Är gula/röda katter mer aggressiva?
Har hört detta från flera håll, bl.a. en veterinär. Enligt mina erfarenheter så stämmer det att gula/röda katter generellt är mer aggressiva. Alla utom en av de katter med den färgen som jag haft med att göra har varit det, mer eller mindre.
Katt 1 - Min kompis katt. Huskatt, hane. Lättirriterad och fräser/river/hugger efter bara en liten stunds klappning. Vansinnig på andra katter.
Katt 2 - Katt på katthemmet jag hjälpte till på för några år sen. Huskatt, hona. Opålitlig vid klappning och högg en i personalen på katthemmet så det blödde. Satte skräck i resten av katterna på katthemmet så de inte ens vågade gå ut i rastgården.
Katt 3 - Grannens katt. Huskatt, hane. Fruktansvärt aggressiv mot andra katter och har bl.a. hoppat på mina (som går i sele) två gånger helt oprovocerat. Båda gångerna låg han i en buske och gömde sig och hoppade ut när vi gick förbi. Klöste min honkatt så hon var helt full med blod på huvudet och öronen. Hur han är mot människor vet jag inte eftersom han är för skygg för att komma nära.
Katt 4 - En arbetskamrats katt. Maine Coon, hane. Går inte att ens peta på denna katten utan att han fräser eller slår till. Inte ens ägarna kan hålla honom i famnen eller borsta honom. Vansinnig på andra katter.
Katt 5 - Fyra röda kattungar på katthemmet, bröder. 3/4 av dessa ungarna var aggressiva. Ville inte bli hållna eller klappade och fräste ibland.
Katt - 6 En kompis som jag hade när jag var 8-9 år. Hennes katt. Huskatt, hane. Denna katten är den enda av de gula/röda katter jag har erfarenhet av som inte varit arg av sig. Jättesnäll katt och tålig med barn.
Jag säger självklart inte att alla katter med denna färg är arga, men det verkar som att det generellt är så att de är lite mer benägna att vara aggressiva än andra färger?
En till fråga - är Maine Coon katter också mer benägna att vara aggressiva? Har träffat två st och båda har varit sura och vresiga och inte velat bli klappade.
De röda katter jag träffat har allihop, med ett undantag, varit väldigt keliga. En av våra katter är röd, och om något är han mer försiktig och avvaktande än andra katter jag mött. Dock är han inte rädd att markera om han känner sig överraskad eller trängd, men så är det ju med de flesta katter.
Egen erfarenhet av alla de röda katter jag känt är att de har varit lugna, trevliga och ovanligt intelligenta.🐱
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har nog ingen specifik erfarenhet av röda katter, de har varit som "alla andra katter" liksom. Några har varit ilskna och aggressiva (troligen ej kastrerade), andra har varit gosigast i världen. Vissa har varit lite… Mindre smarta 😛 medan andra har varit supersmarta.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Kan inte minnas att jag har träffat en enda aggressiv röd katt…. Däremot en förvildad och rädd röd katt, men det går ju att göra något åt…. De röda brukar vara väldigt populära på katthemmet där jag är volontär och det talar ju snarast emot att de skulle vara "extra aggressiva"….. Överhuvudtaget så tycker jag att det är ovanligt att man möter just aggressiva katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Med aggressiva menade jag inte att de attackerar människor utan snarare sådär som okastrerade utekatter blir. Burriga, skjuter rygg osv. Fräser åt andra katter.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#4 Att de är populära på katthemmet beror säkerligen inte på att de är mer tillgivna eller mindre aggressiva. Det beror på att gula och vita katter är mer populära utseendemässigt. Många vill ha ljusa katter och väljer bort mörka. Det var samma på katthemmet jag var på. De fyra röda bröderna som fräste på folk som kom för att titta på dem blev tingade nästan direkt, medan en svartvit mycket tillgiven liten tjej fick vänta länge på sitt hem.
