Kräsen katt?
Hej!
Nu tror jag att jag har fått ett problem men min lilla katt. Jag har länge matat henne med bara blötfoder men la till även torrfoder för att jag har fått höra att det är viktigt att dem har något hårt att bita i. Inga problem där. Jag tror även att jag hittade hennes favorit torrfoder för inte länge sen som hon älskar.
Problemet är att hon har slutat äta nästan helt i över en vecka nu. Helt plöstligt också. Jag tror att hon åt lite i natt då jag tyckte att skålen var tommare än vad den var på kvällen. Jag väger henne för att hålla koll om hon går ner och idag märkte jag att hon har gått ner en arning på två dagar. Först trodde jag att hon mådde illa och därför ville inte äta så jag köpte extra god mat för att kolla om hon skulle spy upp den. Hon åt den men spydde aldrig. Sen tänkte jag att hon kanske har ont i tänderna men hon luktar inte illa ur munnen och som sagt hon tuggar och äter normalt så länge det är extra gott som sagt. Hon väntar även vid skålarna som om hon ille ha mat men äter inte det hon har i skålen.
Så min fråga till er är, har det hänt er någon gång att eran katt helt plöstligt blev kräsen? Har ni kanske någon annan teori? Kan hon vara förstoppad eller något. Hon är inne/ute katt och går på toa utomhus så det är svårt för mig att säga.
Tack för alla svar.
Torrfoder är inget katter behöver :)
Äter hon inte blötmaten om du tar bort torrfodret helt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har faktiskt inte tänkt på att göra det. Ska defenitivt testa 😃 Tack så mycket ❤️
Katter kan ha rejält ont i munnen utan att lukta illa ur munnen eller tugga konstigt… Hur gammal är din katt…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hon är runt 8år. Jag läste dock att symptomerna är just illa luktande mun, tuggar konstigt eller bara på ena sidan men jag märker inget. Plus så tänker jag att hon skulle undvika torrfoder om hon hade ont och skulle bara äta blöt men jag lämnade både ock över natten till henne och hon rörde inte det blöta men åt de torra. (Lite grann dvs) 🤔
Jag hade bokat tid hos veterinären för att kolla att alla tänder är hela! En av mina katter hade en inflammerad och avslagen huggtand som han hade jätteont av och därför slutade att äta. Och om det var länge sedan du var hos vet. Så kanske en allmän hälsoundersökning ändå är bra att göra! Det kan ju vara nåt med magen eller tarmarna också…
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Båda mina katter har varit hos katt-tandläkaren senaste veckorna och gjort kronamputation på 2 resp. 1 tand. Ingen av dem har haft symptom från munnen (jag har också läst den där "symptomlistan"). Båda har varit pigga o glada, ätit bra, tuggat bra, inte luktat illa ur munnen, ingen har tuggat bara på ena sidan o s v. Den ena katten har dessutom i stort sett enbart velat äta torrfoder (d v s hård mat).
När det gäller mina katter så sade veterinären att de var "symptomfria" därför att det var premolarerna som drabbats av TR/FORL, och de tänderna använder inte katterna när de tuggar. Men ont har de sannolikt haft. Ingen av mina katter har haft symptom så som matvägran, men ena katten hade en viss viktminskning. Så jag tycker absolut det kan vara värt att kolla upp tänderna.
En kompis till mig som är veterinär sa att TR/FORL ofta börjar med problem med just de här tänderna. Och även om det inte är tänderna så kanske din kisse behöver träffa veterinären tänker jag, för katter får inte matvägra för då blir de snabbt dåliga.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Okej, ska ringa och föröka boka tid så fort som möjligt 🙂