Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1069 ggr
dt33
0

Teckna kattförsäkring nu (16år)?

Skulle vilja börja teckna kattförsäkring hos Agria, men våran katt är redan 16 år gammal och nyligen upptäckts att hon har FORL. Egentligen skulle hon idag scannas och operera bort några tänder som blivit drabbad. Men p.g.a höga värde av "sköldkörtel nåt", som orsakas av tumör enligt veterinär. Så kunde hon inte sövas idag, utan fått tabletter som hon skall tas 2 gg dagligen i 3 veckor för får ner värdet först. Innan hon kan sövas och operera bort de dåliga tänder. 

Men problemet här nu är tumören, som måste jod behandlas om vill bota det. Fast det kommer kosta ca 18.000:- för jod behandlingen. Jag vet att även om tecknar försökring nu så kommer det inte täcka både FORL och jod behandlingen. Enligt veterinären, har hon möjligt kanske 1-2 år kvar att leva, möjligen längre om inte botar tumören med jod behandling som är endast sättet.

Anledning att teckna försäkring nu, är katten är så gammal och vet inte vilka sjukdomar hon kommer att få. Att gå till veterinär för varje ny sjukdom är inte heller billigt. Så undrar, förutom FORL/tumör som säkert Agria inte kommer att täcka. Kommer Agria försäkring att gälla om nya sjukdomar upptäcks senare?

Är det nån ide att börja med försäkring så sent?

Det är en vanlig kastrerad hona huskatt.

MonicaLagerquist
5

Jag skulle inte nyteckna en försäkring på en så pass gammal kat med flera sjukdomar.

Agria kommer att kräva en veterinärundersökning för att du ska få teckna försäkring och du kommer att få undantag på allt som veterinären hittar.

Lägg undan pengar varje månad istället.

Stolt ägare till tre La permer

[[eskils_]]
1

Såvitt jag har hört täcker Agria för allt utom tänder, även hos äldre katter. Jodbehandling och ev senare upptäckta sjukdomar skulle alltså kanske täckas av dem. Har själv Agria för kissarna och är nöjd.

Du kan ju ringa dem och fråga.

MonicaLagerquist
3

#2 Fast katten har ju redan sjukdomen som kräver jodbehandling.

Stolt ägare till tre La permer

[[eskils_]]
0

#3 Ja, inser det nu. Hade lite för bråttom.

OberonsMatte
4

Det är omöjligt att säga om det skulle löna sig att nyförsäkra en så pass gammal katt eller inte… 

I din situation skulle jag nog först och främst lägga pengarna på att försöka åtgärda och behandla de hälsoproblem hon redan har.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2

Om du tecknar en försäkring nu får den restriktioner på sjudomar den haft och har. Dvs du kan inte få för varken FORL eller jodbehandling.

annzoo
2

Råka trycka iväg inlägget innan de var färdigt men i stället för att teckna en försäkring och katten bara har 1-2 år att leva kanske det är bättre att se på kattens livskvalite.