Våran katt, Zingo är en av dem mest sällskapssjuka katterna jag träffat. Dock är han något skygg mot främlingar
#6 Att en katt fräser har dock vanligtvis inget med aggressivitet att göra. Det vanligaste när en katt fräser är ju istället att katten signalerar att den t ex är rädd och ber människorna att hålla sig på lite längre avstånd. Verkligt aggressiva katter tror jag inte att människor skulle välja att adoptera baserat på kattens utseende.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nej färgen på katten har inget att göra med hur temperamentet är.
Stolt ägare till tre La permer
Jag kan inte tänka mig att det ligger någon koppling mellan temperament och färg.
Påståendet att röda katter skulle vara särskilt aggressiva är en nyhet för mig och min egen erfarenhet är i så fall precis tvärtom, dvs att röda katter är ovanligt keliga och godmodiga.😉
Den enda färgvariant som jag själv ibland mest på skämt kopplar ihop till ett hetsigt och egensinnigt temperamet är sköldpaddsfärgade katter (dvs de som har både rött och svart i sin genetiska grundfärg). Min förra skogishona var en "typisk sköldpadda" på det sättet, men min nuvarande svartsköldpadda är det å andra sidan inte alls, utan väldigt harmonisk och lätt att ha att göra med - så där fick jag för den generaliseringen!
Angående Maine coon är aggressivitet inte kopplat till någon specifik ras. Det finns inga seriösa raskattuppfödare som medvetet för sådana egenskaper vidare i avel. Maine Coon- rasen kallas ofta "The gentle giant" ( "den vänliga jätten")… och det smeknamnet skulle den knappast få om aggressivitet var typiskt för rasen och vanligt förekommande..
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har haft en röd katt och han var den allra ljuvligaste lilla fjäskiga katt. Han charmade alla i väntrummet hos veterinären och kröp upp i knät på sköterskan😃
/Maria
Nästan alla katter ju räknar upp är ju huskatter och frågan är ju hur många av dessa är planerade kullar. Låter man sin katt para sig med vilken katt som helst ute kan pappans temperament spela in. Har en av katterna dåligt temperament kan de slå igenom på avkommorna oavsett vilken färg de har.
Min erfarenhet av röda katter är att dom alla har varit väldigt vänliga och keliga.
Träffade ett par stycken röda mysbollar på ett katthem jag praktiserade på och min moster och jag hade varsin röd huskatt och ingen av dom var mindre trevlig eller kelig än andra huskatter vi haft i släkten (alla omplaceringar).
I stallet jag jobbar i nu finns två röda stallkatter och sätter jag mig ner har jag genast famnen full av röd kurrande päls.
Har aldrig lagt märke till att en speciell färg/teckning skulle ha en viss personlighet.
// Harley
#12 Ja precis. En del kattägare tänker bara på hur kul det vore om den egna gulliga och gosiga honkatten får ungar och låter det helt enkelt ske genom att släppa ut henne…
Att pappan till kullen då kan bli den hankatt som kanske släppts ut just på grund av sitt svåra och ogulliga temperament tänks det inte lika mycket på.
Sajtvärd Katter iFokus
Aldrig hört talas om. Tycker det är märkligt sagt av en veterinär.
Jag hade två skygga röda kattbröder, och snällare katter har jag aldrig träffat. Spencer var stor och snäll, med lite mer integritet och lite mer enmanskattsyndrom än Elmer.
Elmer däremot, han är till och med dumsnäll. Inte ens när han ramlade i toaletten och behövde duschas av har rivit oss. Och den katten hatar vatten mer än någon annan katt jag mött.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Har haft två röda katter och dom är dom snällaste ,lugnaste och gosigaste som finns!
Maine cooner,har tre stycken själv är kända för att vara snälla. Kallas inte för den vänliga jätten utan orsak!!! Maine cooner är mycket tillgivna,älskar sina ägare och är sociala, Brukar också gå väldigt bra ihop med andra katter och husdjur.
Känner mig väldigt frågande till vad för slags katter du träffat? Stämmer inte in alls med min erfarenhet!
Gick i många år assistent på kattutställningar, och bar med förtjusning stora röda katter som alltid var väldigt lugna och timida. Riktiga kelgrisar och jag är förbluffad att en veterinär kan påstå att dåligt temperament är färgbundet!
