Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1890 ggr
Najan13
0

Aktivt liv med katt?

Hej!

Jag och min sambo funderar på att utöka vår "familj"(vi är bara två) med ett husdjur. Men då hund inte är ett alternativ för oss just nu har vi funderat på katt. Mitt dilemma är dock att jag gärna vill kunna ta med mitt husdjur när jag vandrar, promenerar och utforskar skogen här i Sverige. Jag vet att det är många som går på promenader med sin katt men jag tänker mig mer typ dagsaktiviteter där man åker långfärdsskidor i spåret, dagsvandringar och fjälläventyr, sånt som man typiskt kan ta med en hund på, skulle det funka med en katt? Självklart då med mat och vatten som katten behöver och i sele så klart. Den rasen vi funderar över är sibirisk katt.

Tack!

MonicaLagerquist
0

Jag har en bekant som har sin La Perm med sig på fjällen.Fungerar toppen.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

shamz116
0

välj en aktiv katt är väl bra iallafall att börja med..sibirisk katt är nog ett bra val. dom gillar att vara med. du skulle köpa en sån här kattryggsäck som katten kan va i om du är ute och går mycket och vill ha med katten. 

http://www.zooplus.se/customerpicturedisplay/shop/katt/kattburar_transport/transportvaskor_katt/ovriga_transportvaskor/356422

OberonsMatte
8

Jag ställer mig tveksam till att det skulle fungera på ett bra sätt. Kan säkert skilja mycket från katt till katt, men mina katter njuter inte av att sitta i en väska och kan bli väldigt ängsliga när de är på okänd mark. Tunga är de också…

Sajtvärd Katter iFokus

ApanAnn
6

Det beror nog väldigt mycket på individen om det skulle gå hem. Det kan säkert fungera, men är ni ok med om det inte gör det?. Skulle det vara ok med er om det visar sig att katten blir tokstressad av att vara borta från hemmet/reviret? Skulle det kännas ok att stanna hemma och aktivera katten? Eller ta tråkigare (för dig) utflykter för att det passar katten bättre?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Dimocarpus
2

Det beror helt på hur pass mycket tålamod och hur ofta du tränar din katt för vandring. Detklart inte så bekväm för din katt stt sitta i en rygga och kanske blir oroligt av nya ställen. Katter gillar rutiner men du måste vara berätta på att behöva lägga ner mycket tid och tålamod att förbereda din katt. Först måste katten vänja sig vid den rygga du tänker ha den i. Sen vänja katten vid selen och även gå iväg med den i ryggan. Det kan ta upp lång tid innan ni tillsammans föreslå för en längre resa. Träna du katten dagligen lite grann så kommer den ju fatts vad det innebär. Typ gör korta vandringar när din katt är redo och gör det som en rutin en-några gånger i veckan. Katter går att träna men inte på samma sätt som hundar. Ta längre tid och krävs mer tålamod. Återkommande rutiner dagligen. Jag klickertränar och ger de belöning så det är mina lär sig kommando.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Vixxen
6

Hade en huskatt som ÄLSKADE äventyr!

Hon var innekatt hela sitt liv,  men hon följde oss på utflykter i sele, hon åkte ryggsäck överallt, var med på skogsvandringar och åkte cykelkorg. Hon gick upp till Skulebergets topp http://friluftsbyn.se/skuleberget-toppstuga-hoga-kusten/       och åkte sittkorgslinbana nerdärifrån! http://friluftsbyn.se/att-gora-hoga-kusten/hoga-kustenliften/

Håller med #4 om att det beror på individen om det fungerar eller inte.

Najan13
2

Tack alla för era svar 🙂 Kul att höra om era äventyr med katterna!

#4 Ja det skulle absolut vara, vi köper inte katt just för att ha sällskap på aktiviteter. Vi är inte heller så aktiva av oss, jag och min sambo. Utan det var väl mest en fundering. Vi vill ha katten för det vardagliga sällskapet 🙂

Ingen av oss har tidigare haft katt, bara hund, så vi har än mycket att lära 😊

Vixxen
2

Lycka till med framtida katt ! 🌺

Dimocarpus
0

Tips för dig hur du kan förbereda din katt inför promenader och vandringar. https://www.youtube.com/watch?v=XJBmHxOPz78

Jag gör ungefär som hon fast jag tar varken med mig mat eller dricka under vår promenad men hon i klippet har också gjort steg för steg systematiskt tränar sin katt inför utgång. Som sagt, det sker inte på en dag. Ta lång tid och mycket tålamod. Men det går =) Njut, katter ger också ovillkorlig kärlek och känner också känslor, bara helt underbara varelser.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
0

Just det, kolla upp redskap (rygga, matskål osv), selen, koppel innan köp av katt så att du får en så god start för din katt som möjligt.

[Sandi92]
0

Det finns nog ett fåtal katter som skulle gilla det, men jag tror majoriteten inte skulle göra det. Jag går på promenad i sele med mina katter varje dag, men bara i närområdet. De skulle bli väldigt stressade om jag tog dem till helt okända ställen. Särskilt den ena skulle nog få men för livet då han är väldigt lättskrämd och lättstressad och beroende av rutiner, att allt är som vanligt. Nya ställen och människor skrämmer honom. Honkatten skulle klara det lite bättre då hon är mer nyfiken och inte lika lättstressad, men även hon skulle nog bli stressad av de aktiviteter du beskriver.

Najan13
1

Ni som säger att era katter inte skulle gilla utflykter på okända marker, vad har ni för ras? Det är ju mycket individuellt också, men vi har hos en uppfödare för sibiriska katter idag och träffade några kattungar och då passade jag på att ta upp just det här med henne och hon trodde inte att det skulle vara några problem. Enligt hennes erfarenheter så har hennes katter inte haft problem med nya marker.

Dimocarpus
2

Det handlar mer om individen och hur du tränar den än rasen. Börja du träna din kattunge så är ju chansen att den lär sig fortare att vänja sig. Men det tar tid. Först måste kattungen vara trygg i sitt nya hem innan förändringar får ske.

Najan13
0

#13 Okej 🙂

Novachan
0

Kul att läsa att det finns en del katter som kan och vill hänga med på sådant. Man tänker ju som TS beskriver att det är en hund "som de borde ha" men om det finns katter som kan också så varför inte 🙂Men blir nyfiken på varför hund väljs bort?

Najan13
2

#15 Förstod att frågan skulle komma upp 😉 Vi är inte friska människor, med mycket smärtor och för lite energi för att kunna eller orka gå ut med en hund 3-4 gånger om dagen. Sen börjar vi båda två 6-7 på morgonen och vi vill inte gå upp tidigare än vad vi gör för att gå ut med vovven 😴

Magi-cat
6

#0 Visst finns det en variation bland katter också och en del verkar kunna fördra eller t.o.m. uppskatta (?) ett mer äventyrligt liv utanför hemmet. Men grejen är att det vet ni inte i förväg och många katter blir t.ex. extremt bilsjuka. Att ta med katter på tåg och buss är möjligt när man måste, men det kräver en hel del planering och smidighet. Och tur.

Om er önskan om "långfärdsskidor i spåret, dagsvandringar och fjälläventyr," är viktig och ni absolut vill ha katt, föreslår jag att ni i förväg försäkrar er om en pålitlig kattvakt, en granne, vän eller släkting som kan se till katten om det inte skulle fungera att ta den med på strapatserna.

Det finns också en risk man inte kan bortse ifrån att katten blir rädd och försvinner i en främmande omgivning.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Najan13
3

#17 Klokt råd, tack 🙂 Mina svärföräldrar har snällt ställt upp som kattvakt när det inte går/funkar🙂