Katt vill inte dricka ur vattenskål
Hejsan! Hyffsat "ny" kattägare här, har haft katt förr men det var längesedan. Vi har nyligen skaffat oss en liten kattflicka, helt underbar på alla sätt och vis, men vi har ett litet problem med henne, hon vill inte dricka ur en vattenskål. Hon dricker bara direkt ur kranen, och endast inne på toaletten. Vi har testat att rengöra/byta ut vattnet flera gånger varje dag, men hon vill bara dricka ur kranen. Inte så farligt men vissa gånger (typ på morgonen) har hon så bråttom in till toaletten och står och dricker i en evighet innan hon slutar, hon är uppenbarligen jättetörstig då och därför känns det inte bra att hon inte ens dricker ur vattenskålen då. Vi har testat en kattfontän hemma hos mina föräldrar, men där dög endast vattenkranen också. Någon idé? Eller det kanske inte är något fara att hon gör såhär?
Det är såsom jag fattat det många katter som föredrar rinnande vatten. Vad äter hon för mat? Katter brukar vara dåliga på att dricka överlag, så enbart blötfoder är bra🙂
Hon har både torrfoder & blötmat! Dock brukar hon bara äta upp hälften av blötmaten hon får, och sparar resten till senare, men då har den torkat till sig lite och då gnäller hon om nytt istället, spelar ingen roll hur stor portion hon får, är alltid hälften kvar som hon går och provsmakar en stund senare.
Sätt lite olika glas och karaffer på olika ställen. Det kan ibland locka katten till att dricka.
Sen vill en del katter ha gammalt vatten så testa att låta någon vatten skål stå kvar ett par dagar.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#3 Vi har testat det redan, trodde först hon drack ur dom men kände oss lagom dumma när vi insåg att det bara hade avdunstat.. 😂 har fortfarande alltid ett glas vatten på handfatet + i sovrummet
Gillar katten att sitta i fönstret och spana ut?I så fall kan man ställa ett glas eller en skål där.
En del katter gillar inte när morrhåren nubbar kanten på glaset/skålen så då kan man behöva en rejäl skål.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Små portioner blötmat men ofta, och flera olika typer av vattenskålar placerade runtom i bostaden skulle jag testa.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur ser hennes vanliga vattenskål ut och var är den placerad?
Sajtvärd Katter iFokus
Ska testa att ge henne mycket mindre portioner, nu får hon en halv påse och placera ut lite större skålar. Märkte precis när hon drack ur mitt egna glas med vatten (hon gör det ibland, glömde skriva det i första inlägget, men inte ofta) och det verkar som att hon får vatten i nosen för hon nyser till lite då och då, kanske är därför hon bara vill dricka ur kranen. #7 Hennes vanliga vattenskål är en större version av hennes matskål, men har haft andra vattenskalle till henne innan, testat både små och stora. Den är placerad brevid matskålen på en liten "matta" i köket, vilket kanske inte är optimalt för hon är väldigt sällskapssjuk och vill gärna vara med oss hela tiden.
#8 Där kanske du har problemet. Många katter vill inte ha mat- och vattenskål placerade nära varandra. Vill minnas att det är någon "instinkt", som handlar om att vattnet riskerar att bli förorenat om det är för nära maten. Prova att ha (gärna breda) vattenskålar på olika håll i bostaden, men inte nära kattens mat.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Om katten föredrar rinnande vatten, testa kanske med drickfontän?
Min kisse har bestämt sig att det bästa vattnet finns i toalettstolen. Kranen kommer på andra plats. Jag har själv en vattenfontän på önskelistan. :)
Som #9 även skriver vill katter ogärna dricka i närheten av maten. Vattenskålen behöver alltså en egen plats.
Vattenskålen bör inte vara av plast, annars funkar vilken skål som helst. Mina katters permanenta vattenhål är en bunke av rostfritt stål som står mitt på matbordet. Dricka från kranen eller slicka i sig regnvatten på balkongen är också poppis.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Vi har testat att ha vatten lite överallt i lägenheten, dock i glas, vilket är den andra enda källan hon dricker från förutom kranen, men då bara från våra vattenglas som vi druckit från. Ska testa med större skålar, men det känns som att det är det hon inte gillar med just sin vattenskål, att den är så bred, för det är då hon får sina små "kallsupar" och nyser. Men ska testa. #10 Hon har provat en drickfontän hos mina föräldrar,men hon föredrog kranen där också, vi ska köpa en fontän nästa gång vi är iväg, finns på Gekås för 300 om du bor häromkring :) #11 har testat med glasskål, plast och hennes nuvarande skål är i porslin, men ska testa att ställa hennes skål bort från maten.
Kanske skulle hon gilla att dricka/leka där det finns ytterligare lite mer vatten…? T ex om du har ett STORT blomfat med vatten och leksaker i. Eller varför inte en nyinköpt kattlåda som du gör plaskdamm av? Eller om du tappar upp "lekvatten" i badkaret…?
Har du testat en vattenfontän med stråle typ drinkwell 360. De finns även andra typer
Om katten får in vatten i näsan när hon försöker dricka kan hon ha svårt med att se vattenytan. Så är det för våran kisse. Om vattenskålen är mörk på insidan är det lättare för katten att se vattenytan. Fyll inte skålen för full heller utan lämna cirka 1\2-1 centimeter så att katten kan se vattnet mot kanten.
Det kan ta en tid för katten innan den börjar använda en vattenfontän. Hur länge hade hon tillgång till en vattenfontän?
Det många verkar glömma när de köper en fontän och säger att katten inte gillar den, är att dom funka ju lite olika,gäller ju att veta vad katten/katterna gillar,vill de drick fallande vatten ex "Drinkwell 360".
Rinnande vatten som ex "Lucky Kitten"
eller porlande/stillastående ex "Pioneer Peaceful",
Har katter som älskar att dricka ur kran,men när det kommer till fontän så föredrar dom Pioneer Peaceful, sen vissa dricker inte ur kran men dricker från 360!
Så man får prova sig fram.
ä dyrt att va kattägare ;)