Olycklig tajming
Hej mina kära internetvänner!
På fredag får jag och min sambo hem våra första kattunge på 12 veckor och den här veckan börjar vår hyresvärd renovera och bila i lägenheten ovanför oss, vilket innebär att det kommer låta förj'vligt i 2 månader så dålig tajming. Vi har varit med om det här en gång förut, att det har renoverats ovanför oss och vi fick gå runt med öronproppar i flera veckor för att det lät så högt…
Hur ska vi göra med katten så hon inte får men för livet av alla höga ljud?
Ni kan inte ta hem kattungen senare? :) För en ensam liten kattunge låter det jobbigt med allt nytt + renovering. Speciellt om det är en mer försiktig eller osäker katt. Då tror jag det är bättre att vänta, även om det känns länge, än att potentiellt skrämma katten ordentligt. Sådant kan ta mycket lång tid att reparera. Vet inte om ljudet kan bli skadligt högt också?
Om ni absolut måste ha hem ungen nu, så skulle jag se till att det finns många gömställen (kolla om det hörs mindre i något rum, garderob eller liknande). Feliway kan också hjälpa.
//Jessie
Kan tillägga också att jag kommer vara hemma under den absolut största tiden när hantverkarna kommer låta högt och mycket.
#1 Tack för tipsen 🙂
Jag hade inte tagit hem den fören renoveringen var klar. Absolut inte.
Så det finns inget jag kan göra hemma för katten? Vi har planerat för katten länge och fick veta om renoveringen igår. Så himla tråkigt.
Vad gör man sen nästa gång dom behöver renovera bredvid oss? Eller när det åskar? Eller andra oväder?
Åska och oväder har jag aldrig upplevt att katter reagerar på. Jag skulle undersöka möjligheten att få hämta hem katten senare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag skulle precis som de andra främst försöka skjuta på leveransen. Det absolut bästa är att ta hem kattungen när allt är färdigt. Om det inte är möjligt får ni försöka ljudisolera ett rum till kattungen. Hänga upp täcken, tjocka gardiner, madrasser osv. i tak och på väggar. Tyvärr är ju risken att ni får en väldigt otrygg kisse om starten börjar med en massa buller hemma.
Nästa gång någon renoverar är katten redan trygg hos er. Trygghet och vana gör ganska mycket hur katten reagerar på störningar. Jag märkte skillnad mellan katternas första och andra nyår hos oss, och en kattunge från tryggare uppväxt än våra med en bra start hos er lär ju landa snabbare än några år… Jag hade nog också hört med uppfödaren om ni kan hämta senare. Det är jobbigt nog att flytta till ny familj utan en massa buller. Våra två fick ingen toppenstart eftersom de föddes ute i ett industriområdeoch fångades in som halvstora kattungar. Ena kissen verkar inte ha tagit någon större skada av det, men den andra har krävt mycket jobb för att få tryggare, både av katthemmet som tog in dem och av oss. Han började under diskbänken hos oss men nu är han knäkatt med mig. Min man är fortfarande lite läskig och han ska helst beundras på 2-3 meters avstånd enligt katten.
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!