Då är det kanske jag som har haft otur när det gäller röda katter. Det var en bekant till mig som sa att när hon kom in med sin röda katt till veterinären så sa veterinären nåt i stil med "Oj då, en röding! Då får jag på med handskarna."
Hittade något om Maine Coon och aggressivitet: http://mainecoonadmirer.com/aggressiveness-main-coons/
Men har som sagt bara träffat två st, så jag har inte mycket erfarenhet av dem. Båda dessa var som sagt, ganska sura av sig.
Jag litar inte på röda katter träffat flera mindre trevliga hehe. Anfallit hunden, satt sig i mitt lår. Kelar ena stunden sen plötsligt hugg.
#10 Sköldpaddor har jag blandade erfarenheter av. Har träffat flera riktigt snälla och kelna, men även några surtanter. Har en sköldpadda själv och hon är supersnäll. Ingen direkt gosekatt, men oerhört snäll att hantera av både mig och främlingar. Väldigt social också och vill vara med överallt. Svartvita katter har jag nästan bara goda erfarenheter av. Vi hade en stor svartvit katt när jag var liten som var snäll och from som ett lamm. Min nuvarande svartvita är också mycket snäll och kelen (dock mest bara kelen mot mig, ibland mot andra som han känner väl). Många svartvita katter som jag träffat på ute har också varit snälla. Helsvarta har jag blandade erfarenheter av. Träffat många snälla och någon mindre snäll. Ingen riktigt aggressiv dock.
#18 Det finns jättemycket konstig information på nätet så det gäller att vara på alerten och använda sitt kritiska tänkande! Läser man vad som faktiskt står på den där sidan inser man att ordet "Maine Coon" borde bytas ut mot "katt" för inget som står där angående aggressivitet är utmärkande för rasen Maine Coon utan gäller för katter oavsett härkomst.
På sidan kan man även få rådet att spraya vatten eller smälla katten på nosen(!) om den visar aggressivitet mot människor….😮Med de rådet förstår jag att den Maine Coon skribenten själv eventuellt har är aggressiv! Det skulle jag också bli.
Sajtvärd Katter iFokus
Precis vad jag skulle skriva Oberons matte,dummaste på länge!
2) Every time the feline assaults, be prepared to take him off and for doing that you need these things:
- A shower bottle
- A little swat on the nose
- A soft blow on the face of the feline (which resembles murmuring to them)
#21 Oj då! Läste inte särskilt mycket i artikeln ska jag erkänna. Men om ni som har mer erfarenhet än jag angående rasen säger att dom inte är mer aggressiva så stämmer det säkert.
#22 Ganska svårt när man blir påhoppad utomhus. Och näveräver att jag skulle närma mig en attackerande katt med mitt ansikte 😂😂
Har haft en "röding" - en snällare katt får man leta efter. En äkta skyggis från början, men med ett hjärta av guld o kärlek!
Vilket nonsens, psyke hör ihop med färg på pälsen… Som med människor då = Blondiner är korkade? Mörkhåriga är elaka o smarta? Är rödhåriga människor också aggressiva….?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Det stämmer verkligen inte! Har en tigrerad röd hankatt och han är världens gosigaste kille, väldigt mjuk i sitt sätt. När vi är hos vetrinären får han jämt beröm för att han är så pass lugn :) Men det är såklart inte min enda erfarenhet, vänner till mig eller bekanta som har haft röda katter har alla haft väldigt trevliga individer. Sköldpaddor däremot har jag en mer negativ bild utav. Inte att de är aggressiva, men ofta väldigt egna. Det kan vara att de är tjuriga och mår bäst som ensamkatter, eller bara en sån sak som att de pratar mest hela tiden. Men det är ju fel att säga att nån katt är mer aggressiv än en annan just pga en sån sak som teckning.
~
Mitt något röriga catstagram
~
Alla röda vi har haft har varit mycket trevliga katter. Är nog fem stycken totalt nu.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast