är inte säker på vad. Han betedde sig inte såhär förut. Området är utanför mitt rum och ibland i mitt rum. Jag har hamstrar och har någon gång spillt deras sand som han tydligen gillar att äta, så han kanske letar efter den sanden…….i en månad :/

OberonsMatte
1

Det är doftspår han slickar upp skulle jag tro. Tänk på vilket otroligt luktsinne katter har. Slickar han bara, eller luktar han intensivt och flemar innan han börjar slicka?

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
0

Jag tror att han fortfarande ev känner av doften efter sanden (eller vad det nu är som han gillar och har funnits på golvet). Katter har ju superkänsligt luktsinne. 

Vad du kan göra är att använda lite ättika i vatten och torka av golvet med. Ha inte  för mycket ättika i, testa gärna först på nåt ställe som inte syns, så att ättikan inte bleker golvet. Och torka därefter av med papper eller torr trasa. Ättika tar effektivt bort dofter, även dem som vi människor inte känner men som kattnosar uppfattar.

Jag hade för mycket ättika en gång och torkade inte av golvet efteråt, vilket fortfarande syns…. på parketten… 😮

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Cosmonautens
0

#3 slickar bara tror jag, ska kolla nästa gång han börjar

Cosmonautens
0
kattöga
0

#6 Så lite så, hoppas det hjälper.

Vår ena katt nosar gärna omkring på golvet och smakar på dofterna (och ev nåt pyttigt som jag inte ser), lite här och där. Jag tror han känner av dofter från vår gammelkatt, som är bossen här hemma och som får gå ut fritt. (Två av våra 3 katter är innekatter).  Lukter utifrån, dofter från doftkörtlar i tassarna kan jag tro….

En annan av våra katter kan känna av något som har funnits på golvet (som varken syns eller min näsa kan uppfatta) och som han inte gillar. Så han försöker täcka över "vad-det-nu-är", precis som de gör när de varit i kattlådan. Då vet jag att jag slarvat med rengöringen, så ättiksflaskan åker fram och katten märker inte av nån lukt där mer…. 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow!